Lekkage bij koppelingspedaal

Joti

Senior Member
Er heeft zich in de afgelopen dagen een plasje onder mijn koppelingspedaal gevormd, ik vermoed dat dit transmissievloeistof is (lijkt beetje geel/voelt als olie). Alle garages zitten ramvol en ik heb over anderhalve week een lang weekend Ardennen gepland staan. Komende vrijdag kan ik de auto even langsbrengen bij een garage zodat ze kunnen kijken waar het probleem zit, maar zegt nog niet dat er direct tijd is om de reparatie uit te voeren. Andere garages hebben pas in februari weer tijd.

Hoeveel risico zou ik lopen om hier toch mee te gaan/blijven rijden? Anders zal ik voor die tijd vervangend vervoer moeten gaan regelen.

Daarbij was ik in de veronderstelling dat in veel auto's de transmissievloeistof/-olie in hetzelfde reservoir zit als de remvloeistof. Is dat hierbij niet zo? De remvloeistof zit namelijk nog steeds op hetzelfde niveau als eerst.

Het betreft een O3 uit 2015, 1.6 TDI handgeschakeld motorcode CRKB.

ertromp

Forumguru
Dat kan maar zo je koppelingscilinder zijn inderdaad. En die krijgt zijn vloeistof vanuit het remreservoir. Waarschijnlijk nog te weinig om nu al gelijk een dalend niveau te zien maar dat gaat zeker gebeuren. Transmissievloeistof zit in de versnellingsbak en heeft er niets mee van doen. De olie tbv je koppelingscilinder wordt aan de zijkant van het reservoir voor remvloeistof (onder de motorkap) afgetakt en gaat weer vanuit de koppelingscilinder bij je pedaal met een leiding naar een hydraulische cilinder op je versnellingsbak die de koppeling bedient. (even kort omschreven)
Als het inderdaad van je koppelingscilinder komt deze asap vervangen.

Joti

Senior Member
Sorry voor de late reactie en bedankt nog. Bleek inderdaad de koppelingscilinder te zijn. Deze is vorige week vervangen voordat er andere problemen zijn ontstaan. Totale kosten iets minder dan 300 euro.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan