Lekkage 'Elektrobox' onder motorkap, uitval auto

FSI4x4

Nieuw lid
Sinds oktober 2007 ben ik in het bezit van een Octavia 2.0FSI 4x4.

Binnen 7 weken al twee keer pech gehad. De garage heeft een print gevonden die geoxideerd was (na 2500km !!!). Op deze print zitten bv. het startrelais, maar ook de wat zwaardere zekeringen. Een en ander wordt afgedekt door een deksel met een rubber sealing.

Na een regenbui viel mij op dat er water op deze deksel staat. Dit water loopt gewoon via de motorkap aan de zijkant (over de hele lengte) de motorruimte in. Er is door Skoda dus geen gootje gemaakt om het water af te voeren, maar dit valt gewoon op de deksel van de 'Elektrobox' en in de rest van de motorruimte. Deze box bevindt zich helemaal rechts naast de accu.

Nu weet ik wel dat de rubber sealing in principe het water uit de doos moet houden, maar als dit niet 100% sluit (bv na een onderhoudsbeurt), dan krijg je geheid problemen.

Ik heb het opgelost door van vijverfolie (EPDM) een strook te maken die het water wegleidt, maar eigenlijk vind ik dat niet mag bij zo'n auto.

Heeft iemand hier toevallig ervaringen mee?

Graag jullie reactie.
 

!Škoda!

Actief lid
Uit je verhaal maak ik op (zeg ma als ik verkeerd zit) dat alleen de printplaat is vervangen (onder garantie?)
Lijkt erop dat je motorkap niet recht zit, anders moet het water toch in de goot lopen?
Verder hoort de "Electrobox" hiertegen te kunnen als het normaal is als hij nat word.

Ik weet niet wat je garage/dealer gedaan heeft, maar dit probleem moet onder garantie worden vervangen/gerepareerd. Spreek je dealer hierop aan. Als je de auto prive hebt gekocht, zit je binnen de 6 maanden en is de Dealer wettelijk zelfs verplicht het mankement te verhelpen, tenzij ze aan kunnen tonen dat eea door jouw schuld is ontstaan. Verwijderen die vijverfolie, en naar de dealer dus. Evt dreigen met alsnog afzien van de koop als het probleem niet verholpen word (Dit is je wettelijk recht).
(Natuurlijk de "druk" langzaam opbouwen :) )
Als je moet dreigen, snel op zoek naar een andere dealer, en ons laten weten welke dealer dit is (kunnen wij hem ook ontwijken indien niet goed opgelost :) )

Is het een leaseauto, dan de leasemaatschappij hierover informeren, een reparatiedatum afspreken en de leasemaatschappij zeggen dat je hem niet meeneemt als het probleem niet is opgelost.
 

FSI4x4

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie. Het is probleem is echter dat er helemaal geen goot is. Ik heb ook bij andere Octavia's gekeken en ook hier staat er water op het deksel. Terwijl er op het deksel een tekening staat: "Beschermen tegen water".
Door het ontbreken van het gootje is de box nu wel erg gevoelig voor onderhoudsfouten.
 

Gieliovd

Forumguru
Bedankt voor je reactie. Het is probleem is echter dat er helemaal geen goot is. Ik heb ook bij andere Octavia's gekeken en ook hier staat er water op het deksel. Terwijl er op het deksel een tekening staat: "Beschermen tegen water".
Door het ontbreken van het gootje is de box nu wel erg gevoelig voor onderhoudsfouten.
Per definitie zijn alle onderdelen onder de motorkap geschikt om blootgesteld te worden aan opspattend water, want dit is ook wat er gebeurd als je met hevige regenval rijdt.

Dan kan het natuurlijk wel gebeuren dat het binnensijpelt door een verkeerd gesloten deksel ja.

Ik heb tijdens een halfjaarlijk verblijf in Polen een akkefietje aan de de hand gehad met mijn toenmalige auto. Na thuiskomst van een ritje in Tsjechie door de bergen dacht ik hmm, waarom brandt mijn linker lamp niet meer?

Later bleek er nog veel meer niet te werken.

Hoezo? Een zekering was gaan oxideren en ZO heet geworden dat het complete zekeringendoosje (elektrobox) gesmolten was samen met omliggende zekeringen en omhulsels, kabels etc.

Heb ik mazzel gehad het op tijd te zien.... anders had de auto gegarandeerd uitgebrand geweest.

:1884:
 

Frankie

Actief lid
Bedankt voor je reactie. Het is probleem is echter dat er helemaal geen goot is. Ik heb ook bij andere Octavia's gekeken en ook hier staat er water op het deksel. Terwijl er op het deksel een tekening staat: "Beschermen tegen water".
Door het ontbreken van het gootje is de box nu wel erg gevoelig voor onderhoudsfouten.

Ik rij inmiddels in mijn 2e O2 en heb in totaal al bijna dan 220.000Km erop zitten in #1 en #2. Heb nog geen elektrische problemen gehad en nog nooit water ergens op zien staan. Je verhaal maakt me wel benieuwd !! Ik ga morgen kijken hoe dat bij mij zit...
 

Beetle

Nieuw lid
Ik heb met een Touran uit 2004 het zelfde probleem gehad. Daar is toen een modificatie op het deksel voor gekomen.
Zou toch eens naar de dealer teruggaan of a) hetdeksel wel goed afsluit en b) of het deksel wel goed gemonteerd zit/zat.
Bij mijn Touran onstond het probleem op het moment dat de motorruimte een keer met water en motorreiniger was schoongemaakt.
 
Bovenaan Onderaan