lekkage koelvloeistof koppakking??

kocos

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik ben in het bezit van een Fabia combi 1.4 50kw uit 2001 180.000 km.

Al langere tijd hebben we last van koelvloeistof lekkage. Bijna iedere morgen lag een plasje vloeistof rechts onder de auto (bij het aftapkraantke van de radiateur)

Na onderzoek bleek dat de lekkage zat bij de koppeling van de radiateur en het ondedeel met het tapkraantje.
Na een nieuwe radiateur was de lekkage verholpen. Echter na 2 dagen begon de waterpomp te lekken. Vervolgens een nieuwe waterpomp en ja hoor, weer lekkage bij het tapkraantje.

Als de auto een nacht heeft stil gestaan en de motor koud is, zit er nog veel druk op het expantievat. De motor is dan dus koud.

De waterslangen zijn de ene keer wel keihard en de andere keer kun je ze gewoon inknijpen.

De dealer zegt dat de koppakking lek is. Er komt echter geen witte rook en er zit ook geen olie in het expantievat.

Ook zit er een tikken geluid in de motor. Dit gaat ratelen als je wat gas geeft. Volgens de dealer de klepstoters.

Herkend iemand deze problemen??

groet,

een skoda rijder
 

Hetzer

Forumguru
Heb zelf ooit een 1.4 50KW gehda, maar herken dit probleem niet, heb echter nooit die kilomters stand van jou gehaald.
Het lijkt mij ook uitgesloten dat het je kopppaking is, dan had je inderdaad toch wel een witte rook gehad lijkt mij.
 

TheoStek

Forumguru
Moest de koppakking zijn door geslagen, dan heb je geen druk op het expansieventiel staan of op de slangen.

Ik denk dat de thermostaat "niet" opengaat.
Het ratelen kan van de kleppen zijn, omdat de motor niet genoeg gekoeld wordt.
 

skoda_arjan

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik ben in het bezit van een Fabia combi 1.4 50kw uit 2001 180.000 km.

Al langere tijd hebben we last van koelvloeistof lekkage. Bijna iedere morgen lag een plasje vloeistof rechts onder de auto (bij het aftapkraantke van de radiateur)

Na onderzoek bleek dat de lekkage zat bij de koppeling van de radiateur en het ondedeel met het tapkraantje.
Na een nieuwe radiateur was de lekkage verholpen. Echter na 2 dagen begon de waterpomp te lekken. Vervolgens een nieuwe waterpomp en ja hoor, weer lekkage bij het tapkraantje.

Als de auto een nacht heeft stil gestaan en de motor koud is, zit er nog veel druk op het expantievat. De motor is dan dus koud.

De waterslangen zijn de ene keer wel keihard en de andere keer kun je ze gewoon inknijpen.

De dealer zegt dat de koppakking lek is. Er komt echter geen witte rook en er zit ook geen olie in het expantievat.

Ook zit er een tikken geluid in de motor. Dit gaat ratelen als je wat gas geeft. Volgens de dealer de klepstoters.

Herkend iemand deze problemen??

groet,

een skoda rijder


Bij mijn oude garage (opel) zei men ook dat de klepstoters het probleem veroorzaakten van het getik in het blok, vervolgens hebben ze voorgesteld om de klepstoters te vervangen, kosten 1700 euro.
Dit alles is een groot bedrag, vervolgens ben ik met dit probleem naar een andere garage(skoda, maar geen dealer) gegaan, daar hebben ze eerst de kleppen goed gesteld en ik heb het getik niet meer gehoord. mijn skoda is van 2001, met nog een echte skodamotor.
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt een motor van het type AZE/AZF/ATZ/AQW in je Fabia liggen, dit is de authentieke Skoda (dus geen VW) motor met 68 PK/50 KW. De motor is "klassiek"
opgebouwd met een enkele onderliggende nokkenas welke aangedrven wordt door de krukas via een nokkenasketting(vaak veroorzaker van het ratelend geluid).
Zelfde probleem gehad met een auto(Fabia) van kennis, hoge vloeistofdrukken en een beetje koelvloeistof lekkage(door de hoge druk). Controleer de dop eens van het expansievaatje; hier zit een overdruk/onderdrukventiel in. Ruil hem eens om met een ander exemplaar, anders is toch je koppakking (klein lekje cylinder/waterkanaal, werkt als soort ventiel)aan de beurt, heb ik zelf toen vervangen en het probleem was/is opgelost.( kosten materiaal en nieuwe olie enz. €110,-)Thermostaat lijkt me niet logisch omdat het een gesloten systeem is en de overdruk niet van "buiten"gehaald kan worden.....
 

kocos

Nieuw lid
Hoi bedankt voor jullie reactie!
In december 2007 is het thermostaathuis vervangen en vanaf toen is de lekkage van de koelvloeistof en het tikken van de motor begonnen. Wat bedoel je Theo met dat de thermostaat niet opengaat? De motor blijft wel goed op tempratuur.
Als de thermostaat niet opengaat, kan dat de oorzaak zijn van de druk op de slangen en expantievat?

Ik lees verder op andere forums dat harde waterslangen wel kan duiden op een lekke kopppakking

Is het zelf vervangen van de koppakking een lastig karwei?
 

Ronnie

Forumguru
Hoi bedankt voor jullie reactie!
Ik lees verder op andere forums dat harde waterslangen wel kan duiden op een lekke kopppakking
Is het zelf vervangen van de koppakking een lastig karwei?
Op zich niet erg lastig, maar als je het nog nooit hebt gedaan zou ik het aan iemand anders overlaten! Je moet o.a oordelen/meten of de kop krom is getrokken(hoeft niet natuurlijk) het aanhalen van de kopbouten moet zeer precies gebeuren met een momentsleutel in 3a4 stappen enz.
bij jouw type motor moeten alle klepstoterstangen eruit, en niet verwisseld worden, en dan kan ik nog wel even doorgaan......
 
Ik denk dat je bij lekkage van de koppakking geen vloeistof terug vindt, Die wordt vergast in de motor. Lekkage op de grond komt van buiten de motor en de meeste kans vanuit de radiator
 
Bovenaan Onderaan