lekkage koelvloeistof

rjdelft

Nieuw lid
Al enige tijd ligt er als ik de auto wegzet na een rit van ca. 80 km een natte plek onder het rechtervoorspatbord van mijn octavia I.
Na kortere ritten of bij langdurig niet gebruiken is geen natte plak zichtbaar.

Door de dealer is het koelsysteem afgeperst. Geen lekkage.

Volgens de dealer lekt de koelvloeistof bij de verdamper van de LPG-installatie (AG).
Zou dit niet zichtbaar moeten zijn bij het afpersen ?
Of spelen opwarmen/afkoelen van het koelsyteem hier ook een rol ?
Heeft iemand ervaring met lekkage op dit onderdeel ??

Rob

Ronnie

Forumguru
De LPG verdamper maakt ook deel uit van het koelwatercicuit, is het dus waarschijnlijk niet.
Misschien condenswater van de airco? (laatste tijd nogal een hoge luchtvochtigheid)
Maar eh, mis je ook koelvloeistof uit het expansievaatje?

rjdelft

Nieuw lid
Ik moet koelvloeistof regelmatig bijvullen. Grofweg 1xmaand (3000km) een halve liter.
De lekkende vloeistof opgevangen. Vloeistof heeft roze kleur. Kan volgens mij alleen maar koelvloeistof zijn, en geen condens van airco en/of ruitensproeiervloeistof.
Lekkage is van bovenaf onder motorkap niet te traceren. Aan onderzijde valt weinig te zien, omdat gehele rechtervoorzijde tussen voorwiel en bumper is weggewerkt.

Ronnie

Forumguru
OK, kijk dan de waterpomp eens na, met draaiende (warme) motor, en veeg dan ook eens met een doekje onder de verdamper door,(ik weet niet waar die bij jou geplaatst is), gebruik eventueel even moeder's make up spiegeltje!

Toevallig heb ik dat probleem ook gehad een tijd geleden. Bij mij was het de aansluiting van het koelvloeistofsysteem bij de verdamper. Dat lekt de ene keer wel en de andere keer niet. Ligt aan de temperatuur van de koelvloeistof. Je moet het binnenscherm even demonteren. Zijn een paar Torchxschroeven. Als je dat gedaan heb kijk je zo tegen de verdamper aan als je er even onder gaat liggen. Kijk goed naar de aansluitingen van het koelvloeistof. Het zijn er twee. Let vooral op groene aanslag op de aansluitingen. Denk dat daar het probleem ligt wat er bij jou speelt. Ik had dat ook. Succes.

rjdelft

Nieuw lid
Henkus,

Als er inderdaad sprake is van lekkage op de aansluitingen van de verdamper op welke plaats is dit dan mogelijk. Hoe dicht je deze dan af? Of moet gehele verdamper worden vervangen.

Het aandraaien van een slangenklem lijkt mij voor de hand te liggen. Dit is al voor het gehele systeem gedaan door dealer en lost het probleem niet op.

Zoals ik al zei lekt hij waarschijnlijk bij de aansluitingen van het koelvloeistof op de verdamper. Ze zitten helemaal onderaan op de verdamper. Ik heb gewoon de slangenklemmen die erop zaten heel veel strakker gedraait. Het kan zijn dat hij dan knapt en zul je er een nieuwe klem op moeten zetten. Maar kijk eerst maar eens of het groenachtig is. Je ziet het namelijk niet lekken daar als je de motor hebt lopen of zo. Het gebeurd in de opwarm- of afkoelfase dat het begint te lekken. Succes.

Bovenaan Onderaan