Lekkage op tandempomp/brandstofpomp

Hallo Allemaal,

Ik heb een probleem mijn mijn OII (BXE blok 1.9tdi pd), op de bovenkant van de tandempomp lekt de auto.
het is steeds maar heel weinig maar maak me er wel zorgen over, iemand een idee of nieuwe boutjes erin de oplossing is of is deze pomp naar de hemel?

verder rijdt de auto gewoon prima overigens.

de lekkage zit niet op de plek waar de pomp op het blok vast zit maar zegmaar op de pomp, zie de rode cirkel op de foto

IMG_2198[1].jpg IMG_2197[1].jpg
 

Bijlagen

  • IMG_2197[1].jpg
    IMG_2197[1].jpg
    63,2 KB · Weergaven: 170
  • IMG_2198[1].jpg
    IMG_2198[1].jpg
    112,5 KB · Weergaven: 165
Voor zover ik kan zien lekt je pomp eigenlijk vanuit die spleet welke er zit.

Mogelijk kan dit komen doordat het aluminium enigszins is verbogen, wat je kunt doen is de pomp uit elkaar halen en dan een heel klein beetje vloeibare pakking er tussen doen zodat hij niet meer kan gaan lekken.
 
Oke maar weet iemand of ik deze pomp uit elkaar kan halen of gaat alles dan naar de malle? en komt dit vaker voor?
 

Monteurtje

Forumguru
Uit elkaar halen is niet zo verstandig denk ik. De tandempomp kan ook inwendig lekken. Dit kun je zien door dat er olie bij de diesel inzit. Bij vervangen van brandstoffilter zie je dat. Of andersom. Diesel bij de olie. En als het carter volloopt met diesel dan is de kans groot dat die een keer op hol slaat. Lijkt me beter dat je die gewoon dicht laat zitten.
Een nieuwe tandempomp is wel prijzig.
 
oliepijl blijft wel gelijk, of beter gezegt de auto verbruikt half litertje olie op 150000km dus dat is netjes denk ik, de brandstoffilter ga ik morgen ff checken op kleur, filter is 4000km geleden vervangen dus wanneer het filter zwart is weet ik voldoende denk ik.
 

Monteurtje

Forumguru
Filter is zowieso wel wat zwart. Je moet met je vinger tussen de lamellen vegen van het filter. Als het helemaal zwart van olie is, dan weet je wel genoeg.
 

Chatslet

Forumguru
Ik zou hem toch (laten) vervangen. Zelf repareren is geen optie, dat moet je echt aan een diesel revisie bedrijf over laten. Je zou eens bij Diesel Büchli B.V. kunnen kijken of ze wat revisie spul hebben. Vaak krijg je dan ook nog wat voor je oude pomp en valt het allemaal wel mee met de kosten. In ieder geval ga je problemen krijgen als je er mee door rijd. De motor zal niet zo snel op hol slaan omdat moderne diesels daar tegen beveiligd zijn, er sluit gewoon een klep in de inlaat wanneer je het contact af zet of wanneer het monormanagement ziet dat de boel op hol slaat en dan is het heel simpel, geen zuurstof is niet draaien.
Wel kun je als er olie mee brand veel roet ontstaan waardoor kleppen slecht gaan werken en de turbo kapot kan gaan en die is duur. En je wilt ook gewoon niet met pech langs de weg staan. Ook zal de diesel die lekt een vette bende van je motorruimte maken en uiteindelijk gaan verdampen wat voor een nare geur in je interieur gaat zorgen die je er echt moeilijk uit krijgt.
 

Monteurtje

Forumguru
De motor zal niet zo snel op hol slaan omdat moderne diesels daar tegen beveiligd zijn, er sluit gewoon een klep in de inlaat wanneer je het contact af zet of wanneer het monormanagement ziet dat de boel op hol slaat en dan is het heel simpel, geen zuurstof is niet draaien.

De motor kan wel op hol slaan hoor. 2x de gevolgen ervan gezien. Superb II van, toen, nog geen 2 jaar. En een Octavia II. Nadat het carter vol gelopen was met diesel. En als je het contact afzet en de motor slaat af. Dan heb je geluk. Want kan ook nog wel even door blijven lopen.
Maar komt niet zo gauw voor dat de diesel in de olie lekt. Eerder andersom. Dat komt bij de tandempomp wel veel voor.
 
probleem is opgelost, zal even post hoe en wat zodat mensen die dit hierna lezen er (misschien) wat aan hebben.

Alleereerst het brandstoffilter bekeken, deze was na 10.000km iets zwartig maar niet pikzwart en vol met olie, de gele plekken van het schone filter waren ook nog goed zichtbaar.

Heb de pomp van het blok gehaald door de 4 bouten los te draaien, vervolgens kun je, ik geloof 8, bouten uit de deksel halen waarna je de pomp helemaal uitelkaar hebt.
het deel dat normaal tegen het blok aan zit bestaat uit een plastic schoepje wat olie rondpompt. Het andere deel, waar de diesel in komt bestaat ook uit een schoepje, deze zit echter verborgen achter een kapje, ik heb dit deel niet opengemaakt. De diesel die nog in dit deel zat was kraakhelder geel en er was geen enkel teken van olie in de diesel.

wat het probleem bij mij was is een lekkage op de plek waar deze twee delen tegen elkaar zitten, hiertussen zit een rubberen O-Ring, deze zat bij mij niet goed. heb dit gefixt en tevens de hele pomp schoongemaakt in een spoelbak met ontvetter. vervolgens alles in elkaar met een nieuwe pakking en nieuwe bouten en raad eens! geen lekkage meer!!

wat ik nu het vreemde vindt en dat is het meest voorkomende probleem met deze pompen is dat de keering die de as die door de hele pomp heen loopt op zijn plek houdt, gewoon voorzien is van een nummer en dus na wat speurwerk gewoon te bestellen is voor een paar euro. Wanneer je dus diesel bij je olie of andersom hebt is deze keering de schuldige en zou je die wanneer je handig bent en het gereedschap hebt kunnen vervangen. dit scheelt je 350 euro voor een nieuwe pomp.

wat is jullie mening hierover?
 

Monteurtje

Forumguru
Wat is het onderdeelnummer wat op die keering staat dan? Want in het onderdelenprogramma staat alleen de tandempomp, boutjes en de pakking tussen blok en tandempomp. Geen onderdelen in de pomp
 
ik heb na een grondige schoonmaak beurt de oude O-ring terug geplaatst. het nummer van de keering ben ik vergeten op te schrijven maar het was geen VW type nummer, eerder een nummer van de fabrikant van die keeringen.
 

Cordoba

Forumguru
Fabrikant van de keerring/o-ring, zal vrijwel zeker Eriks zijn. Overigens is een beschadigde of verouderde o-ring niet zo vaak de oorzaak van problemen. In mijn ervaring, zit er probleem bijna altijd in een ring die verdraaid is, niet goed gemonteerd, of waar vuil is tussen gekomen, waardoor de lekkage ontstaat. Mijn ervaring met o-ringen is overigens zeer divers qua apparatuur: koelsystemen van bijvoorbeeld lasers, koelcircuit van allerlei andere apparaten, vacuumsystemen, hydraulische systemen, pneumatische systemen enz.
 

hh1174

Lid
Vandaag heb ik de Superb laten voorzien van een nieuwe apk. Ik kreeg de opmerking dat mijn oliepijl te hoog stond. De monteur heeft er wat uitgehaald en mogelijk is er te veel bijgevuld tijdens onderhoud wat in januari heeft plaats gevonden of dat de brandstofpomp diesel in de olie lekt... ik moet het in de gaten houden en mogelijk blijft het niveau goed of stijgt het opnieuw, dan bij de dealer 600 euro armer. Is dit soort lekkage niet te fixet met nieuwe pakkingen, want met de pomp heb ik nooit problemen?

betreft een 2.0 bmp motor met pompverstuiver, en in de 2 jaar bezit nooit olie verbruik gehad, mochten jullie andere testen of mogelijkheden zien om een en ander uit te sluiten hoor ik dit graag.
 

Spierings

Forumguru
Is je olie niet dunner geworden?

Als je te lang door rijd, kunnen de kosten nog hoger uitvallen. Heb bij 1.9 TDI regelmatig de nokkenas en stoters moeten vervangen door gebrek aan smering. Bij een 2.0 komt dit wel minder voor.
 
Bovenaan Onderaan