Lekkage panoramadak

Raoul Skoda

Actief lid
Hoi,

Het e.e.a. is te vinden op Skoda fora wat betreft lekkage i.c.m. een panoramadak, echter kan ik niets vinden over dit specifieke geval. Een aantal dagen terug trof ik een plas water aan op de rubber mat aan de passagierszijde. Gelukkig net de velours matten gewisseld met de rubberen varianten. Ik heb het waterspoor gevolgd naar de plek waar de drain rechtsvoor zit voor het panoramadak (helaas geen foto gemaakt van de drain zelf, wel de natte hemelbekleding), het water is via de A-stijl en het dashboard kastje de mat in gelopen. Echter bij het loshalen van de hemelbekleding en het inspecteren van de drain (slangen, aansluitingen etc) heb ik niks kunnen vinden. Ook met de tuinslang op het dak gericht kan ik geen lekkage meer vinden, op de plek van de drain punten is het kurkdroog. Ik zit dat het water goed wordt afgevoerd en komt er onder de auto weer uit. Het heeft behoorlijk hard gewaaid en geregend de afgelopen tijd maar ik kan me niet voorstellen dat het drainage systeem de hoeveelheid water niet aankan. Heeft iemand een idee waar de lekkage zit?

Ik heb de drain punten voorzichtig doorgeblazen maar zoals ik al aangaf loopt het water er gewoon doorheen (afgelopen zomer bij een onderhouds beurt ook gecheckt)

Bijlagen

• IMG_3782.jpeg
    IMG_3782.jpeg
    89 KB · Weergaven: 36
  • IMG_3787.jpeg
    IMG_3787.jpeg
    79,8 KB · Weergaven: 36
  • IMG_3789.jpeg
    IMG_3789.jpeg
    59,3 KB · Weergaven: 34
  • IMG_3783.jpeg
    IMG_3783.jpeg
    82,2 KB · Weergaven: 34

Arjan1985

Forumguru
Kan het van de imperiaal komen? Voor de boten op het werk ook weleens met lekkage te maken gehad. Soms moet je echt even enkele minuten tot wel 10 minuten tot soms wel een half uur met de tuinslang aan de gang en vanuit diverse hoeken met druk /spuit alvorens je de water infiltratie kan simuleren.

EdK

Forumguru
En dan moet je er nog rekening mee houden dat waar het binnen druppelt niet meteen erboven de plek is waar het vanuit buiten lekt.
kan zo een halve meter tussen lek en het zien van lekkage zitten....

Herperduin

Forumguru
En een heel simpele verklaring dat deur niet goed dicht zat of er iets tussen rubber zat waardoor naar binnen gewaaid etc? Anders misschien vooruit die ergens op de hoek lekt?
Allemaal niet meteen waarschijnlijk maar je weet het maar nooit.

Vervelend... ik ben een groot fan van het panoramadak maar met mijn vorige auto heb ik het een tijdje vervloekt.

Uiteindelijk heeft de garage de klepjes onderaan de afvoeren doorgeknipt en doorgespoeld. Ik zou dit als eerste uitvoeren.

Ik had in eerste instantie het gedeelte van mij reservewiel helemaal vol staan en later kwam het via de motorkaphendel naar binnen.

Tot nu toe gaat het goed met mijn huidige auto...

Raoul Skoda

Actief lid
Nog even ter verduidelijking, het water komt (zie illustratie) vanuit #1, dus precies waar de drain zit van het Pano dak. Echter gezien de reactie van @EdK kan het ook vanuit #2 komen, dus dat het van de achterzijde van de auto naar voren loop, echter heb ik daar niet direct vochtplekken gezien. Ik ben benieuwd wat er gebeurd bij de volgende hoosbui, zo nodig gaat de hemel weer omlaag om verder te diagnostiseren. Wel een irritant probleem, ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik s'ochtends ga aantreffen in de auto na een regenachtige nacht :-S.

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2024-12-08 om 15.46.38.png
    Scherm­afbeelding 2024-12-08 om 15.46.38.png
    291,8 KB · Weergaven: 25

gehaktbal

Forumguru
Het kan ook nog het frame zelf zijn.
Dit is zelf op te lossen, maar ik hoop voor je dat het dat eigenlijk toch niet is: klik

Bovenaan Onderaan