Lekkage / water in kofferbak....komt goed uit met dit weer.

ramox

Nieuw lid
Hallo allen,

Zojuist even bezig geweest met de Fabia. Ben bezig om de parkeersensoren te vervangen. De bekabeling van de sensoren loopt langs de bekabeling van de achterlamp-unit.

Toen ik langs deze unit naar beneden voelde, kwam ik een kanaaltje tegen van ongeveer 4cm diep tegen.

Ik heb de lekkage proberen op te sporen, maar zonder resultaat. Iemand enig idee waar ik kan kijken of op moet letten?

Cordoba

Forumguru
Welk model Fabia hebben we het over? Gaat dit sowieso niet over een Fabia II (vanaf 2007)

Cordoba

Forumguru
OK, de hatchback dus (vanwege de parkeersensoren, dacht ik dat het misschien om een F-II zou kunnen gaan). Ik zou als eerste de achterlichtunits checken op beschadigingen (afgebroken stukjes, scheurtjes) en de afdichting tussen unit en carrosserie.
S94-0081.png

Removing rear light

Switch off all electrical components and take out the ignition key.

Open tailgate.

Remove side trim panel.

Separate plug connection 2.

Unscrew nut 1 (3 Nm).

Remove rear light 3 towards the rear.

Note

• When installing ensure that the seal between the body and the rear lamp housing provides a proper seal.

Installation is carried out in the reverse order.

Before tightening the nuts, match up the rear light to the bodywork (uniform gap size all round).

Overigens, check ook even of het water niet uit de achterklep komt, van bijvoorbeeld losgeschoten slang van de achtersproeier, en check ook of het 3e remlicht (afdichting tussen remlicht en de klep) niet de oorzaak is.

ramox

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie. Ik ben de meest voor de hand liggende mogelijkheden nagegaan. Echter nog niets getroffen. Morgen even opnieuw proberen. Het water zit ongeveer onder de unit in een gootje.

Ongeveer daar zoals op bijgevoegde afbeelding (jouw afbeelding even aangepast).

Beschrijving aangepast.jpg

Cordoba

Forumguru
Er zijn nog genoeg andere mogelijkheden, maar die liggen gewoon niet zo voor de hand. Lekkage op achter-zijraam, de rubbers van de achterklep, of achterportier kan natuurlijk ook, maar is niet zo voor de hand liggend, omdat het vrijwel nooit voorkomt. Een achtlichtunit die een tik gehad heeft, of opnieuw is gemonteerd ligt meer voor de hand als oorzaak.

Chatslet

Forumguru
Ja vrijwel zeker de rubberen pakkingen van de achterlichtunits. Schoonmaken met wasbenzine, blik daar onder ook. Dan de pakkingen bedekken in een dikke laag bizon lekkage kit en de units voorzichtig terug plaatsen. Dagje laten drogen en klaar.

Bovenaan Onderaan