Lekkage

Fazal

Nieuw lid
Ik heb een Skoda Octavia 1.4 TSI, bouwjaar 2010, huidige km-stand: ☻± slechts 12000.
Sinds een paar weken merk ik in mijn garagebox een klein plasje water.
Het plasje bevindt zich (volgens mij) achter-onderaan de motor, dus juist voor het dashbord.
Ik denk dat het van de Airco afkomstig is. Het koelwater vermindert nochthans niet!?
Ik kan pas volgend week bij mijn dealer terecht, en ik maak mij ernstig zorgen over eventueel zware kosten. Ik durf er in ieder geval niet te ver meer mee te rijden.
Kan soms iemand mij daar iets meer over vertellen?
Dank bij voorbaat.

Fazal

Blackokkie2

Forumguru
Even op een schoon stukje vloer (schoteltje of bord) laten lekken, dan even proeven(druppel aan je vinger, eerst even ruiken). Als het naar water smaakt is het condenswater van de airco. Olie is vet dus zie je gauw genoeg.

apacot

Lid
er ligt bij mijn o2 1.4 TSI ook altijd een plasje (als ik er op let :tongue:) en dat al bijna 4 jaar lang en geen problemen gehad en altijd gedacht dat het condenswater was.

Canon-Eye

Forumguru
Het voornaamste comfort-verhogende effect van de airco is het onttrekken van vocht aan de lucht. Dat vocht moet ergens blijven - dat komt dus als condenswater uit een afvoertje druppelen. Als je de auto stilzet, gaat dat meestal nog even door; niks bijzonders dus.

Joske

Forumguru
en waar jij het probleem situeert, zijnde midden wagen vooraan is inderdaad dé plaats waar het condenswater er uit komt :).

Don't worry, no panic, everything is allright ;)

Cordoba

Forumguru
Zoals al door anderen gezegd, waarschijnlijk gewoon condenswater, dus geen probleem. Kun je eventueel voorkomen door de laatste km's de airco uit te zetten.

Ik heb het topic ook gerapporteerd: dit zou óf om een erg vroeg proefmodel van de Octavia III gaan, of het is gewoon een Octavia II uit 2010. (staat dus in verkeerde forumdeel, in O3 i.p.v. O2)

Fazal

Nieuw lid
Ik weet nu echt niet of het om een Octavia II of III gaat!?
Maar ik zal jullie blijven bedanken voor jullie antwoord.
Intussen ben ik toch al (een beetje) gerustgesteld.

Maandag 5 augustus ga ik te rade bij de dealer, namelijk bij N.A.M. hier te Gent.
Ik hoop dat zij daar de oorzaak van het euvel kunnen ontdekken, en meer nog, dat zij er iets kunnen aan doen, en vooral, dat het mij niet al te veel geld zal kosten.
Tenslotte is die wagen nog maar 3 jaar jong, en heeft hij nog maar slechts ± 12000 km gereden.
De garantie is dus natuurlijk al voorbij.

Niettemin, ik hou jullie op de hoogte.

Cordoba

Forumguru
De allereerste Octavia III is pas een paar maanden terug geleverd, een Octavia van 2010 is zonder twijfel een Octavia II. Alleen een mod kan het topic verplaatsen, dus daar kun je zelf niets meer aan doen (behalve een mod vragen om het voor je te verplaatsen).

Spierings

Forumguru
Als het naar water ruikt en smaakt is het gewoon condenswater en is er niks aan te doen, dit is helemaal normaal..

Olie is namelijk vet en koelvloeistof ruikt zoet en is erg vies kwa smaak ;)

Canon-Eye

Forumguru
Alleen een mod kan het topic verplaatsen, dus daar kun je zelf niets meer aan doen (behalve een mod vragen om het voor je te verplaatsen).
Het kan aan mijn bril liggen, maar volgens mij stáát het topic inmiddels al onder Octavia II.
Op mijn scherm alleszins wel... ;)

Cordoba

Forumguru
Dan maar niet teveel met 2 ogen erdoor kijken Canon-eye: dan slijt ie dubbelhard. :D
Mijn reactie was ook puur naar de TS omdat ie niet wist wat voor Octavia ie heeft. Niet gecheckt of ie op dat moment al verplaatst was, maar ik vermoed dat ie later verplaatst is.

Joske

Forumguru
12000 op 3 jaar! Wauw :D. Vast een benzine toch? En trouwens je avatar is duidelijk een octavia facelift ;)

skodaboy

Forumguru
@ Joske, de TS heeft idd een benzine uitvoering.. 't kan zijn de 02 wordt gebruikt als 2e wagen he en van daar maar 12.000km op 3 jaar of 4000km/jaar

de camper hier he,rijdt ook maar zo'n 5000 km/jaar,hij wordt ook maar ne keer of 3/4 per jaar gebruikt voor een vakantie of een 'lang' weekend.
hem als 2e auto gebruiken zou een beetje kostelijk zijn..700km met een tank van 90l..

Joske

Forumguru
Alle, 15lper100 valt toch nog mee :D

Ja zal het dan vast ergens gemist hebben, wat bedoel je met TS?

skodaboy

Forumguru
wat bedoel je met TS?
de topic-starter..:jaja:

ja,15l/100km valt mee.. :D
allé ik tel 15l he,normaal zit het verbruik ergens rond de 12/13 liter/100 km.
't ligt eraan hoe hard de 'jongens' moeten werken om op hun 'bestemming' te geraken.

om bv naar boven te rijden aan het kasteel van Bouillon,smal en stijl heb je toch redelijk wat kracht nodig om boven te komen,voor de vario is da wel geen probleem met 500 nm aan koppel wat beschikbaar is tussen de 1200 en 1600 rpm..echt fijn dat het hoge koppel onderin zit,en werkzaam is bij een laag toerental..

skodaboy

Forumguru
Aha, ben mee ;)
Is dat dan een 6 of 8 cilindermotor? Wel bijzonder veel koppel :)

nee,het is maar ne 4 cilinder motor...ne 4.2 tdi van 95kw (130pk)
ik heb dan nog de 'lichte' uitvoering (613d) met 500 Nm koppel
de topversie (818d) heeft 177pk en een koppel van 675 Nm.

Bovenaan Onderaan