Lekkage???????

skoda felicia

Nieuw lid
Hallo allemaal,:yeah:

Opnieuw een probleempje met de Felicia uit '96.
Afgelopen jaar zo'n 3000 Km geleden, hebben we de koppakking vervangen wegens lekkage.
Operatie geslaagd, grote vreugde, maar nu lekt hij weer koelvloeistof uit de tank, waarschijnlijk door overdruk??
Ook de binnenkant van de oliedop vertoont weer sludge.

Misschien heeft er niets mee te maken, maar er is ook lekkage binnen aan de stuurkant,

WIE OH WIE WEET HIER MEER OVER??????
 

Gieliovd

Forumguru
Edit: Je bent nieuw zie ik! Er zijn wel meer mensen met een vergelijkbare naam :)

Welkom hier! Ik ben geen Felicia specialist!

Lucht in je koelsysteem is mijn eerste gedachte.

Sludge hoeft niet te maken te hebben met je koppakking. Kan ook gewoon condens zijn. Maar als het heel erg wordt, tja dan is het lastig.

Wat voor lekkage heb je binnen?
 

skoda felicia

Nieuw lid
Edit: Je bent nieuw zie ik! Er zijn wel meer mensen met een vergelijkbare naam :)

Welkom hier! Ik ben geen Felicia specialist!

Lucht in je koelsysteem is mijn eerste gedachte.

Sludge hoeft niet te maken te hebben met je koppakking. Kan ook gewoon condens zijn. Maar als het heel erg wordt, tja dan is het lastig.

Wat voor lekkage heb je binnen?
Dank je voor je reactie!
1.Hoe komt er condens in de olie??
2.Hoe kan het dat de koelvloeistof uit de voorraad gaat (overdruk?)
3.De lekkage binnen....tja, het ruikt niet naar koelvloeistof, dus zal het regen zijn. maar hoe?.......
 

Sportline

Senior Member
Van de eerste 2 punten zou ik het niet weten maar van de 3de wel. Mijn Felicia had ook een tijdje last van lekkage bij de achterruit. Er zat een klein gaatje in het rubber waardoor telkens als je de klep omhoog doet water via het rubber naar binnen drupt op de bekleding. Ook heb ik sinds kort ondekt dat ik rechts voor lekkage had. Het water druppelde langs de zekeringen naar beneden. Snel naar de dealer geweest en die hebben beide problemen opgelost. Er bleek ook een gaatje te zitten bij de voorruit en volgens de baas was dat typisch een Felicia kwaaltje. Ze hebben er iets van kit rond gemeerd of zo en het probleem is opgelost. Resultaat: je ziet er niks van maar het werkt wel. Kan zijn dat het bij jou ook zo is dat het via de rubbers naar binnen druppeld.
 

Gieliovd

Forumguru
Dank je voor je reactie!
1.Hoe komt er condens in de olie??
2.Hoe kan het dat de koelvloeistof uit de voorraad gaat (overdruk?)
3.De lekkage binnen....tja, het ruikt niet naar koelvloeistof, dus zal het regen zijn. maar hoe?.......
1. Doordat je motor niet heet genoeg wordt, korte stukjes rijden, zal er zich condens gaan vormen binnenin je motor. Dit wordt meegenomen door de olie. Je weet wel, koude en warmte reageren.. net zoals een blikje cola uit de koelkast.

2. Je hebt de koppakking vervangen, dus het koelsysteem is afgetapt. Als hij niet ontlucht is nadien kan het zijn dat er lucht in zit, wat er toe kan leiden dat er vreemde druk ontstaat in je systeem. Ik hoop dat er wel koelvloeistof in zit en geen water, want water gaat koken.

3. Hoe? Doordat je auto lekt!
 

skoda felicia

Nieuw lid
1. Doordat je motor niet heet genoeg wordt, korte stukjes rijden, zal er zich condens gaan vormen binnenin je motor. Dit wordt meegenomen door de olie. Je weet wel, koude en warmte reageren.. net zoals een blikje cola uit de koelkast.

2. Je hebt de koppakking vervangen, dus het koelsysteem is afgetapt. Als hij niet ontlucht is nadien kan het zijn dat er lucht in zit, wat er toe kan leiden dat er vreemde druk ontstaat in je systeem. Ik hoop dat er wel koelvloeistof in zit en geen water, want water gaat koken.

3. Hoe? Doordat je auto lekt!

Dank je voor je antwoorden! 1. gisteren met de dop v/d koelvloeistoftank een beetje los, naar Duitsland geweest, net over de grens. rustig gereden, geen problemen. temp bleef constant. vanochtend dop geprobeerd schoon te maken, n.a.v. een tip, er weer los opgezet, maar tijdens een korte rit, toch weer koelvloeistof gelekt! 2. vanochtend de olievuldop schoongemaakt, zat gelukkig weinig op, dus toch condens! 3. je vraagt het aan zoveel mogelijk mensen, en krijgt allerlei aanwijzingen. misschien de thermostaat?? 4. je zegt dat de motor misschien niet is ontlucht na de koppakking? hoe doe je dat, dat gaat dus niet vanzelf???
 

skoda felicia

Nieuw lid
Van de eerste 2 punten zou ik het niet weten maar van de 3de wel. Mijn Felicia had ook een tijdje last van lekkage bij de achterruit. Er zat een klein gaatje in het rubber waardoor telkens als je de klep omhoog doet water via het rubber naar binnen drupt op de bekleding. Ook heb ik sinds kort ondekt dat ik rechts voor lekkage had. Het water druppelde langs de zekeringen naar beneden. Snel naar de dealer geweest en die hebben beide problemen opgelost. Er bleek ook een gaatje te zitten bij de voorruit en volgens de baas was dat typisch een Felicia kwaaltje. Ze hebben er iets van kit rond gemeerd of zo en het probleem is opgelost. Resultaat: je ziet er niks van maar het werkt wel. Kan zijn dat het bij jou ook zo is dat het via de rubbers naar binnen druppeld.

dank je voor je antwoorden. we hebben gisteren de rubbers bekeken, maar er was niks te zien, misschien moeten we eerst maar kitten!! Ook de "bak" van de ventilator kan een lekkagepuntje zijn, moeten we ook nog even bekijken. Naar de garage is ff geen optie, teveel problemen gehad, en vindt dan maar weer een die je kunt vertrouwen, en je niet het vel over de oren rekent.
 

Gieliovd

Forumguru
Dank je voor je antwoorden! 1. gisteren met de dop v/d koelvloeistoftank een beetje los, naar Duitsland geweest, net over de grens. rustig gereden, geen problemen. temp bleef constant. vanochtend dop geprobeerd schoon te maken, n.a.v. een tip, er weer los opgezet, maar tijdens een korte rit, toch weer koelvloeistof gelekt! 2. vanochtend de olievuldop schoongemaakt, zat gelukkig weinig op, dus toch condens! 3. je vraagt het aan zoveel mogelijk mensen, en krijgt allerlei aanwijzingen. misschien de thermostaat?? 4. je zegt dat de motor misschien niet is ontlucht na de koppakking? hoe doe je dat, dat gaat dus niet vanzelf???
Neuh dat gaat niet altijd vanzelf. Vaak zit er op een bepaald punt een ventieltje op de koelleidingen. Anders is het vaak zo dat het expansievaatje gewoon leeg lijkt te lopen, vul je die bij en is je systeem ontlucht.

Ik heb het ook wel eens vervangen met radiateur en al, en toen ging het ontluchten via het expansievaatje, omdat die erg hoog zat in het busje.

Bij mijn broer zijn auto moest je een ventieltje openen en dan kon je hem ontluchten.
 
Bovenaan Onderaan