Lekke koppakking

Voor iedereen die met een 1.4 benzine motor al eens een lekke koppakking heeft gehad. Vandaag draaide ik de oliedop eraf en er zat allemaal dikke witachtige olie aan de dop. Niet door alleen maar korte stukjes rijden. Olie komt er bij de peilstok soms uit. Peil is 100% goed. Expansievat van de koelvloeistof leek in eerste instantie weer een veel te laag peil te hebben. Tot zover niets nieuws. Na het losdraaien van de dop kwam het peil weer terug naar iets onder het minimum, zat overdruk op. Koelvloeistof heeft nog steeds de normale rode kleur.
Aangezien er de laatste tijd wel erg veel stuk gaat, begin ik me hier wel wat zorgen om te maken.

Maak ik me hier druk om niets of klinkt dit bekend?
 

darkprojectx

Forumguru
De beste test die er in dit geval is, een compressie test laten doen.

Olie hoort er niet bij de pijlstok uit te komen,
De wit achtige substantie die bij je olie zit wordt ookwel sludge genoemd,

GroteFoto-4WSQXONU.jpg


even lapje tekst van het vwforum geleend;

"Wat is "Sludgevorming"?
(Black of White) Sludge is vervuiling in de olie van een motor wat in de jaren '80 is ontdekt. Voornamelijk bij caterolie (veelal bij kleine volumes) omdat er door volumeverandering in het carter lucht naar binnen en buiten kan treed het op.

Zo ziet black sludge er uit als je onder de kleppendeksel van een auto kijkt met Sludgevorming:
2n8575e.jpg


Zo ziet white sludge er uit als je onder de oliedop kijkt van een auto met Sludgevorming:
2mhcwia.jpg


Symptomen?
Er zijn meerdere symptiomen mogelijk, de meest herkenbare zijn hieronder genoemd.
- Erg dikke zwarte olie
- Mayonaise-achtige substantie
- Harde afzettingen in de motor
- Druppels water in de olie

Hoe ontstaat Sludge?
In de meeste gevallen onstaat Sludgevorming doordat er té korte ritten met een 4-T motor worden gemaakt. (20 à 30 Min. rijden wordt als een korte rit gezien. Hoewel het ook pas na langere duur kan verdwijnen.) Door de volumeverandering in de motor doordat de zuiger beweegt wordt lucht in het carter gezogen en weer eruit geblazen. Doordat er vocht in de lucht zit ontstaat er condensvorming in de motor. Dit water vermengt zich met de olie waardoor (white) Sludge ontstaat. (Het schijnt ook voor te kunnen komen bij een lekke koppakking, zo kan er ook water in het smeersysteem komen.) Er is gebleken dat in de zomer Sludgevorming veel minder snel optreed dat in de winter. (Dus waarschijnlijk is de luchttemperatuur meer van belang dan de luchtvochtigheid.) Een andere rede is dat er in brandstoffen toevoegingen zitten die ook verbrand worden bij de expansislag. Deze stikstofgassen en waterdamp lekken soms langs de zuigerveren waardoor deze dampen ook vermengen met de olie. Hierdoor veroudert de olie snel. (Meestal bij slechte brandstofkwaliteit.)
Een bijkomstigheid is dat de levensduur van moderne smeermiddelen zoveel langer zijn, door de kwaliteitsverbetering, de olie langer in de motor zit. Hierdoor wordt Slugdvorming vaak niet opgemerkt met de gevolgen van dien. Terwijl doordat bij kleine hoeveelheden, zoals bij motorfietsen, de olie veel te verduren heeft.

Wat zijn de gevolgen?
Doordat er vocht uit de lucht en de verbrandingsgassen met de olie vermengt onstaat er dus Sludge. Hierdoor kan de olie gaan oxideren en additieven in de olie kunnen omgezet worden in zuren. Naast het afnemen van de smerende werking kan het zuur kan gevolgens metaal aantasten en het vocht in de olie voor oxidatie zorgen. En dat is uiteraard niet wenselijke. Een andere mogelijkheid is dat de zwarte aanslag hard wordt en oliekanalen en dergelijk gaat verstoppen. En dan smeert de motor niet meer en loopt alles vast.

Verhelpen?
Ja, zou ik zeker doen.
Als je het constateert zou ik het zeker verhelpen. Als de Sludgevorming uithard, dan lost het niet meer op in motorolie. Als er oliekanalen gaan verstoppen hoef ik de gevolgen waarschijnlijk niet uit te leggen. Bij de betere auto-/motorhandel zijn hier middeltjes voor te krijgen en je hele motor hoeft dan dus niet uit elkaar. "Engine Flush" van "Forte" schijnt hier goed voor te zijn. Dit zou de Sludge op moeten lossen zodat er een schone motor overblijft.

Hoe Sludgevorming te voorkomen?
Goede kwaliteit olie is zeker belangrijk. Bezuinig hier dus niet op. Ik heb makkelijk praten, maar als je een klein budget hebt is het soms geen optie. Bedenk goed dat je véél meer kosten kan krijgen als je wél Sludgevolrming krijgt. Dus, koop gewoon goede kwaliteit olie. De belangrijkste manier om het te voorkomen is door de motor goed warm te rijden. Hierdoor verdampt het vocht en voorkom je het probleem."


als olie stijgt en water zakt dan heb je 9 van de 10 keer een lekke koppakking aan je broek hangen. De pakking is niet duur maar het werk wat eraan nodig is is duurder

rookt je auto ook flink wit uit de uitlaat?
stinkt het ook in de auto?
 
@ darkprojectx

Het zit nu alleen nog maar op de vuldop en ik haal het er wel af natuurlijk.
Dank je voor de foto's. Gelukkig is het nog niet zo erg:cheer:.
Witte rook niet! En ruiken behalve naar benzine uit de uitlaat (wat alleen bij koude motor is) ook niet.

Zal snel even de compressie laten meten, bij een universele garage hier ter plaatse.
 
Druk is goed. Wist niet dat 20-30 minuten al korte ritjes waren. Dat gebeurt eigenlijk wel te vaak dan. Er zit waarschijnlijk ook iets andere olie in dan voorheen, weet stom genoeg niet meer welke. Maar waarom het er bij de peilstok uitkomt is me nog steeds een raadsel. Motor loopt en trekt verder goed.
 

Ronnie

Forumguru
Carterontluchting verstopt? Als het er bij de peilstok uitgeblazen wordt duidt dit op een te hoge carterdruk; De ontluchting zit dan verstopt of je hebt lekkende/versleten zuigerveren.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ga mee met Ronnie!

30 minuten vind ik geen kort ritje meer. Dan is je olie ook wel warm.

Meeste ritjes van de grote Toyota van mijn ouders is niet langer dan 10 minuten. Dat ding heeft géén sludge.

Ik reed zelf met de Fabia vaak ritten van een uur naar mijn werk of een half uur naar de hogeschool. Toch had ik lichte sludgevorming!
 
Ben even een tijdje met andere dingen in de weer geweest en heb daarom de oplossing nog niet eerder gemeld.
Was eigenlijk niets aan de hand achteraf.
Olie bij de peilstok kwam doordat de afdekplaat van de motor niet goed over de metalen peilbuis heen viel. Deze rustte er op een kant op, dus kon de peilstok niet helemaal naar beneden gedrukt worden zodat deze de opening helemaal afsloot. Hierdoor geen goede peiling en teveel olie in het carter.
Verder was het slangetje vanaf het vulpunt naar het gasklephuis waar de benzine binnenkomt gaar en verstopt. Hierdoor kreeg ik volgens mij (hierna niet weer gehad, dus lijkt mij dit een redelijke veronderstelling) vochtophoping bij de vuldop. Verder nergens. Kleppendeksel is eraf geweest en leek perfect (koude motor en drie dagen stilgestaan). Ook nooit aan de peilstok gehad die mayo.
Oplossing nieuwe slang gemonteerd en alle smurrie goed weggepoetst. Tot op heden niet weer gehad.
Verder gasklephuis gereinigd, was dat was behoorlijk smerig.
Olielekkage bij peilstok over, nu deze er helemaal inzit (wel nog wat olie moeten aftappen voor het juiste peil), geen mayo meer onder de dop en de motor loopt weer als een zonnetje.
Ik ben zeer tevreden:super:
 
Bovenaan Onderaan