Lekke Schokdempers voor?

verbraak

Actief lid
Beste skoda kenners,

Ik was zojuist bij de banden boer om onze winterbanden te laten monteren. Nu merkte deze op dat alle 2 de voor schokdempers lekte. Nu vond ik dit raar aangezien de auto 2 november bij de garage is geweest voor een apk en een grote beurt.

Ben hierna naar de skoda garage gereden en die vertelde mij dat de schokdempers niet echt lek waren maar een beetje zweten.

Nu vind ik het van beide een beetje een raar verhaal. Iemand enig idee?

Bijlagen

• 20161206_113036.jpg
    20161206_113036.jpg
    138,8 KB · Weergaven: 136
De vettigheid die aan de buitenkant zit op je schokdemper volgens de foto's hoort toch echt aan de binnenkant. Nu kun je discussiëren of dit zweten of lekken genoemd moet worden, maar dat de bandenboer het benoemt vind ik niet zo vreemd. Ik vind het eerder netjes (ze kunnen ook met oogkleppen op de banden wisselen).

De essentie van een beurt is dat je probleemloos de volgende 30000km doorkomt. In dat kader had de garage hier op zijn minst een opmerking over moeten maken bij de beurt

verbraak

Actief lid
Bedankt voor de reacties! Ik ga een afspraak maken. Ik snap dat dit geen garantie is ( heb tot 15 dec nog garantie) Maar het is erg vreemd. Dit kan nooit zijn dat het er een maand geleden nog niet zat. zelfs geen vermelding in de papieren bij skoda zelf. Bij de garage vertelde ze mij dat zweten gewoon apk goedkeur was. Op deze manier raak je wel het vertrouwen in de garage kwijt :/

Genoeg voor de apk is niet hetzelfde als goed. Als je banden 1.7mm zijn dan is het goed genoeg voor de keuring, maar ik zou ze niet graag laten zitten.

Bij een grote beurt mag je iets meer verwachten dan een veredelde apk. Daar zou ik ze ook zeker op aanspreken.

Dat schokdempers buiten de garantie vallen zou ik mijn hand niet voor in het vuur steken. Even goed de voorwaarden nakijken. Een klein stemmetje in mijn achterhoofd zegt dat de garage ook niet zo zeker is dat dit buiten de garantie valt (of in elk geval geen zin heeft in een discussie hierover). Maar nu vul ik in voor een ander, dus of dat zo is kan alleen de garage zeggen.

RefleCs

Forumguru
Ik verwacht dat ze schokbrekers onder het kopje verbruiksonderdelen hangt bij de dealer en dan vallen ze ongetwijfeld buiten garantie. Maar of dat terrecht is is een ander verhaal. Wat mag men normaliter verwachten qua levensduur van schokbrekers? Als daar niet aan wordt voldaan dan zou men daar wat mee moeten kunnen.

verbraak

Actief lid
Ik heb de foto naar een tweede skoda garage gestuurd en ook die vertelde me dat ze alleen een beetje zweten. Er is dus nog niets aan de hand volgens hun? Zijn wij nu gek of willen ze geen schokbrekers verkopen?

Atria

Actief lid
Hoeveel KM heb je gereden met de auto? Bij mijn vorige auto een Seat Leon (laatste model) waren ze ook iets vettig bovenop. Volgens de dealer ook normaal. Ze deden het ook nog prima verder.

verbraak

Actief lid
117.000 km Ook al is het geen garantie. Het maakt niet uit. Als iets vervangen moet worden hoor ik het graag. Ik heb geen zin in onveilige situaties. Wel vreemd dat iedereen zo verdeeld is.

Schippersss

Forumguru
Is niet zo met motor olie dat je het kan aanvullen. Dan is zweten niet erg imo. Maar deze zijn gas/olie gevuld, hoe meer zweten hoe minder de werking wordt. Keuzen is natuurlijk aan je zelf, maar het wordt wel steeds meer.

Ik heb op werk nogal veel autotechnici lopen en even mening gecheckt.
  • Apk afkeurpunt => nee
  • Functioneren nog goed => begrijp van wel
  • Duurzaam in orde => nee, ze horen gewoon vloeistofdicht te zijn. Het wordt alleen maar minder
Zelf zou ik ze vervangen, de minder kritische mens kan er best mee rijden tot het minder wordt.

Cordoba

Forumguru
Met schokbrekers is het probleem vaak dat er geen goede objectieve meting is van wat wel goed is en wat niet, maar dat er een grijs schemergebied is.

turboturbo

Forumguru
Inderdaad, want wat is goed veren... Als ik het zo lees zijn zichtbare olie sporen geen afkeur. Slechts de werking van de schokbreker (dus wordt het in- en uitveren netjes gedempt?) mag er niet door beïnvloed worden.

Bovenaan Onderaan