Lekke stuurbekrachtigingsslang

ArjanGr

Senior Member
M'n felicia 1.3 uit 1999 doet het de laatste tijd wisselend. Wel aantal probleempjes gehad. Ik zit nu echter met weer een probleem, die waarschijnlijk duur wordt. Ik ben even benieuwd of er iemand is die een 'goedkope' oplossing weet.

De stuurbekrachtiging, zit vanaf de pomp met een deels flexibele slang verbonden met het reservoir. Nu is echter bij de koppeling tussen 'stalen' slang naar 'flexibele' slang over de motor een lek ontstaan. Zie foto(aansluiting van bovenste slang):
2012-01-18 10.59.48.jpg
Dit probleem loopt eigenlijk al sinds januari. Alleen het wordt steeds erger. Er ligt nu na een rit rijden al een klein plasje onder de auto.

Is er een mogelijkheid om de slangkoppeling (met een tang bijvoorbeeld) iets dichter te knijpen. Of er hittebestendige kit op te spuiten? Of kom ik er niet onderuit om de gehele slang te vervangen?
 

Ronnie

Forumguru
Helaas, "lapmiddelen" werken hier niet..... de oliedruk is te hoog.
Je kunt proberen om bij een hydrauliekboer een nieuwe slang te laten maken, er is een speciale hogedrukpers voor nodig om de koppelingen te knellen aan de slang. De vraag is of dit veel goedkoper is.(en of ze de juiste ronde aansluiting hebben) Ik zou eens rond zoeken op de sloop, de VW polo is bouwgelijk. Daar ben je voor € 25,- klaar, volgens ETKA/Skoda kost de nieuwe € 181,18.......(gouden koppelingen?)
 

ArjanGr

Senior Member
Toen ik de auto twee jaar geleden kocht, zag ik dat het stuurbekrachtigingsvloeistofniveau te hoog was. Twee keer zo vol als hoort. Ik dacht toen dat dit niet zoveel kwaad kon, maar ik vermoed dat dit het gevolg is.. Echter, het niveau is nu nog steeds zo hoog. Is het verstandig om dit eruit te hevelen? Of kan ik, gezien die ook wat verbruikt, het er beter in laten zitten?

Ik had idd. zelf ook al in ETKA gezien dat die slang van goud wordt gemaakt:tongue:. Ik zit nu namelijk ook op een punt of investeren nog wel zin heeft.. De distributieketting rammelt namelijk al een half jaar lichtjes. En aan die operatie ga ik zeker niet meer beginnen.
 
Altijd vullen tot waar het mag! Anders creer je alleen nog maar problemen bij. Zolang het niet opgelost is kan je wel bijvullen tot op het correcte niveau.
 

Antera

Donateur
zou het teveel eruit halen maar het probleem is er nu en zal alsnog groter gaan worden vermoed ik. het lek is er nu eenmaal en dit systeem werkt onder zeer hoge druk ook op nivo
 

ArjanGr

Senior Member
Heb het te veel eruit gehaald. Het lekt de laatste weken niet erger.

Maar voor mij was dit defect wel de druppel:laugh:

En heb na anderhalf jaar Felicia gereden te hebben, besloten de auto in te ruilen voor een nieuw model. En wel de Skoda Fabia 1.2.
Bedankt voor alle reacties. M'n nieuwe auto is 6 jaar jonger en heeft bijna een ton minder gereden, dus ik hoop daar voorlopig wat minder problemen mee te hebben.
 
Bovenaan Onderaan