leren rijden met een diesel automaat

We zijn al weer een paar weken onderweg met de skoda.
Ik red mij er aardig mee moet ik zeggen.
Vandaag weer op en wat langere rit 4.8 liter op 100 km
Alleen vrouw lief ze scoort zo tussen de 6.8 en 7.5 liter op 100 km
En dat scheelt dus nogal een beetje.
Hoe vertel je je vrouw dat ze een beetje rustiger moet rijden zonder dat je twee weken in de bijkeuken moet slapen.

Gieliovd

Forumguru
Dit vind ik zelf ook een heel lastig punt... al genoeg problemen mee gehad.

Bij mij heeft het voornamelijk gewerkt om er toch een beetje naartoe te werken dat de dame in kwestie de techniek begrijpt of realiseert dat ik de techniek beter ken dan haar en vervolgens subtiel of niet subtiel verteld heb dat de manier waarop ze rijdt toch niet helemaal optimaal is en dat we heel wat kunnen besparen.

Besparen is ook te vervangen met niet vast komen te zitten in het zand, gezien ik ook moeite had met situaties waarin vrouwen wél wilden rijden maar geen offroad ervaring hadden en dus bij mij zweet op de rug veroorzaakten.

Maar het feit blijft dat ze vaak eigenwijs zijn en het "zelf wel weten" en jij dus als betweterig overkomt... Psychologie.....

skodaoctavia2

Actief lid
wat de voorganger al vermelde
Kom beslagen ten ijs.
Breng de voordelen en winsten naar voren. Geen hoge kosten qwa brandstof verbruik, geen overbodige slijtage en daardoor eventuele reparatie kosten die daardoor kunnen ontstaan. het nieuwe rijden misschien?
Als je het cooncreet brengt zal ze toch wel overstag gaan, zolang je maar niet gaat zeggen dat ze het niet goed doet..... gewoon zeggen het kan nog beter :)
Weet ik niet wat voor auto ze hiervoor gereden heeft.. Die van mij heeft een soortgelijk probleem. die heeft een fabia 1.4 16v
gelukkig wil ze niet eens in die van mij rijden :)

Constant

Erelid
Rijdt je vrouw alleen korte ritten in de bebouwde kom? Dan is het verbruik gewoon, zeker met een automaat.

cvegreen

Forumguru
Hier hetzelfde probleem hoor .
Ik rij met alle auto's die wij al gehad hebben zuiniger dan mijn vrouw. Bij haar moet ik niet afkomen met het nieuwe rijden , dat gaat niet snel genoeg vooruit volgens haar , maar dat ik overal even snel ergens geraak als haar met minder verbruik , dat gaat er bij haar ook niet in . Ik heb het dus opgegeven en denk in mijn eigen " als niet horen wil , dan moet je maar voelen". Alleen jammer dat ik daar ook mee de pineut van ben he .

Vacaro

Senior Member
Bij mij was het juist andersom, als ik ni echt op het verbruik lette en gewoon gevoelsmatig veilig reed of zelfs veelvuldig gehaast, dan zat ik steeds een liter boven het verbruik van mijn vrouw. Zij kijkt dan ook steeds naar de maximum snelheid, ik kijk gewoon of er geen flitspalen of anonieme auto's met flitser staan.
Als ik echt op boordcomputer kijk en let op toerental, en beetje nieuwe rijden toepas, dan kom ik het zuinigst uit den hoek.

skodaoctavia2

Actief lid
miranello als je het goed doet dan merkt niemand er wat van het nieuwe rijden.
gelukkig doet mijn dsg dat, ik kijk naar de flitspalen.:grin:

Ik let ook op de flitspalen, alleen schakel ik graag over wanneer ik dat wil! Maar k heb wel eens gereden met een Touran TDI 140pk met dsg en dat reed zeer goed! En met de 530d van m n schoonvader is het ook zeer prettig automaten. Maar ik vind wel dat je het vaak kan merken als je achter een "nieuw" iemand rijdt. Achter iemand met een dsg zul je het inderdaad minder/niet merken. Ik hoor trouwens dat er regelmatig dsg bakken in VW's stukgaan, al ruim voor de 100.000km. Laatst iemand met een 1.5 jaar oude golf variant tdi. Na 65.000km dsg stuk, kosten bijna 3000 euries.

LenK

Forumguru
Iemands rijstijl (lees gewoonten) veranderen dat gaat niet gemakkelijk.
Kwestie van lange adem?
En zoals Constant opmerkt: het kan ook aan de situatie liggen, korte ritten?

Vandaag weer op en wat langere rit 4.8 liter op 100 km
Alleen vrouw lief ze scoort zo tussen de 6.8 en 7.5 liter op 100 km

Dat is een behoorlijk verschil!! Weet je zeker dat je dezelfde soort rit met elkaar vergelijkt? Rij zelf een diesel en 4,8 is een redelijk verbruik op een lange rit. Maar 6,8 tot 7,5 dat lijkt me eigenlijk onmogelijk?? Schakelt je vrouw niet verder dan de 3e versnelling ofzo?? Ik rij iedere dag +- 250 km afwisselend snelweg, provinciale wegen en stadsverkeer maar een verbruik van 7,5 per 100 km heb ik nog nooit meegemaakt!!

ik heb het een keer uitgeprobeerd.
Een ritje van 2 x 75 km, zij reed op de heenweg 7,2 liter.
Ik reed op de terugweg 5,1 liter.
Tijdsverschil bijna 5 minuten.
Maar voor mij begint het bijna een sport te worden om zo zuinig mogelijk te rijden.
Als ik toch niet meer dagelijks in mijn amerikaan kan rijden , dan ook maar proberen om zo zuinig mogelijk te rijden.
Als het op de snelweg druk is gewoon lekker op de CC achter een vrachtwagen gaan hangen.

cvegreen

Forumguru
Er zat wel een behoorlijk verschil in verbruik . Maar jij kan ook de zuinige rit gehad hebben , daarmee bedoel ik . Mee wind gereden voor het over groot deel van de rit als eerste en als tweede en dat merk je meestal niet , had jij een ritje in afdaling en dus u vrouw de stijgende rit voor haar rekening . Ik kon toen ik in Moorslede woonde en iedere dag naar Kachtem reed voor mijn werk nooit zo zuinig rijden als NAAR het werk . Had op de terug weg geen drukker verkeer dan s'morgens , maar ik had in naar het werk rijden de dalende weg en naar huis rijdend dus steeds de stijgende weg en daar zat wel wat verschil op , maar niet zoveel als jij daar aangeeft .

Bovenaan Onderaan