Leuke vlaamse test van de 2.0TSI RS!

MarcoO2

Forumguru
Rijtest: Skoda Octavia RS Combi 2.0 TSI DSG

Klaar voor wat inside info over de Octavia? Lang voor de huidige generatie was er al een gelijknamige gezinswagen - de 445 Octavia - die van 1959 tot 1964 onder communistische vlag gebouwd werd. Net als vandaag beschikbaar in sedan- of combivariant en een te duchten concurrent voor concullega’s die nog met bladveren knoeiden terwijl Skoda al schokdempers monteerde. Sterker nog: met 1.390 kg was de 445 net zo zwaar als de New Combi van 2009, alleen was Skoda destijds niet in de positie om een GTI-blok en DSG-tranmissie van Volkswagen te lenen…

rijtestskodaoctaviars5.jpg


Bijna even opmerkelijk is de vaststelling dat de nieuwe al dertien jaar min of meer ongewijzigd op onze wegen figureert. Toegegeven, in 2000 was er een subtiele facelift en vier jaar later een meer ingrijpende, maar beide vergaan in het niets bij de make-over die de Octavia dit jaar ondergaat. De tijd dat Tsjechië de kleren van Duitsland afdroeg, is duidelijk passé - die eer valt het Spaanse SEAT tegenwoordig te beurt. In die mate zelfs dat Skoda’s nu eender welke vergelijking met Volkswagen en Audi moeiteloos doorstaan en volgens gerenommeerde bronnen nog eens overtreffen ook: “If you apply the cold steel of logic to your choice of car, it is absolutely impossible to come up with anything better”, dixit een zekere Clarkson. Eens zien of de oude krullenbol nog bij de pinken is.

rijtestskodaoctaviars3.jpg


Geparkeerd in de Brusselse persgarage kom ik eerst in contact met de binnenkant, en daar is absoluut niets op aan te merken. Zithouding: perfect. Optioneel lederen stoelen: idem. Dashboard: even uitmuntend als dat van de Golf VI. De sleutel gaat in het contact en voor een seconde denk ik dat ze ons de 170 pk diesel-RS hebben meegegeven, maar de 200 pk sterke viercilinder settelt meteen in een anonieme hum. DSG-bak in D en de RS sluipt de Albert Giraudlaan discreet uit. Tenminste, in de mate dat een felgekleurde combi met geblindeerde ruiten en daytime driving lights discreet kan zijn. Tijd om het gas erop te gooien.

GodVerbiedtHetVloeken dit ding gaat hard! Nul-tot-100-in-7,3-hard om exact te zijn. En dat blijken dankzij de dubbele koppeling geen onhaalbare testcijfers maar reële prestaties die je keer op keer herhaalt om vriend en vijand te verrassen. Bovendien is dit de allereerste keer dat ik met VAG’s wonderkoppeling onderweg ben en ze aan een grondige inspectie kan onderwerpen. Ziehier de bevindingen van de versie met zes trappen: de D-stand is perfect zolang je weet dat er onder de laatste centimeter gaspedaal een knik zit die de kickdown activeert. Vermijd die en de 280 Nm van 1.700 tot 5.000 toeren laten zich gedwee bedienen. Trap er toch door omdat de situatie ernaar vraagt (dat doe je vaak instinctief) en de bak laat zich op wat bokkensprongen betrappen die vooral passagiers enerveren. Terugschakelen doen de stuurlepels met een automatische dot tussengas dan ook beduidend beter.

rijtestskodaoctaviars1.jpg


Overschakelen van automatische naar flipperstand gebeurt op vingercommando. Tik de lepels achter het stuur aan (links voor ‘-’ en rechts voor ‘+’) en je hebt manuele controle – althans gedeeltelijk. Wanneer DSG namelijk oordeelt dat de gevraagde gasopening beter bij een lagere versnelling past, dan schakelt hij zelf terug. Begrijpelijk in Drive maar minder in Sport,die zelf ook opschakelt wanneer je in de buurt van de begrenzer komt beter dan de controle helemaal uit handen te geven. Gebruik de peddels even niet en de bak gaat sowieso terug naar D om benzine te sparen. Dat lukt met een gemiddeld testverbruik van 10 liter trouwens aardig, al neemt het niet weg dat ik DSG toch meer DRIVR (lees: minder betuttelend) had verwacht. Of dat bij extravagantere VAG-producten zoals de S3 of GTI ook het geval is, zullen volgende tests moeten uitwijzen. Die klinken in ieder geval sexyer bij het op- en terugschakelen. Barp!

Combineer dat met het feit dat de peddels hier en daar een commando negeren en je betrapt jezelf erop vooral in D te rijden om van de andere kwaliteiten van de Octavia te genieten. Zoals zijn oerdegelijke inborst, magistrale binnenruimte, subliéme motor en - tot vervelens toe - onklopbare prijs-kwaliteitsverhouding. Met dien verstande zou je haast vergeten dat de remmen gevoel missen, de stuurfeedback aan de magere kant is en de achterdemping soms hard over oneffenheden gaat. Meteen de reden waarom de standaard 17-duimers een betere optie zijn dan de achttieners, ook al zullen die evenmin maskeren dat de voortrein met 200pk op de grens van zijn kunnen zit en onder vollast wel eens zoekerig durft te worden.

rijtestskodaoctaviars6.jpg


Deze facelift heeft de Octavia dus wel degelijk op gelijke tred met Volkswagen en Audi gebracht, maar heeft ook een eind gemaakt aan de tijd dat de RS een ruimere GTI voor huisvaders was. Want hoewel de prestaties er nog altijd zijn, hebben de sensaties plaats geruimd voor comfort en welbehagen - vooral door de gedempte motorklank en rustgevende automaatafstelling. Vermijd die laatste en koop de Octavia voor 27.000 euro in (bijna zo ruime) vijfdeursvariant om dichter bij de oorspronkelijke opzet van de RS-badge te komen.

bron: klik
 

Racer

Lid
Mooie foto's en eerlijke woorden. T is zoals 't is, niet perfect, maar het komt wel dichtbij..... en dat voor 27.000 (!) euro. Dan toch maar emigreren naar Belgie?

Wat blijft het toch een prachtige kleur!

Racer
 

sitechris

Donateur
de eerste keer dat ik de facelift Octi zag vond ik hem niet mooi. Gold ook voor de RS. Maar de vaker ik plaatjes zie en de verse O2 zie rondrijden, de meer de auto me bevalt. Zeker interieur is er in de RS op vooruit gegaan. En eindelijk radiobediening aan het stuur. Jammer dat de nieuwe motor (211 pk) nog niet erin zit. Aan de andere kant......gewoon tunen dat ding naar 270 pk :)
 

___JC___

Forumguru
Ik begin er ook aan te wennen moet ik zeggen. Vooral in dikste uitvoering en dit blauw best een mooie bak eigenlijk. Probeer mn collega over te halen om er eentje te gaan leasen.
 

Vacaro

Senior Member
Rijtest: Skoda Octavia RS Combi 2.0 TSI DSG
Bijna even opmerkelijk is de vaststelling dat de nieuwe al dertien jaar min of meer ongewijzigd op onze wegen figureert. Toegegeven, in 2000 was er een subtiele facelift en vier jaar later een meer ingrijpende, maar beide vergaan in het niets bij de make-over die de Octavia dit jaar ondergaat

klik

Hier gaat men toch even de mist in dacht ik, Nu is er een facelift geweest en in 2004 hatcback/sedan 2005 combi is er toch een totaal nieuw model gekomen.
uiteraard lijken deze wel veel op de O1 maar was toch wel meer dan een ingrijpende facelift.

Voor de rest een leuke test van een leuke mooie auto.
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad. In 2005 een auto op het onderstel van de Golf V, in plaats van de III (of was het de IV), veel groter etc. En deze professionele (??) tester heeft hem gemist. Nee, die nieuwe neus in 2009, dat is pas een verandering.

En nul tot 100 in 7,3 seconden is toch niet zo snel? Of lees ik de verkeerde bladen?
 

joergarms

Senior Member
Vind m schitterend!!
De hele combi(natie) van lijnenspel, een mooi dik front en niet te vergeten de kleur maken het een schitterende wagen.
 

Falcon

Donateur
Rallye.. kwa de 7.3 sec heb je dus helemaal gelijk, in mijn ogen kun je dan beter voor dat geld een 1.8 TSI met 4x4 nemen. Deze gaat al in 7.8 naar de 100. Chiptune-beurtje er overheen + sportonderstel en je hebt een pracht van een auto.

En het design van de nieuwe (buitenkant, binnenkant blijft een plaatje!) RS is in mijn ogen te weinig verschillend met het facelift model om hem daarom te willen. Maar die blauwe race kleur blijft natuurlijk super! :)

Wat ik mij nog even af vroeg. Die TFSI 2.0 motor.. hoe snel zit die op de 100? Sneller?
 

Rallye

Forumguru
Wat ik mij nog even af vroeg. Die TFSI 2.0 motor.. hoe snel zit die op de 100? Sneller?

Volgens mij is het dezelfde motor, alleen de naam is sinds de facelift anders. De RS heeft (nog?) niet de nieuwe GTI-motor met 211 pk. De facelift-versie zou dus net zo snel op 100 moeten zitten als de van mij.
 
Bovenaan Onderaan