Licht koelvloeistof verbruik

Mijn Fabia uit 2001 verbruikt een klein beetje koelvloeistof, sinds een half jaar heb ik het steeds een beetje bijgevuld. Ik heb het koelvloeistofsysteem onder druk laten zetten, maar de garage heeft geen externe lekken gevonden. Volgens hun moet ik denken aan een lekke koppakking of een lekke cilinder. Ik heb hier zo mijn twijfels over, omdat de bekende symtomen hiervan zoals de witte rook uit de uitlaat, witte smurrie onder de oliedop of een rare substantie in het expansievat ontbreken.

Wel viel mij op dat er druk op het expansievat van de koelvloeistof stond (bij een koude motor) en dat er wat koelvloeistof aan de zijkant van het expansievat uitliep, er zit een soort klepje?

Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

welkom op het forum, welke motor in de fabia een benzine of een diesel ??

Groetjes
Bruno
 

Race Eend

Forumguru
Het kan zijn dat de dop van het reservoir wat lekt (als je dus extern lekkage hebt zoals je schrijft). Ze persen hem af door de dop los te halen en daar het systeem op druk te zetten (de dop wordt dan net niet getest).
 

Erik_NL

Forumguru
het heeft bij onze Fabia 1.4 van de eerste (15 dkm)beurt tot vier jaar en vijfigduizend kilometer later geduurd alvorens de diagnose lekke koppakking kon worden bevestigd.

NB met een e-mailadres als forumnaam kan je spam verwachten
 

darkprojectx

Forumguru
in dit geval zou ik een nieuw expansie vaatje halen MET nieuwe dop en die even plaatsen.
Grote kans dat het hiermee verholpen is, en dit onderdeel vervangen is goed zelf te doen.
Beetje een fabia kwaaltje naar het schijnt.
 

The bone collector

Senior Member
Gaat het over de 1.4 8v MPI? Lekke kop is dan wel reëel volgens mij, het gebeurt bij deze motor wel vaker. Je kan altijd eerst het expansievat vervangen, en hopen dat het opgelost is.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb vandaag de Skoda dealer gebeld en die vermoed ook een lekke kop. Binnenkort een afspraak voor een uitgebreider onderzoek.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad eerst beginnen bij het expansievat met dop.

Is dit trouwens ook het motortype, waarbij vervangen van de koppakking vaak nog grotere problemen optreden door het schuiven van de losse bussen in de cilinder?
 

pansaebr

Actief lid
koelvloeistof verbruik

Als de motor in de correcte stand staat alvorens de kop verwijderd wordt en dan niet meer verdraaid wordt zou dit ook probleemloos moeten verlopen. De bussen komen meestal los te zitten omdat er nog aan de krukas gedraaid wordt als de kop los staat.
Zelf nog een koppakking op een favorit vervangen ( is dezelfde blok met losse bussen ) en heeft dan nog probleemloos 2 jaar gereden.

Groetjes
Bruno
 

turboturbo

Forumguru
Ik kan zo gauw de specificaties niet vinden, van welk koelvloeistofmiddel er in de Fabia 1 moet, weet iemand dit? Er zijn verschillende types, las ik.
 
Bovenaan Onderaan