Licht onregelmatig lopen bij optrekken 1.6 TDi Greenline

chris2709

Senior Member
Het lijkt niet zo'n groot probleem te zijn, maar het valt me zo af en toe op dat bij rustig optrekken/filerijden, zodra het toerental wat daalt, de motor wat onregelmatiger gaat lopen en wat vervelender optrekt. Als het zo blijft, vind ik het geen enkel probleem, maar ik vroeg het me zo af of meer mensen dit opvalt.

Zoals gezegd valt het vooral op bij filerijden, maar ook als het start/stop systeem is geactiveerd, het licht op groen springt en ik de koppeling intrap en meteen wil optrekken. Ik heb zelfs een keer gehad dat de motor toen inhield.

Ben benieuwd!

CharlesTucker

Forumguru
Nee, dit herken ik helemaal niet. Ik weet echter niet in hoeverre jouw motor anders is dan die van mij, hij ligt in ieder geval wel in een ander type auto (O2C 1.6TDi, "Greentech"). Start/Stop heb ik altijd geactiveerd, en werkt prima, hij start zeer snel als ik de koppeling intrap, en voordat ik de eerste versnelling er in heb gelegd loopt ie netjes regelmatig.

Wat me bij filerijden wel opvalt is dat als ik in de eerste versnelling de auto laat kruipen (dus zonder gas te geven), en dan een klein beetje gas bij geef, hij als het ware een beetje vooruit springt. Hij reageert als het ware wel erg spontaan op dat eerste kleine beetje gaspedaal. Bedoel je dat met "wat vervelender optrekt" ?

dirkie996

Forumguru
Nee, dit herken ik helemaal niet. Ik weet echter niet in hoeverre jouw motor anders is dan die van mij, hij ligt in ieder geval wel in een ander type auto (O2C 1.6TDi, "Greentech"). Start/Stop heb ik altijd geactiveerd, en werkt prima, hij start zeer snel als ik de koppeling intrap, en voordat ik de eerste versnelling er in heb gelegd loopt ie netjes regelmatig.

Wat me bij filerijden wel opvalt is dat als ik in de eerste versnelling de auto laat kruipen (dus zonder gas te geven), en dan een klein beetje gas bij geef, hij als het ware een beetje vooruit springt. Hij reageert als het ware wel erg spontaan op dat eerste kleine beetje gaspedaal. Bedoel je dat met "wat vervelender optrekt" ?
Bij mij idem dito. Soms gebeurt het wel eens dat de octi met een klein schokje vooruit schiet.Precies een beginnend bestuurder:bloos:

henriz

Forumguru
Ik herken wel dat de auto het soms wat moeilijk heeft (omlaag schakelen helpt) of inhoudt (omhoog schakelen helpt). Ik wijt dat aan eigen onwennigheid met het schakelen. Ik heb 4 jaar een automaat gehad.

hemi24

Forumguru
Mijn laatste O2 was van de eerste lichting met de 1.6 TDI, en die had de "nare" eigenschap, om bij optrekken het toerental iets bij te regelen, om het vervolgens (na 2 tot 5 meter rollen) dit weer te laten zakken.
In de file was het dan af en toe net een jo-jo; alsof je nog bezig was een rijbewijs te halen!

chris2709

Senior Member
Mijn laatste O2 was van de eerste lichting met de 1.6 TDI, en die had de "nare" eigenschap, om bij optrekken het toerental iets bij te regelen, om het vervolgens (na 2 tot 5 meter rollen) dit weer te laten zakken.
In de file was het dan af en toe net een jo-jo; alsof je nog bezig was een rijbewijs te halen!

Dit lijkt nog het best op datgene wat ik merk. Ik heb dan het idee dat bij het "ontwaken" uit start/stop en direct daarna optrekken niet altijd optimaal wordt bijgeregeld, waardoor het gevoel van inhouden/smoren ontstaat. Het voelt soms net alsof de motor even op 3 cilinders loopt.

Sta je bijvoorbeeld in een file of voor een stoplicht, dan daalt het toerental na iets van een seconde nog een stukje verder. Wil je van die situatie uit weer weg, dan kan die situatie ook ontstaan. Meer gas en dan pas de koppeling laten komen geeft geen problemen, maar als je het hebt over situaties waarop het lijkt alsof je net je rijbewijs hebt... :D

VWim

Forumguru
Herkenbaar, dat had ik ook bij mijn Golf VI met 1.6TDI. De O3C is veel meer geciviliseerd wat dat betreft.

chris2709

Senior Member
Intussen werden de klachten iets heftiger: heel soms hoor ik ook bij het optrekken een knetterend/ratelend geluid (alsof er twee tandwielen over elkaar ratelen). Ook voel ik de koppeling soms licht bokken. Dus toch maar even naar de garage gegaan (zit nog net in de fabrieksgarantie). Brandstoffilter is vervangen waardoor inhouden/smoren probleem niet meer optreedt (de auto trekt veel geciviliseerder op nu), maar het soms licht schokkend/bokkend optrekken helaas nog wel. Probleem is -volgens de wet van Murphy- dat de klachten natuurlijk niet altijd optreden en ik de situatie niet kan simuleren... Over 2 weken wordt er uitgebreider naar gekeken. Nog even afwachten dus!

Bovenaan Onderaan