licht ratelend geluid bij schakelen naar vijfde

k147

Nieuw lid
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe octavia berline 1.6 tdi greentec.Ik had gemerkt dat wanneer er naar vijfde geschakeld wordt er een ratelend geluid te horen is in het begin.Nadat bleek dat de achter ruitenwisser het niet deed heb ik de wagen daarvoor naar de dealer gebracht en hiervan melding gemaakt.Bij een proefrit van iemand van de garage werd dit ook vastgesteld.Na enkele testen bleken er metaaldeeltjes in de olie te zitten en uiteindelijk werd na contact met skoda de versnellingsbak vervangen.Na een week kon ik de wagen afhalen en nu enkele dagen na de herstelling blijkt dit er terug te zijn.Ik heb direct de dealer op de hoogte gebracht maar ik heb de indruk dat zij het nu proberen af te doen als normaal.Is er nog iemand met deze wagen die dat heeft?

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb ook een Octavia 1.6TDi GreenTech (Elegance), inmiddels 60.000km op de teller in anderhalf jaar, maar nog nooit ratelende of andere geluiden gehoord bij het schakelen naar welke versnelling dan ook.

The bone collector

Senior Member
In ieder geval mag er geen geluid zijn. Het zou wel bijzonder zijn als er nu opnieuw metaaltdeeltjes in de olie zitten. Laat je niet afschepen door de dealer, maar zolang je wagen onder garantie valt hoef je niet te veel te vrezen en kan je ook een beetje afwachten.

Heb exact hetzelfde probleem gehad bij mijn vorige Octavia. Naar de dealer gegaan en die zei gewoon dat ik door kon rijden, wel een keer mijn olie ververst van mijn versnellingsbak maar dat hielp niet. Heb er nog 70.000 km mee gereden maar bij een stand van 270.000 km werd het steeds erger en toen toch de auto verkocht. De laatste kilometers hoorde ik hetzelfde geluid ook bij het oplaten komen van mijn koppeling in mijn 1e versnelling met een koude motor.

Heb altijd het gevoel gehad dat de tandwieltjes van de 5e achterliepen, met een beetje gas te geven tijdens het schakelen had ik het niet. Dus heb altijd naar het schakelen van mijn vijf zo gereden, en mijn vriendin de opdracht maar gegeven dat ze de vijf moest overslaan ;) en direct naar 6 moest schakelen.

Rem82sch

Senior Member
Dit is zeer zeker niet normaal.dat je de versnellingsbak hoort ratelen.
@k147 ik vraag mij af of de versnellingsbak wel vervangen is?
Ik denk dat ze alleen de olie hebben gewisseld met de hoop dat het verloopig niet meer hoorbaar is.
Als je metaal splinters in de olie hebt komt dit meestal door dat de tandjes afbreken.
Uiteindelijk zal je zeer grote schade aan de bak ontstaan.
Laat niet afschepen door de dealer.

skodaboy

Forumguru
Als je metaal splinters in de olie hebt komt dit meestal door dat de tandjes afbreken.
Uiteindelijk zal je zeer grote schade aan de bak ontstaan.

idd,metaalschilfers in de olie is géén goed teken,
ik heb hier een Mercedes camper staan,bij de camper waren de lagers/rollementen van de linkse steekas versleten.
dit was al een tijdje aan de gang,eer ik dit opmerkte,daar het een kleine vrachtwagen is.
toen ik de boel demonteerde en de steekas eruit haalde stuiten ik ook op een hoopje metaalschilfers.. heb toen de rollementen en de olie van de achteras moeten vervangen..

Bovenaan Onderaan