Licht verklikker universeel monteren

Mijn Fabia Monte Carlo 2e generatie geeft geen akoestische waarschuwing dat de lampen nog aanstaan wanneer we de motor uitschakelen en de auto verlaten. Ik begrijp uit diverse forumposts dat waarschijnlijk de micro switch in de deur defect is. Nu wil ik graag zelf een universeel licht alarm monteren. De instructie achterop de verpakking van het alarm toont dat ik dit via de zekeringen moet doen. Ik heb het aangesloten (op zekering 35 Stroom contactslot en zekering 57 Koplamp links) maar het werkt niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Een alternatief is het alarm rechtstreeks verbinden met de draden van de lichtschakelaar. Weet iemand het kleurenschema van de draden van de lichtschakelaar?
Link lichtverklikker: https://www.conrad.nl/p/hp-autozube...59_pla-852288&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen waarderen t als je je even voorstelt in de Meet & Greet.

Inhoudelijk: het klinkt me alsof je een probleem wilt oplossen zonder de oorzaak weg te nemen. De oorzaak is in 95% van de gevallen idd een kapotte microswitch in de bestuurdersdeur, en dat vervangen kost je hooguit €100 (waarschijnlijk minder). En waarschijnlijk zijn (of komen er) ook meer symptomen die je nog niet gemerkt hebt. Ik zou gewoon dat slot vervangen ipv lapmiddeltjes toepassen
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Ach als je uitstapt dan gewoon ff alles controleren...
Je checkt toch ook of je deuren uiteindelijk op slot zitten..

Maar goed zo'n conrad ding zou ik nooit inbouwen, is weer onnodig knoeien in de bestaande bedrading met weer storingsgevoelige punten creëren.
Als je dan van zelf hobbyén houd dan zou ik het werkelijke probleem oplossen en die schakelaars zijn niet alleen te koop bij een dealer, maar zijn genoeg auto onderdelen firma's die ze verkopen in verschillende prijs klasse.

:koffie::pieker:
 
Dank voor de eerste reacties! In mijn vorige auto zat ook een universele verklikker gemonteerd en die deed het jarenlang prima. Vandaar mijn eerste voorkeur voor zo'n universele... Ik heb verder geen klachten opgemerkt aan de auto en het leek me een eenvoudige klus om zelf te doen. Bovendien is het wat prijsvriendelijker dan een nieuw slot.
De tip van Peter-036 is een goede, de koplampen gaan inderdaad automatisch uit, dus aansluiten op het parkeerlicht is wat er moet gebeuren. Is dat zekering 23 "Standlicht"? (mijn boekje is in het Duits).
 
Ach als je uitstapt dan gewoon ff alles controleren...
Je checkt toch ook of je deuren uiteindelijk op slot zitten..
@EdK: Eens! Maar ja, mijn vrouw had hem laatst mee en ja hoor, per ongeluk aan laten staan. En in de toekomst zal mijn zoon van 18 er ook wel eens mee weg gaan. Dus ik wil het graag verhelpen. Weet je toevalling het artikelnummer van zo'n officiele microswitch of slot?
 

Cordoba

Forumguru
Microswitch zit in het slot ingebouwd. Je hebt een paar opties: contact opnemen met deurreparaties.nl en het slot laten wisselen voor een goed exemplaar, of een slot op de sloop te halen. Als ik het goed heb, hoeft dat niet het slot van een Fabia te zijn, maar heeft een Ibiza/Cordoba of Polo uit dezelfde generatie hetzelfde slot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Waarschijnlijk is t onderdeelnummer van het slot 5N1837015M. Origineel was dit met een C aan het eind, elke letter hoger is een nieuwe revisie, en ze zijn nu dus ondertussen al bij M.
Controleer even de PR codes die hierbij horen: L0L, 4F0 en 4K3 zouden allemaal op je de sticker bij het reservewiel (of voorin t serviceboekje) moeten staan. Zo niet, dan is t een ander onderdeelnummer.

In Apeldoorn zit trouwens een mannetje die autosloten reviseert, hebben meerdere mensen hier goede ervaringen mee.

Edit: wat @Cordoba zegt :-)
 
@Tees, dank je voor de artikelnummers. Het valt me op dat mijn binnenverlichting ook niet aan gaat wanneer ik het portier open. Dat zal door dezelfde kapotte microswitch komen. Ik ga kijken of ik er eentje bij de sloper vinden kan.
Ondertussen eigenwijs geweest: ik heb vandaag toch eerst de universele licht verklikker gemonteerd. Ik had hem toch al liggen hier. Hij werkt goed, de tip is dat hij niet op de zekeringen moet worden aangesloten, maar rechtstreeks op de lichtschakelaar. Zie de foto.
De draden van het lampen-aan alarm heb ik bijgeprikt achter in de stekker van de lichtschakelaar. De oranje draad bijgeprikt bij de zwart/rode draad linksvoor (Contactslot/massa) en de groene draad van het lampen-aan alarm bijgeprikt bij de grijs/blauwe draad rechts achter (parkeerlicht). Zodra nu de motor wordt uitgeschakeld terwijl de lampen nog ingeschakeld zijn klinkt een geluidssignaal.
 

brepus13

Forumguru
Deurslotreparatie kon mij vorig jaar niet helpen met een F2… ik heb een origineel slot gekocht bij skoda a 150€

niet goedkoop maar alles werkt wel gewoon weer goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan