Licht vervangen door Xenon / Led

Hallo allemaal ;)

Mijn nieuwe 1.2 DSG Octavia Combi is in bestelling en wordt begin April geleverd. Kan niet wachten, vind hem onwijs prettig rijden :)

Ik zit eraan te denken om na aflevering de verlichting te vervangen door Xenon voor 't dimlicht en Led voor grootlicht.

Voor xenon zijn deze mij aangeraden: Xenonlamp.nl

Kan iemand mij vertellen welke ik moet hebben? Ik neem aan de "normale" (dus geen -R reflector versie) met H7 fitting en slim canbus ? Iemand die kan vertellen of het inbouwen een eenvoudige klus is voor deze wagen of doe ik er goed aan het te laten doen?

Grootlicht zou vervangen kunnen worden met 1 van degene op deze site: LED grootlicht al weet ik daar ook niet helemaal de voors- en tegens van de verschillende modellen..

Iemand met ervaring die wat "licht" over mijn onwetendheid kan schijnen ? :tongue:
 

Maarten

Forumguru
Als eerste welkom op het forum. (duik nog even in het meet and greet gedeelte om je verder voor te stellen)

Ben je ervan op de hoogte dat het niet is toegestaan om Xenon achteraf nog in te bouwen in nieuwe auto's?
Waarom niet meteen met Xenon besteld?
 
Als eerste welkom op het forum. (duik nog even in het meet and greet gedeelte om je verder voor te stellen)

Ben je ervan op de hoogte dat het niet is toegestaan om Xenon achteraf nog in te bouwen in nieuwe auto's?
Waarom niet meteen met Xenon besteld?


Zal ik doen !

En wat betreft regelgeving ben ik van mening dat het weer is toegestaan, mits je niet verblind:

"De artikelen 5.2.55, achtse lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt. "

Landelijk beleid:
Niet optreden tegen zelf ingebouwde Xenonverlichting?
In opdracht van het BVOM treedt de politie sinds 1 oktober 2009 niet meer op tegen bestuurders die met een auto rijden waarvan de koplamp niet geschikt is voor Xenonverlichting. Er wordt alleen nog opgetreden tegen Xenonverlichting als er sprake is van verblindende verlichting.
 

Maarten

Forumguru
Kijk aan, dat biedt kansen! Duidelijke tekst.
Wil je de bron nog even vermelden? (interesse)

Succes met de aanschaf en we lezen graag je ervaringen en zien de foto's wel verschijnen!
 

RefleCs

Forumguru
Er loopt ook een draadje over de Fabia II en achteraf Xenon en daar is het merk Lince genoemd. Ook erg interessant volgens mij. In dat draadje heeft men het erover dat de Pilot sets nog wel eens canbus issues veroorzaken en bij lince zijn de ervaringen beter. Over een maandje zal ik zelf ook Lince xenon aan gaan schaffen en kan ik wat meer ervaringen delen.
 
Ik wist niet dat je de grootlichten door leds kon vervangen! Voor de duidelijkheid, dit is toch ook de zgn. 'lichtclaxon'?
 

Dangerclose

Nieuw lid
Retrofit xenon. Het klinkt zo leuk. Ik heb het ook geprobeerd op mijn passat 3C die ik voor deze octavia reed.

Om een lang verhaal kort te maken. Doe het niet. Piekspanningen op het boordnet veroorzaken problemen, ja ook met relais, diodes en aansluiten op de accu. Mijn rekening was dik 900 euro. Oa de ruitenwissermotor en boordnet regelapparaat naar de K. Daarnaast heeft de resr van het elec circuit ook op zijn donder gehad. Soms werkte bv mijn raammotor niet meer.

Ik rij nu weer xenon af fabriek... Het is wel erg fijn.

Just my two cents...
 

wanderer

Senior Member
Ben je ervan op de hoogte dat het niet is toegestaan om Xenon achteraf nog in te bouwen in nieuwe auto's?
juist wel en vanaf 1 april 2012 is een reinigingsinstallatie en hoogteverstelling niet meer verplicht bij achteraf inbouw......even de draadjes lezen...
bron: staatscourant Nr. 19193 28 oktober 2011
 

floyd2

Forumguru
Betaalbare oplossingen voor leds in groot licht zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Ja,er zijn lampjes te krijgen met alle smaken fittingen,maar zonder aangepast lichtarmatuur komt het niet uit de verf.
Als je er in kijkt lijkt het heel wat maar als bestuurder wordt je er niet echt vrolijk van, zeker niet als je xenon als dimlicht hebt.(dan vraag je je af of het groot licht uberhaupt wel werkt)
 

wim-ned

Actief lid
Ik lees alleen dat de koppeling tussen gasontladingslampen en hoogteregeling/reiniging is losgelaten. Voor lampen boven de 2000 lumen is dat niet het geval.
Ik zie ook niet dat er onderscheid gemaakt wordt tussen origineel en retrofit. Kan zijn dat ik het niet goed begrijp hoor, zo leesbaar zijn dit soort teksten nou ook weer niet.

N en UUU onder 16 (wijziging van de artikelen 5.2.51, 5.3.51, 5.3a.51 en artikelen 116 en 118 van bijlage VIII van de Regeling voertuigen) Met deze wijzigingen worden een tweetal permanente eisen geschrapt die worden gesteld aan dimlichten met gasontladingsbronnen, omdat deze niet langer van toepassing zijn bij de typegoedkeu-ring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen die meer produceren dan 2.000 lumen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie. In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten. Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen welke minder produceren dan 2.000 lumen en derhalve geen koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling koplampreinigingsinstallatie – gasontladingslampen is niet langer actueel. Om die reden wordt artikel 116 van bijlage VIII uit de Regeling voertuigen geschrapt. Voorts worden inmiddels typen voertuigen die voorzien zijn van gasontladingsbronnen goedgekeurd zonder automatische hoogteverstelling voor zover deze dimlichten een lichtstroom van minder dan 2.000 lumen hebben. Om te voorkomen dat voertuigen die aan de toelatingseisen voldoen op grond van artikel 118 van bijlage VIII aangepast zouden moeten worden, wordt deze eis met betrekking tot een niveauregeling geschrapt uit de Regeling voertuigen.
 
die gp thunder heb ik ook in me octavia gedaan prima lamp.
Maar nu wil ik mijn binnen verlichting (dashboardkastje,kaartleeslampje,kofferbak en kentenplaatverlichting) vervangen door led .alleen nu heb ik de keuze uit met of zonder canbus aansluiting.
Hoe weet ik wat mijn octavia nou heeft. 1.8t uit 2002.
dit om storing te voorkomen.
 

Joaker

Nieuw lid
Heb zelf in de Superb en GP Thunder als dimlicht en LED is de dagrij. Goede combinatie.
Volgende SuperB krijgt weer Xenon af fabriek (en weer led-dagrij)!

Heb in de Swift van de misses een tijdje een aftermarket Xenon-setje gehad, maar lichtbeeld is niet je van het. Bovendien ontstaat er na verloop van tijd een waas aan de binnenkant van het koplampglas.
 
Neem de GP Thunder! Echt veel beter hoor je van iedereen. Mijne zitten er al bijna jaar in nog geen lampje kapot en goed lichtbeeld. Philips is veel minder wit en slechter qua lichtopbrengst.
 
Bovenaan Onderaan