Lichtbundelregeling defect

Hoi allemaal,

Ik heb al eerder iets vermeld over dit onderwerp van mijn lichtbundelregeling (xenon)van mijn Skoda Octavia,dat deze vreemde kuren heeft.Als ik rem gaat de lichtbundel omlaag (korte lichtbundel)en als ik gas geef gaat de lichtbundel weer omhoog,en staat deze normaal zoals het hoort,momenteel staat de lichtbundel omlaag en lijkt nu niet meer omhoog te gaan als ik gas geef.Was ik gisteren in de garage (geen dealer)voor een kleine onderhoudsbeurt,kwam de monteur naar mij toe met een onderdeel (zie foto) wat uit de onderkant van de Skoda was gevallen en op de grond lag.Volgens hem was het van de niveauregeling,maar hij kon het niet bevestigen.Het lijkt alsof het is afgebroken.Iemand hier bekend mee?En is er iemand die dit onderdeel bekend voorkomt?Het is 10 cm lang.

Bvd. IMG_2274.JPG IMG_2274.JPG IMG_2274.JPG IMG_2274.JPG

Joske

Forumguru
Is idd van je hoogteregeling als ik zo snel kijk. Niets te zien onder de motorkap?

Dit stuk zit mee op de ophanging volgens mij, soort hoogtebepaling.

Oke,heb wel samen met die monteur onder de auto gekeken op de brug,waar het volgens hem moet zitten,maar hij wist het zelf ook niet 100% zeker.Rechts onderaan van het asje op de foto lijkt het ook te zijn afgebroken,er mist een klein hoekje uit.Zal toch wel even naar de dealer moeten denk ik.Is dit een dure reparatie?

Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Het onderdeel op zich is niet zo duur. De reparatie hangt ervan af of ze er een beetje bij kunnen. Maar m.i zou je met 100 euro een heel eind moeten komen.

Heb er ook even onder gekeken toen de auto op de brug stond,en volgens mij kon je er wel gemakkelijk bij,was duidelijk te zien waar het onderdeel gezeten had.Zal zo even naar de dealer rijden voor informatie,en dan laat ik het weten.Dank allen voor de reacties!

Net terug van de dealer,het onderdeel kost 150 euro,exclusief reparatiekosten,is niet los verkrijgbaar,er hoort nog een gedeelte bij,is 1 geheel,dus dat zal wel ongeveer 250 á 300 euro worden.
Zelf maar proberen te repareren.Als het afgebroken gedeelte nog op z,n plaats zit kan ik het waarschijnlijk wel zelf lassen,alleen even op zoek naar iemand die een brug heeft.

Jee13

Forumguru
zit er naar uit dat de bevestiging van de beweegbare as afgebroken is

hier plaatje van hoe deze er uit ziet

327_0.jpg

zit er naar uit dat de bevestiging van de beweegbare as afgebroken is

hier plaatje van hoe deze er uit ziet

Ja klopt, zag er net zo uit als op de foto bij de dealer die van de voorkant,moet in zijn geheel besteld worden 150 euro,zal kijken wat ik kan doen.Bedankt!

327_0.jpg

Cordoba

Forumguru
Anders op de sloperij zoeken, dat moet je een hoop geld kunnen besparen.
Als je deze site pakt, en 'demontage auto's' aanklikt kun je automerk (Skoda), model (Octavia) en bouwjaren invullen om te zoeken. De lijst die je dan krijgt, hebben bijna allemaal foto's, dus de exemplaren die aan de voorzijde ingekort zijn, kun je ook direct schrappen, dan kun je kijken wat er overblijft bij je in de buurt, of goedkope sloperijen die onderdelen ook opsturen. In mijn ervaring werkt contact via de telefoon bij de meeste sloperijen het beste, succes.

Zie ik nu in je onderschrift dat je ook een 'Edition 100' hebt net als @gbbosma ?

Cordoba

Forumguru
Mogelijke donorauto's die ik voor je heb gevonden:
- nr. 1 Ureterp
- andere auto's hebben óf behoorlijke voorschade, óf ze staan in Zeeland of Noord-Brabant.

Desperado

Forumguru
Je kunt ook op de onderdelenlijn kijken. Daar staan alle losse onderdelen van reeds gedemonteerde auto's

gbbosma

Forumguru
@Cordoba, zie het ook staan. Een Edition 100 1,9TDI. Zijn er al twee op dit forum
met zo'n auto :thumbsup:. En ook nog relatief dicht bij. Groningen-Beetsterzwaag.

Zat ik zelf ook al aan te denken een sloperij of een onderdelenlijn,maar heb gelukkig een tijdelijke oplossing gevonden.Heb de wielen helemaal naar rechts gedraaid,en dan kon ik er redelijk goed bij.Dat hendeltje wat aan het afgebroken asje zat is ook afgebroken zag ik,en dat is dus weg,zelf repareren (lassen)is dus geen optie meer.Heb de motor gestart verlichting aan,en het hendeltje op en neer bewogen,en de lichtbundel ging ook mee op en neer,heb dus het hendeltje naar beneden gezet,even een proefrit gemaakt,en hij blijft in de goede stand staan gelukkig,kan hem eventueel nog even vastzetten met een tyrap,maar is volgens mij niet eens nodig.Alleen de automatische lichtbundelverstelling werkt dan natuurlijk niet,maar ben nu even geholpen,en een zwaar beladen auto heb ik toch meestal niet,maar oké,voor de APK volgend jaar zal het toch gerepareerd moeten worden,Ga binnenkort wel even op zoek naar een tweedehands.Ik heb inderdaad een Edition 100 1.9 TDI,zijn daar dan maar 2 van op dit forum? of zijn er maar weinig van dit type? Bedankt allemaal voor de reacties en tips!

@Willykl, kans op verblinding van tegenliggers is aanwezig, beter laat je het zo snel mogelijk repareren.... :jaja:

Ja, dat dacht ik eerst ook,maar gisteravond van mijn werk uit Delfzijl (2 baans) naar Groningen gereden,geen enkele tegenligger die daar voor waarschuwde,dus valt wel mee denk ik,de licht bundel staat nu in zijn hoogste stand,en zie het s,avonds ook op het wegdek dat de bundel niet verblind.

MacManiac78

Forumguru
Vraag de dealer naar de onderdeelnummers en zoek op eBay Duitsland. Veelal goedkoper dan de Nederlandse sloperij. En veelal binnen dezelfde tijd op je deurmat.

Bovenaan Onderaan