Lichte trilling remmen

Vanenkelen

Forumguru
Vraagje aan de experts. Net voor de zomer zijn mijn schijven en blokken voor vervangen. Inmiddels 6000 km verder en ik ervaar bij licht remmen een hele lichte trilling in de auto. Zodra ik de remmen stevig intrap merk ik het niet, maar als ik de blokken zeg maar net tegen de schijven aanzet dan is het voelbaar.

Ik weet niet of dit hiervoor ook al was, maar kan iemand aangeven of dit normaal is, of toch de moeite waard om de garage er eens even naar te vragen?

Wat fotootjes gemaakt, maar daar is volgens mij niets bijzonders op te zien. Klopt het dat je blokken aan de boven/voorkant een beetje schuin naar de schijf toelopen?

Aanzicht vanaf de bovenkant:
ImageUploadedByTapatalk1407874466.611770.jpg

Aanzicht vanaf de onderkant:
ImageUploadedByTapatalk1407874549.309392.jpg

Thanks alvast weer voor jullie mening!
 

Bijlagen

  • ImageUploadedByTapatalk1407874437.672039.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1407874437.672039.jpg
    238,7 KB · Weergaven: 6

GJ M

Forumguru
Heb dit ook eens gehad, bij mij waren de schijven krom getrokken. Dit kan je op het oog niet zien. Af (laten) draaien op een draaibank kan misschien helpen
 

Vanenkelen

Forumguru
Oeh best donker Joske, maar zo te zien ook diezelfde schuine voorkant. Dus dat is het niet.

Dan toch maar eens naar de dealer hoe dit kan... Pfff gedoe alweer....
 

GJ M

Forumguru
Het blok hoort inderdaad schuin weg te lopen, volgens mij om te voorkomen dat je in vuiligheid kan "happen".
 

Vanenkelen

Forumguru
Aangezien er een aantal topics lopen op dit moment over trillende remmen of remschijven plaats ik deze link toch maar even in mijn eigen topic :pardon:

Naast de veel (door garagebedrijven) genoemde oorzaken die vooral bij de gebruiker kunnen liggen: rijden door een diepe plas, voet te lang op de rem houden in de file bij hete remmen, etc.. Heb ik ook nog wat info gevonden waar het eerder aan het materiaal, de bevestiging of andere oorzaken kan liggen. Denk ik wel interessant om het totale spectrum aan oorzaken helder te krijgen. En het gesprek met de dealer/garage op gelijke voet aan te gaan.

http://www.hamu-automaterialen.nl/Rest/Hamu/file/Trillende remmen.pdf

Ikzelf twijfel namelijk heel erg over dit soort oorzaken. De remmen zitten er pas 6000km op, ik kan mij niet herinneren door (extreem) diepe plassen te hebben gereden en ik rij al zelden over de rijksweg, maar met de vakantieperiode heb ik ook zeker de afgelopen 2 maanden nauwelijks in de file.

edit: Ik moet trouwens nog bij mijn garage langs. Dus wat dat betreft nog geen nieuws...
 

Vanenkelen

Forumguru
Vanmorgen even bij de dealer geweest en het zijn niet de schijven voor, maar achter. Ze zijn nog niet versleten, maar er zit een hele lichte kromming in.

Ze geven aan dat aangezien het echt een hele lichte afwijking is (ik moet ook redelijk mijn best doen om het te voelen) ik hier nog prima (veilig) een tijdje mee verder kan rijden, dus dat ga ik dan maar doen. Kost toch weer 319 euro voor schijven en blokken achter.

Dank voor alle tips!

Edit: trouwens wel het te verwachten verhaal, kan komen door voet op de rem houden bij stoplicht of file of door snelle afkoeling door bijvoorbeeld een plas te rijden. Tja, aangezien deze er al heel lang opzitten kan het in ieder geval geen montagefout zijn geweest, dus ik geloof ze :thumbsup:, zie zo snel geen andere oorzaak. Moet dan een plas zijn geweest, want ik houd mijn voeten nooit lang op de rem....
 

machlo

Forumguru
Misschien wel een hele domme vraag mijnerzijds.........maar wat betreft voet op de rem houden,
stel ik kom aanrijden bij stoplichten, rem af op de motor (standaard doe ik dat) en sta te wachten(auto horizontaal dus rijdt niet). Als ik dan op de rem zou gaan staan, gebeurt er toch niets.....geen extreme wrijving, hitte van schijven e.d.!??? In die situatie is er toch nauwelijks of geen kans op kromtrekken van schijven??? Of mis ik iets??? Deze situatie komt in ieder geval bij mij véél vaker voor dan dat ik bv aan kom rijden, de rem heftig gebruik en voor stoplichten veelvuldig de rem gebruik. Of is in het laatste geval één keer zo'n situatie al voldoende voor kromme schijven??
Denk ook vooral een kwestie van goed anticiperen......het "nieuwe" rijden (toch ook alweer oud inmiddels ;))!!!
 

Vanenkelen

Forumguru
Tja.... ik heb er zo mijn twijfels over. Het verhaal is dat als je hete remmen hebt (bijvoorbeeld flink afgeremd in een file of onderaan de afrit van de rijksweg) dat je remmen dan niet gelijkmatig afkoelen als je je voet op de rem houd (en dus je blokken tegen de schijven aan blijven zitten). Op de plek waar je blokken tegen de schijven zitten is de afkoeling anders dan in de rest van de schijf en dit zou kunnen lijden tot kromtrekken van de schijven.

Voor mijn gevoel is dit normaal gebruik van het materiaal, remmen zijn gemaakt om mee te remmen, krijgen een hittebestendige behandeling en voet op de rem houden wordt aangeleerd bij de rijlessen, zodat achteropkomend verkeer kan zien (remlichten) dat je stil staat. Volgens mij zou het materieel hier dus gewoon tegen moeten kunnen... vandaar dat ik persoonlijk wel twijfel heb als een garage of dealer het daar op gooit. Zeker bij net nieuwe remmen.

Ik kan me wel voorstellen dat naarmate schijven dunner worden ze hier wel gevoeliger voor worden, dus dat dit soort klachten eerder optreden bij schijven die ouder zijn.

Andere optie die ik dan aannemelijker vind dan "voet op de rem" is extreem snelle afkoeling door bijvoorbeeld door met (hele) hete remmen door een (hele diepe) plas te rijden. Daar zouden ze op zich ook wel tegen moeten kunnen, maar dan heb je het wel over het opzoeken van de extremen van de materiaaleigenschappen en hun toleranties.

Voor wat mij persoonlijk betreft ben ik een anticiperende rijder, laat de auto veel uitrollen en rem daarom zelden of nooit hard/heftig. Dus voor mijn situatie is dat als oorzaak dus ook vrij onwaarschijnlijk. Precies wat jij zegt @machlo .
 
Bovenaan Onderaan