Lichter sturen | Stuurbekrachtiging defect?

ThierryL

Nieuw lid
Hallo Forum,

Ik heb een Fabia uit 2000, sinds een paar maanden gaat sturen soms erg licht. (Nog makkelijker dan normaal...)
Auto is al bij een merkdealer geweest -> oplossing stuurhoeksensor vervangen EN wanneer dat niet voldoende is de pomp van de bekrachtiging. (+/- 1200 euro)
Auto is ook bij een merkloze dealer geweest, ziet geen errors en wil dan ook niet "preventief" vervangen. Olie-niveau is gechecked en goed.

Eigenlijk is mijn vraag: dat er "iets" met de stuurbekrachtiging is lijkt mij duidelijk MAAR heeft iemand ervaring met lichter sturen in plaats van zwaarder? (Ervaring lijkt een beetje op rijden met ijzel.)

Ik hoor graag van jullie!

Groet, Thierry.

The bone collector

Senior Member
Je bent vergeten vermelden welke motor je hebt. Eventueel kan het ook de accu zijn. En indien niet (en de stuurhoeksensor is vervangen) denk ik ook dat het de pomp zal zijn. Meestal valt de stuurbekrachtiging uit bij dergelijke problemen, maar ik heb nog al gehoord van auto's die net lichter sturen.

P.S. Het is ook netjes om je even voor te stellen.

ThierryL

Nieuw lid
Dag Bone Collector,

Bedankt voor je snelle reactie! Even voorstellen: Ik ben geen auto-hobbyist, (wel interesse in techniek) ben eerste eigenaar van de Fabia. De auto heeft de eerste 2 jaar erg veel problemen gehad, daarna 8 jaar zorgeloos gereden, de laatste tijd komen er wat meer gebreken. (Maar dat mag na 10 jaar.) Woon-werk verkeer doe ik meestal op de fiets. :tongue:

De motorcode is vlgs mij ATZ, het is iig de oude 1.3 Skoda-motor.

Accu is vorige winter vervangen, stuursensor nog niet. (Eerst wilde ik een 2nd opinion krijgen bij een andere dealer dealer.)

Startpunt zou dus het vervangen van de stuurhoeksensor zijn?

Grt, Thierry.

Erik_NL

Forumguru
dat de accu vorig jaar is vervangen is geen garantie.
De kosten om die te laten checken zijn nihil.
Mocht het aan de accu liggen dan heb je nog kans op garantie of coulance.

Daarna komt imho de stuurhoeksensor aan de beurt. Vervanging daarvan door de dealer heeft ons 220 € all-in gekost (bij kilometerstand 151.000).

Cordoba

Forumguru
Ik neem aan dat bandenspanning normaal is, en dat ook het weggedrag van de auto verder normaal is, evenals het patroon van de bandenslijtage? (weggedrag/bandenslijtage met het oog op uitlijning)

Antera

Donateur
bij deze auto's is dit niet in te stellen of te wijzigen volgens mij al twijfel ik nu over de waarheid van mijn woorden. veel auto's hebben dat de stuurbekrachtiging minder direkt word en minder soepel indien de snelheid omhoog gaat. Maar wanneer voelt hij zo aan ?

Bovenaan Onderaan