lichtopbrengst fabriekaf-xenon

Ralph

Lid
Wie kan de volgende vraag beantwoorden over xenon:

Heeft een xenon lamp een lagere lichtopbrengst naarmate hij ouder wordt / vaker gebruikt wordt?

Ik heb namelijk zeer sterk het vermoeden dat mijn xenonverlichting een stuk minder licht afgeeft dan 4 jaar geleden!!!

( ****ja ik heb mijn xenonlens al schoongemaakt ;)****)
 
S

superbII

Ja dat zal dan wel......

Maar als je je xenon gaat vervangen raden ze aan om een set te kopen!! Ivm met verschil...
Hoe verklaar je dat dan?

Er zit Gas in zo'n lamp, mischien dat de kleur veranderd naarmate de lamp gebruikt wordt (Gas brand)???

Ander vraagje....

Welke K-waarde worden skoda's geleverd?
Ik heb een nieuwe SuperB besteld en ben benieuwd welke "kleur" de lampen gaan krijgen.... :)
 

Ralph

Lid
Als deze lamp kapot gaat is die te bestellen voor € 59,-- per stuk. Dit is type H7 5000K
 

breef

Lid
Wie kan de volgende vraag beantwoorden over xenon:

Heeft een xenon lamp een lagere lichtopbrengst naarmate hij ouder wordt / vaker gebruikt wordt?

Ik heb namelijk zeer sterk het vermoeden dat mijn xenonverlichting een stuk minder licht afgeeft dan 4 jaar geleden!!!

( ****ja ik heb mijn xenonlens al schoongemaakt ;)****)

De lichtopbrengst neemt in mijn ervaring ook flink af na een aantal jaren! En ik heb ook ergens gelezen dat dit daadwerkelijk zo is, elk uur dat een Xenon lamp brandt is hij 0.00000001% minder fel :winkie:
 

mvdberg

Nieuw lid
En dat is niet het enige nadeel. In mijn C8 (2,5 jaar, 170k km) zijn er inmiddels 3 vervangen, EUR 240 per exemplaar waarvan 2 onder garantie en de vierde zit er aan te komen. Oorzaak volgens de importeur: in- en uitschakelen (en dat heb je nou eenmaal als het dan weer licht wordt, dan weer donker ...) Maak je dus veel kilometers dan kom je nooit aan de opgegeven 3000 .. 4000 branduren en is xenon simpelweg een dure hobbie. Maar ja, lekker kijken in het donker heeft natuurlijk ook wel wat en - dus - heb ik er maar weer voor gekozen...
 

sitechris

Donateur
En dat is niet het enige nadeel. In mijn C8 (2,5 jaar, 170k km) zijn er inmiddels 3 vervangen, EUR 240 per exemplaar waarvan 2 onder garantie en de vierde zit er aan te komen. Oorzaak volgens de importeur: in- en uitschakelen (en dat heb je nou eenmaal als het dan weer licht wordt, dan weer donker ...) Maak je dus veel kilometers dan kom je nooit aan de opgegeven 3000 .. 4000 branduren en is xenon simpelweg een dure hobbie. Maar ja, lekker kijken in het donker heeft natuurlijk ook wel wat en - dus - heb ik er maar weer voor gekozen...

Mss maken de Fransen minder betrouwbare xenonlichten ;)
 

breef

Lid
Mss maken de Fransen minder betrouwbare xenonlichten ;)

Nahh is gewoon Philips of Osram ;)

Een vriend van me die automonteur is zegt dat kapotte (xenon) lampen ook door trillingen kunnen komen, als bijvoorbeeld je banden uit balans zijn of duizend andere reden waarom je trillingen in de auto kunt hebben, lampen kunnen hier blijkbaar slecht tegen
 

Ronnie

Forumguru
Nahh is gewoon Philips of Osram ;)

Een vriend van me die automonteur is zegt dat kapotte (xenon) lampen ook door trillingen kunnen komen, als bijvoorbeeld je banden uit balans zijn of duizend andere reden waarom je trillingen in de auto kunt hebben, lampen kunnen hier blijkbaar slecht tegen
Lijkt me niet, Xenon lampen zijn gasontladingslampen (als T.L. buis), d.m.v. hoogspanning(opgewekt in een speciale omvormer) van 20.000 volt wordt de lamp tot ontbranding gebracht(een soort electrodes waartussen een vonk ontstaat) waardoor het edelgas Xenon gaat oplichten. Als de lamp eenmaal op sterkte is gaat de spanning naar zo'n 8000 volt.
Er is dus geen gloeidraad in de lamp die eventueel kapot zou kunnen trillen. Je kunt het procede vergelijken met moderne gasontladingslampen in b.v. voetbalstadions enz.
Wij hebben bij de brandweer een mobile lamp voor calamiteiten, Xenon licht, 60.000 volt en dit geeft rondom daglicht tot een straal van 200 mtr!
 

breef

Lid
Lijkt me niet, Xenon lampen zijn gasontladingslampen (als T.L. buis), d.m.v. hoogspanning(opgewekt in een speciale omvormer) van 20.000 volt wordt de lamp tot ontbranding gebracht(een soort electrodes waartussen een vonk ontstaat) waardoor het edelgas Xenon gaat oplichten. Als de lamp eenmaal op sterkte is gaat de spanning naar zo'n 8000 volt.
Er is dus geen gloeidraad in de lamp die eventueel kapot zou kunnen trillen. Je kunt het procede vergelijken met moderne gasontladingslampen in b.v. voetbalstadions enz.
Wij hebben bij de brandweer een mobile lamp voor calamiteiten, Xenon licht, 60.000 volt en dit geeft rondom daglicht tot een straal van 200 mtr!

Kijk je weet er veel vanaf, dan zal het wel een andere reden hebben waarom ze soms in auto's achter elkaar kapot gaan en in een andere niet...

Ik had hiervoor een Vectra met Xenon, mijn collega had dezelfde auto, dus ook Xenon, in de 4 lease jaren heeft hij 2x zn lampen vervangen gehad en ik heb er in 4 jaar geenéén stuk gehad. Beiden ongeveer evenveel km aan het einde van de rit.
 
Bovenaan Onderaan