Lichtopbrengst mistlampen

Ralph

Lid
Vanmorgen minder dan 50 mtr zicht, dus ik doe mijn mistlampen aan ( vóór ). Nu merk ik op dat deze maar een hele beperkte lichtopbrengst hebben. Hebben meerdere hier ervaring mee?

Zit te nl te denken aan andere verlichting. Misschien zelfs wel xenon mistlampen! Ik hoor graag jullie mening hierover!

Wiseguy

Actief lid
Ralph, zie ook het draadje "witter licht" in het Tuning forum... daar wordt ook besproken welke andere lampen je kan nemen. Achteraf inbouwen van Xenon is nu nog toegestaan, maar hou er rekening mee dat de regels m.b.t. xenon (mogelijk) flink gaan wijzigen binnenkort... dus dat je dan ook nog extra uitgaven voor je kiezen kan krijgen.

Het is zeker mooier, maar voor mij hoeft het niet. Heb met mijn huidige Philips Blue Vision lampen meer dan voldoende licht.... ook wanneer het heel erg mistig is /forum/images/graemlins/grin.gif

Ralph

Lid
Mijn dimlicht is al xenon. De wetgeving die gaat veranderen is met betrekking tot dimlicht als ik me niet vergis. Maar vertel eens over die blue-vision, is dat een groot verschil?
Zal ook wel een mooiere gloed afgeven dan nu dat standaard gelige licht

Wiseguy

Actief lid
Dat is inderdaad een groot verschil ja.... alles is een stuk helderder.... Uiteraard haalt het 't niet bij Xenon, maar het scheelt zeker met de standaard gele lampen. Ik kreeg er ook Blue Vision mistlampjes bij meen ik.

Ralph

Lid
Vandaag even naar de dealer geweest, de mistlampen zijn H8
Deze is vooralsnog niet verkrijgbaar in hogere opbrengst dan 35watt helaas. Dus enige optie is wachten of xenon in laten bouwen voor 450 euries...

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Ik kreeg er ook Blue Vision mistlampjes bij meen ik.

[/ QUOTE ]

Dat moeten dan stadslichten zijn. /forum/images/graemlins/471.gif

Groetjes,
Marcel

poekie

Actief lid
De grap van mistlampen is dat ze niet naar voren schijnen!
Wat gebeurd er als je met mist, groot-licht aanzet? precies, dat reflecteerd op de mist en je ziet nog minder dan met dim-licht.
Mistlampen schijnen naar de zijkant. Als je ze dus in het donker aan doet krijg je licht aan de zijkant erbij niet aan de voorkant.
De bedoeling hiervan is dat je bij mist dan beter op de belijning van het wegdek kunt orienteren.

Daarom zijn die mensen ook irritant die het wel stoer vinden om ook zonder mist met mistlampen aan te rijden. Recht voor de auto of op enige afstand wordt je er niet door verblind, maar schuin voor de auto (net voordat je elkaar kruist) verblind je mensen kortstondig.

Niet om het een of ander maar ik heb de laatste 5 jaar niet meegemaakt dat het zicht minder dan 50 meter was. (halve afstand tussen 2 hectometer paaltjes) op een zeer dichte, zeer plaatselijke mistbank na, en laat dat nou net degene zijn waar je niks aan kan doen en dodelijke ongelukken veroorzaakt.
Als het zicht minder dan 50 meter is ga ik niet rijden of ga bij de eerste mogelijkheid van de weg af. Anders krijg je het fenomeen dat mensen in de mist hard gaan remmen terwijl anderen dat juist niet doen.

Ralph

Lid
Misschien dat dichte mist in Apeldoorn niet vaak voorkomt maar hier aan de kust wel! Vanochtend was dus weer minder dan 50mtr zicht!

Mistlampen doen hun werk door onder de mist door te schijnen ipv, zoals je al zei, tegen het wolkendek aan te schijnen. Helaas zijn de mistlampen van skoda meer schemerlampjes dan dat ze effectief zijn!

smg

Lid
Helemaal met Poekie eens. Ik kan me van de afgelopen 8 jaar niet heugen dat ik de mistlampen serieus nodig heb gehad. Ik heb ze op mijn eerste auto op laten zetten omdat de auto met mistlampen er mooier uitziet. Daarna waren ze altijd standaard...

AMBIO2

Actief lid
Zag laatst een 02 als taxi uitvoering.
Er waren bij deze auto geen mistlampen gemonteerd ,
ik dacht dat mistlampen op de 02 standaard waren maar
dit is blijkbaar niet zo. ( classic ?? )

Wiseguy

Actief lid
@SKODACHAUFFEUR: Dat kan inderdaad wel kloppen ja... de mistlampen zijn nog gewoon dezelfde....

Overigens heb ik ze alleen gisteren even nodig gehad, maar verder de afgelopen jaren zeer sporadisch in ieder geval (met andere auto's dan)

Olaf

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Niet om het een of ander maar ik heb de laatste 5 jaar niet meegemaakt dat het zicht minder dan 50 meter was.

[/ QUOTE ]
Nou, ook op de weg Apeldoorn - Beekbergen was er gisteren (en vanochten) vroeg weinig zicht.

Overigens is dit de regeling:
Artikel 34 Verkeersreglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.
2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

M.a.w. ook in Apeldoorn mocht je gisteren en vandaag gewoon je mistlampen VOOR aandoen en dat heb ik dus ook gedaan.

Op de snelweg daarentegen was dit niet meer nodig.

Ralph

Lid
Vanochten hier richting zeeland weer potdicht!
Dus toch mijn schemerlampjes van 35watt aangezet aan de voorkant.
Helaas is er nog geen goede H8 vervangingslamp...

Olaf

Lid
Zoals reeds aangegeven in het topic: Witter Licht in het tuningdeel zijn er wel andere H8 55W lampjes
Linkje
Ik weet alleen niet wie ze hier zou kunnen leveren.

-EDIT-
Net ff gezocht:
www.xtremewhite.com
Hier leverbaar voor $ 19,95 + $ 15,00 leveringskosten.

In Nederland heb ik ze niet kunnen vinden helaas.

VEEJAY

Forumguru
Leuk mistlampen alleen vergeet half nederland ze weer uit te zetten, zonet bij de stoplicht er iemand er vriendelijk op gewezen. Die meneer wist niet dat ze aanstonden. pfff

Ralph

Lid
Wie weet hoe we de mistlamp kunnen vervangen als deze defect is?
Moet de bumber eraf? zo ja hoe?
Ik zoek meer info!!!

Weet toevallig ook iemand of deze mistlampen aan de can-bus systeem zijn gekoppeld?

Ralph

Lid
Ik ben van plan xenon te monteren in de mistlamp unit, vandaar mijn vraag.
En nee, ik ga ze niet op de openbareweg aanzetten. Het is voor mij meer een gatget en handigheid voor de polderweggetjes hier!

Bovenaan Onderaan