Lichtschakelaar vervangen voor automatische

bennovan

Nieuw lid
Beste mensen,

Achtergrondinformatie:
Ik rijd een Skoda Rapid Spaceback uit 2018. Hierop zit een lichtschakelaar zonder automatische verlichting.
Nu merk ik dat als ik bijvoorbeeld een tunnel inrijd, de dashboardverlichting wel automatisch dimt. Ik heb dus het vermoeden dat er wel een lichtsensor in de auto zit.

Mijn vraag is:
Als ik een lichtschakelaar plaats waar de optie van 'automatische verlichting' op zit, gaat dit dan ook werken? Of zal het nutteloos zijn om dit uit te voeren? Ik was van plan om een tweedehands lichtschakelaar te kopen via een onderdelenwebsite voor sloopauto's.

Alvast dank voor jullie reactie!

Vriendelijke groet,
Benno
 

hemi24

Forumguru
Vrijwel zeker dat de vlieger niet opgaat; het dimmen van het dashboard wordt aangestuurd vanuit een lichtsensor in de tellerunit zelf.
Dat is iets heel anders als een licht- en regensensor die in de voorruit zit ter hoogte van de binnenspiegel.
 

bennovan

Nieuw lid
Ah oke, dat verheldert de reactie van het dashboard. Dan ga ik er vanuit dat het niet gaat lukken, scheelt weer wat geknutsel voor niks.

Dank voor je reactie!
 

Tees

Donateur
Lijkt mij dat dat problemen op gaat leveren, en ik acht de kans ook nog aanwezig dat je een specifieke versie van de BCM nodig hebt. Maar @Antera weet daar veel meer over.
 

Antera

Donateur
De tellerklok heeft een eigen sensor. Je zal voor de ombouw een schakelaar moeten plaatsen en een regen/lichtsensor en eventueel nog een draad erbij en dan coderen. Heb dit al meerder malen gedaan. Wil je dit ook contact me dan via www.vcds-coding.nl
 
Bovenaan Onderaan