Ligt het aan mij of aan de DSG-7?

Captain Hook

Forumguru
Een vraag en een opmerking over mijn ervaringen met de DSG-7 in mijn Roomster. Nu wordt deze zelfde automaat in de diverse Skoda (VAG) modellen gebruikt, dus wellicht dat anderen hier ook ervaring mee hebben.

Inmiddels heb ik ruim 10.000km gereden en ik moet zeggen ben eigenlijk zeer content ermee.
Op één dingetje na.
Ik ben aardig bedreven in het, met fluwelen voet, het gaspedaal bedienen zodat de auto zo soepeltjes mogelijk accelereert en dat auto EN passagiers zo comfortabel mogelijk worden vervoerd. MAAR vaak (niet altijd, en dat is het vreemde), je komt b.v. bij een kruising aanrijden, remt af, neemt rustig de bocht en bij het uitkomen v.d. bocht geef je rustig weer gas, maar toch voel ik dan in ca. 75% v.d. gevallen een forse schok op het moment dat de DSG van 2 --> 3 schakelt. Maar ook weer niet altijd, en dat is het vreemde. Is dit een software bugje of maken meer mensen dit mee?
Als ik trouwens voluit accelereer, vanuit stilstand, wordt wel soepeltjes opgeschakeld.

Nog iets, maar dat vind ik eigenlijk wel een handige feature, soms als ik stop (vlakke weg) en de rem weer loslaat, dan kruipt de auto toch NIET van z'n plek en blijft keurig staan, terwijl de DSG handle in z'n 'D' staat en het display D1 aangeeft. Maar dit gebeurt zelden (vind ik wel jammer) meestal moet ik m'n voet op de rem houden, anders loopt de auto weg, of (als het langer duurt) zet ik 'm ff in z'n 'N'.

(en ja, ik weet dat er hill-hold op mijn auto zit, maar dat werkt op een helling en ik praat hier over een vlak stuk. Zo kom ik iedere dag bij hetzeflde stoplicht en de ene dag blijft de auto zelf staan, zonder voet op de rem, en de andere dag weer niet)
 

RobPG

Lid
Dat schokje voel ik soms inderdaad ook. Heb in een TSI 1.2 DSG-7 proefgereden en daar vond ik het schokje behoorlijk sterker dan in mijn TSI 1.4.
Al werd het wel minder door voorzichtiger met het gaspedaal om te gaan.
Wellicht dat de motorkarakteristiek een rol speelt? Enkele 1.8 bezitters zijn niet geheel blij met de DSG.
Kernprobleem is denk ik dat er geen koppelomvormer oid in zit die aandrijfschokjes op kan vangen.
En zoals je aangeeft lijkt de DSG software idd meer te zijn afgestemd op vlot/soepel acceleren vanuit stilstand dan vanuit langzaam rijden.
Totnutoe niet meegemaakt dat-ie niet kruipt. Niet toevallig op vals plat gestaan?
 

Captain Hook

Forumguru
Hoe voorzichtig ik ook het gaspedaal behandel, het gebeurt toch, die schakelschok van 2 --> 3. Maar da's nou juist het vreemde, niet altijd...

Het lijkt net alsof de motor/DSG zich (soms) verslikt en dan plotseling erin knalt (om het eens anders uit te drukken). Het gebeurt trouwens alleen als je eerst gas hebt losgelaten, de auto laat uitrollen en dan weer gas gaat bijgeven. Ook nog getest of het wat uitmaakt of de bak in 'D' of in 'S' staat, maar dat maakt geen verschil, voor die lompe schakelschok. Wel voor het erna doortrekken uiteraard.

En wat betreft die flat-hill control, gisteren één keer gehad dat ik ergens stond te wachten voor een kruising en dat de auto bleef staan, zonder dat ik m'n voet op de rem had. Dezelfde kruising diezelfde dag nog een keer langsgeweest en toen moest ik m'n voet wel op de rem houden, anders kroop de auto weg. Dus tja... ???
 

EdV

Nieuw lid
Nou, wat het stilstaan betreft. Ik moet altijd mijn voet op de rem houden anders begint ie te kruipen. Achteruit lopen 'hill-hold' doet de auto echt niet, zelfs op echt steile hellingen. Dit is echter iets heel anders dan het schokkerige gedrag. Dit schokkerige gedrag wordt volgens ingewijden veroorzaakt door de computer en de dubbele versnellingsbak. De synchronisatie weet soms niet of je aan het acceleren of afremmen bent. Vanuit stilstand optrekken snapt ie wel. Als je de auto uit laat lopen en dan stiekem toch weer optrekt gaat het misschien eerder fout. Ik heb het zelf nog niet echt gemerkt hoor.
 
Mijn auto is nu twee weken oud, en ik heb ook de 1.2tsi dsg. Ik heb het ook meerdere malen meegemaakt. Ik denk dat het een software matig iets is. Het lijkt wel of de motor even geheel ontkoppelt en er daarna met een klap weer inkomt. Hij doet het niet altijd, maar vooral als je wat meer gas geeft. Ik ga me er niet te druk over maken. Vind het verder wel echt een juweeltje van een versnellingsbak!
 

Captain Hook

Forumguru
Die schok van 2 naar 3 zit er nog steeds in.
Naar ik begrepen heb, zijn er meerdere mensen met dit euvel.

En wat betreft dat flat-hill control; da's best wel cool. Ik heb inmiddels wat geëxperimenteerd en wat blijkt:

(alles in D stand van de DSG)
-Volkomen vlakke weg, auto kruipt langzaam weg als je je voet v.d. rem haalt.
-Helling naar boven, je voet op de rem, auto blijft uiteraard staan, voet van de rem, auto blijft nog steeds staan en je kunt rustig gas geven en wegrijden (hill-hold control heet dat). Wacht je te lang met gasgeven, dan begint de auto naar achteren te rollen.
-Minieme hellingshoek (heb het gecontroleerd met een losse libelle van een waterpas). Je komt tot stilstand (remmen met het rempedaal dus), je laat de rem weer los en de auto blijft gewoon staan! Terwijl de DSG handle in de 'D' positie staat. En gerust een minuut, no problemo.
Is blijkbaar een bijverschijnsel van het hele hill-hold control software gebeuren. Iets van een samenspel van de hellingshoeksensor, de droge koppeling en de mechatronic. "it is not a bug, it is a feature"
wink.gif


Of er voor die schakelschok (van 2 naar 3) wellicht een software update is, zal ik binnenkort eens navragen. Moet over enige tijd toch een afspraak voor een onderhoudsbeurt gaan maken.
 
Dat automatisch vast houden van de rem kan trouwens kromme remschijven veroorzaken. Ik heb na 5000km bijvoorbeeld al iets kromming er in zitten.
 

Ronnie

Forumguru
Ik wil niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar schijven van zo'n 2,5 cm dikte en geventileerd trekken niet zomaar krom hoor.......
Zelfs niet als ze roodgloeiend zijn geweest. Kijk, zo'n flutschijfje van b.v. een peugeot 306 is 8 mm dik en ongeventileerd, daar kan ik me nog iets bij voorstellen.....(Onlangs bij laatstgenoemd "schip" 2 gebroken schijven vervangen)!
 
Op het moment van stil staan met de rem er nog op (automatisch) dan koelt terplekke de remschijf veel langzamer af dan de rest. Met als mogelijk gevolg krom trekkende schijven.
 
:722:
Op het moment van stil staan met de rem er nog op (automatisch) dan koelt terplekke de remschijf veel langzamer af dan de rest. Met als mogelijk gevolg krom trekkende schijven.
Maar dan moet je ze wel eerst flink heet stoken en dat lukt je bij geventileerde schijven pas na een aantal stevige remmingen vanaf hogere snelheid in korte tijd. En dat lukt je eigenlijk alleen op een circuit of als je serieus gaat trappen. :722:
 
Een vraag en een opmerking over mijn ervaringen met de DSG-7 in mijn Roomster. Nu wordt deze zelfde automaat in de diverse Skoda (VAG) modellen gebruikt, dus wellicht dat anderen hier ook ervaring mee hebben.

Inmiddels heb ik ruim 10.000km gereden en ik moet zeggen ben eigenlijk zeer content ermee.
Op één dingetje na.
Ik ben aardig bedreven in het, met fluwelen voet, het gaspedaal bedienen zodat de auto zo soepeltjes mogelijk accelereert en dat auto EN passagiers zo comfortabel mogelijk worden vervoerd. MAAR vaak (niet altijd, en dat is het vreemde), je komt b.v. bij een kruising aanrijden, remt af, neemt rustig de bocht en bij het uitkomen v.d. bocht geef je rustig weer gas, maar toch voel ik dan in ca. 75% v.d. gevallen een forse schok op het moment dat de DSG van 2 --> 3 schakelt. Maar ook weer niet altijd, en dat is het vreemde. Is dit een software bugje of maken meer mensen dit mee?
Als ik trouwens voluit accelereer, vanuit stilstand, wordt wel soepeltjes opgeschakeld.

Nog iets, maar dat vind ik eigenlijk wel een handige feature, soms als ik stop (vlakke weg) en de rem weer loslaat, dan kruipt de auto toch NIET van z'n plek en blijft keurig staan, terwijl de DSG handle in z'n 'D' staat en het display D1 aangeeft. Maar dit gebeurt zelden (vind ik wel jammer) meestal moet ik m'n voet op de rem houden, anders loopt de auto weg, of (als het langer duurt) zet ik 'm ff in z'n 'N'.

(en ja, ik weet dat er hill-hold op mijn auto zit, maar dat werkt op een helling en ik praat hier over een vlak stuk. Zo kom ik iedere dag bij hetzeflde stoplicht en de ene dag blijft de auto zelf staan, zonder voet op de rem, en de andere dag weer niet)

Ik ervaar deze schok ook soms , maar stoor mij hier niet zo aan , ik stoor mij meer aan het langzame terugschakelen als je bijvoorbeeld bij een rotonde aan komt rijden en je ziet een gat waar je snel tussen wil, dan reageerd de bak uiterst lanzaam en heb je niet snel genoeg vermogen genoeg om er tussen te gaan , ik zet de bak nu in dit soort situaties in de S en dan gaat het veel beter, voor de rest ben ik uiterst tevreden met de DSG .
 
Bovenaan Onderaan