Lijm resten dashboard

Niels83

Forumguru
Hallo. Er zat midden op mijn dashboard een stuk plastic voor de zuignap van een navigatiesysteem. Dit heb ik eraf getrokken omdat het bij zon irritante reflecties gaf.

Helaas zat deze gelijmd met een brose lijm. Nu heb ik dus lijmresten. Met dashboard cleaner gaat het niet weg.

Zou ik gewoon sticker verwijderaar kunnen gebruiken of vreet dat aan mijn dashboard?

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang dat stickerverwijderaar wel eens de kunststof zacht zou kunnen maken (en dan is de uiterlijke structuur veranderd). Misschien dat @Joske hier kan helpen?

Niels83

Forumguru
Ik hoop het want ziet er niet uit. Het is pal in het midden biven het midden console het is dan ook al dat zachte kunsstof.

Canon-Eye

Forumguru
Als het echt brosse lijmresten zijn, zou je om te beginnen eens kunnen proberen of je die met een smalle maar scherpe beitel voorzichtig (grotendeels) kunt wegsteken.
Mocht dat niet lukken, dan zou ik geneigd zijn om dat stuk plastic eerst matzwart te spuiten (spuitbusje) en dan weer terug te plakken. Dan is het weer bijna zoals-ie was, maar zonder reflecties...

Niels83

Forumguru
Het dashboard is met relief. Eraf steken lijkt me niet zo handig.

Zal het snel krassen of zou ik misschien met cif kunnen proberen?

Het terug plaatsen is een optie met het mat zwart spuiten. Maar jah wat moet ik met zo'n lelijk schijfje op mijn dashboard. De zuignap van mijn gps (die ik nooit gebruik) past er ook niet.

Canon-Eye

Forumguru
wat moet ik met zo'n lelijk schijfje
Mooi zwart is niet lelijk - althans minder lelijk dan lijmresten of krassen...

En wat dat wegsteken betreft: als je het heel voorzichtig doet met een smal beiteltje, dan heb je kans dat de brokstukken losspringen en weinig sporen meer achterlaten. Of toch veel minder dan er nu zitten.

Cordoba

Forumguru
Ik zou zeker niet met cif of iets dergelijks aan de slag gaan: dat geeft veel fijne krasjes en ziet er echt niet uit.

Ik zou het proberen met een melaminesponsje, volgens de verhalen heeft Action die dingen ook:
  • Carclean melamine sponsje
  • Steve's alternatief
  • Action alternatief kan ik niet zo snel vinden op hun site (maar daar staat ook niet alles), volgens mij een paar weken terug roze-rode exemplaren gezien in de winkel bij de Action (ik dacht bij de auto artikelen)

Joske

Forumguru
Wat je ook probeert... Probeer het eerst op een onopvallende plek!

Stickerverwijderaar bevat waarschijnlijk een organische component om de lijm te kunnen oplossen. Risico is dan reëel dat je dashboard dof zal uitslaan.

Wasbenzine LIJKT mij veilig genoeg of ontsmettingsalcohol (>99% zuiverheid) maar ik zou het niet rechtstreeks aanbrengen maar via mf doek.

Maar eerst op onopvallende plek proberen met een weinig iets.

milanseegers

Forumguru
Remmen reiniger doet het perfect op lijmresten. Ook Bij de Action te koop. Wel eerst idd ff op een onopvallende plek. Na spoelen met water ook aan te bevelen.

Cordoba

Forumguru
th

Dash naspoelen met water lijkt me slecht combineren met de elektronica in het dash, ook twijfel ik of remmenreiniger het materiaal van het dash niet aantast of zacht maakt (zodat de afdruk van je doek in je dash komt te staan)

BBO

Senior Member
WD 40 of andere kruipolie kan helpen. Net als een silicone/ lijmverwijderaar. Normaal heb je geen aantasting. Veel hangt ook af hoe de tand des tijds heeft ingewerkt op uw dashboard (zon, uv, kuisproducten...). Testen is altijd de boodschap

Bovenaan Onderaan