Linker achterportier gaat niet meer open

salt

Nieuw lid
Is er iemand die mij advies kan geven over het volgend probleem? De linker achterdeur van mijn octavia 2001 gaat niet meer open. Ik heb de deurpaneel er heelhuids afgekregen echter kan ik niet echt ontdekken hoe het deurmechaniek (binnen) verbonden is met de deur klink aan de buitenkant van de deur. Vele dingen geprobeerd, stroom eraf, stekker loshalen, klap op de deur geven, maar de deur gaat niet open. Ik heb nu een mechaniek besteld en binnen en zelf geprobeerd om er achter te komen hoe het huidige mechaniek kan worden verwijderd, cq werkt, en wat ik er aan zou kunnen doen.

Heeft iemand tips? Hoe haal ik het oude mechaniek er uit (tools?) Kan er iets zijn losgeschoten wat in verbinding staat met het mechaniek?

Sorry voor mijn lange mail.

need help asap

Salt

Waalko Kramer

Forumguru
Hoi Salt,

Dat probleem heb ik ook gehad met mijn Altea XL van 2006.
Soms ging hij spontaan weer open en daarna weer een week niet te openen vanaf de buitenkant.
Lukt het wel om de deur vanuit binnen te openen??

Ik hoor het wel van je!
Suc6

Joske

Forumguru
het verbaast me eigenlijk wel dat je de bekleding er af gekregen hebt zonder de deur te openen.. :pieker:

op het forum lopen hier her en der draadjes over "spookdeuren" bij verschillende modellen. Ligt heel vaak aan een microswitch die kapot is. Eventueel te testen door: als je de deur toch open zou krijgen, gaat de interieurverlichting dan ook branden?

(weet wel niet 100% zeker of er überhaupt wel een microswitch inzit, in dat bouwjaar, ik vermoed van wel) heb je centrale deurvergrendeling?

salt

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reactie allemaal.

Wat het paneel betreft: De schroefjes van de bekleding zitten aan de binnenkant, wat het uiteraard lastig maakt om het paneel te verwijderen. één van de schroefjes (de bovenste) bij de deurstijl (vanuit de bestuurders kant) heb ik met een beetje moeite los kunnen draaien. Vervolgens heb ik met beleid, en wat druk achter het paneel, het paneel kunnen loskrijgen. De schroefjes zitten namelijk in een klemmetje die in de deur zijn gedrukt. Dus met een beetje geduld kan het zonder de bekleding te beschadigen. Het risico kan zijn dat de klemmetjes stuk kunnen gaan. Was niet het geval. Als je pech hebt kost het een paar klemmetjes. So what..

Ik heb inderdaad centrale deurbvergrendeling. Ik weet niets van een microswitch. Zit dat in het mechanisme? Ik zal het bestandje van Joske thuis even moeten openen. Lukt niet op het werk.

De deur gaat niet open. Zowel van binnen als van buiten niet. Dus de verlichting kan ik niet checken. Ik had het paneel van de rechter achterdeur ook verwijderd echter kan ik niets ontdekken wat er anders is bij de linkerdeur. Misschien moet ik ook wel het slot van de rechterdeur om daar achter te komen.

Een optie is het deur mechaniek slopen. Ik ben er echter nog niet 100% van overtuigd dat een nieuw mechaniek het probleem zal verhelpen. Enige tips voor het slopen?

Tachi

Actief lid
Bij mij zat de mechaniek muurvast. Toevallig ook linkerachterdeur. Flinke schroevedraaier zetten in de buurt van het grijpertje van je slot (tussen slot en binnenplaatwerk) en breken die handel. Kan zijn dat je wat plaatwerk kromtrekt, maar dat is weer recht te duwen en je ziet er toch niks van als alles weer op z'n plek zit.
Misschien dat iemand een subtielere methode weet, maar dat is wat ik ooit uit frustratie heb gedaan.

salt

Nieuw lid
Dank je Tachi. Hoe kreeg je de deur open? Moet je een palletje triggeren? Lukt dat alleen als je het hele mechaniek wegsloopt?

Ik hoor graag van je.

salt

Nieuw lid
Probleem is opgelost. Het bleek niet aan het mechaniek te leggen maar aan de bedrading. Er zat geen stroom op de stekker die aangesloten is op het mechaniek.

Heb dus een deurmechaniek over. Iemand geïnteresseerd?

Ben blij dat het is opgelost.

Bovenaan Onderaan