Linker achteruitrijverlichting

Frankw

Lid
Klein probleem hier; linker achteruitrijverlichting doet het niet (meer). Heb er eigenlijk nooit op gelet maar kwam er bij het verwisselen van een ander lampje toevallig achter. Lamp is goed maar er staat geen stroom op. Zekering is goed (anders zou rechts het ook niet doen en er zitten nog wat meer functies op deze zekering die het ook gewoon doen).

Melding defecte verlichting gaat niet branden maar weer niet of achteruitrijverlichting hierin ook is opgenomen.

Draadbreuk of zou het nog wat anders kunnen zijn?

ertromp

Forumguru
Achteruitrijverlichting zit ook in de canbus dus er zou melding moeten komen wanneer er een defect is.
Is wellicht langsrijden bij @Antera om uit te lezen middels vcds een optie? Oosterhout is toch niet ver van Breda af? :D

guitar_billy

Senior Member
heb je een multimeter (wil je zelf gaan storingzoeken)?

volgens mij zitten beide lampen achter 1 zekering en gewoon parallel bedraad.

Antera

Donateur
Achteruitrijlicht is zover ik weet niet opgenomen in de Canbus. Daarom kan het idd zijn dat je er geen melding van krijgt. Sommige delen van de verlichting zoals ook knipperlichten/3de ramlicht vallen daar buiten.

Dit is het schema van de schakelaar en kan je dus even nameten of deze nog wel goed werkt. eventueel kan je de stekker eraf halen en de pinnen door verbinden. Dan moeten de achteruitrijlichten werken als dit niet via de DSG intern loopt

Bijlagen

• achteruit.png
    achteruit.png
    97,7 KB · Weergaven: 25
  • achteruit1.png
    achteruit1.png
    132,5 KB · Weergaven: 21
  • achteruit2.png
    achteruit2.png
    129 KB · Weergaven: 20

ertromp

Forumguru
Bij mijn Octavia 2 FL (bj 2010) gaat de achteruitrijverlichting zeker via de canbus.
Dus wat is het bouwjaar van je Octavia? Wellicht verschil PFL en FL

Antera

Donateur
Oke duidelijk. Maar dan is het lampje goed en de aansturing mis vermoed ik. Uitlezen kan dan wel enig licht op de zaak werpen

Frankw

Lid
Bel je wel even voor een afspraak, het proberen waard.
Zou dit een foutmelding geven? Ben vorige week nog bij Antera geweest en toen zaten er geen foutmeldingen in toch?

Frankw

Lid
voordat ik met Antera de Vagcom in duik... kan iemand mij bevestigen dat de octavia pfl station 2 achteruitrijlichten heeft? Nu brandt alleen de rechter maar wellicht hoort dat wel zo, heb er nooit op gelet namelijk..

deusjevo

Forumguru
@Frankw de O2 PFL combi heeft net als de HB twee werkende achteruitrijlampen.

Yep, kan ik ook bevestigen.
Achteruitrijlampen zitten ook op defecte lampen indicator.
Bij mij stond er "right back up light" of iets dergelijks.

Heb lang moeten zoeken want ik dacht dat de indicator het bovenste deel van het rechterachterlicht bedoelde.
Rechterachterlicht bestaat namelijk uit 4 lampjes om het zo half rond te krijgen.

Frankw

Lid
Even een behoorlijk oud topic afronden... Afgelopen maand eindelijk bij Antera langsgeweest. Door omstandigheden (oa geboorte van ons kleine manneke..:yeehaa::tegek:) is het er tot nu toe nooit van gekomen.

Buiten dat het rechter achteruitrijlicht het niet deed was ook de stadsverlichting achter niet wat het moest zijn, brandde te zacht en mistachterlichten warden niet gebruikt in de dubbelfunctie. WAs dus maar een karig verlicht in de nachtelijke uren.
Het was wat gepuzzel maar uiteindelijk kwam Antera met de oplossing. De computer onder het stuur (ding noemen ze volgens mij Ebox?) is vorig jaar vervangen. Reden hiervoor was dat onze Octavia spontaan uit kon vallen. Deze is vervangen door een tweedehands exemplaar en waarschijnlijk heeft deze dus in een ander model gezeten waarbij de instellingen anders waren. Toen was het snel opgelost, dubbelfunctie mistlampen aan, percentage voor de sterkte wat omhoog, linker achteruitrijlicht aan en alles werkte weer naar behoren.

@Antera, bedankt weer!

Antera

Donateur
Graag gedaan was ff puzzelen maar gelukkig was het snel weer opgelost nadat bleek dat het met VCP niet aan te passen was (wat ik dus wel verwachten en daarmee flink aan het puzzelen was geweest) en met VCDS wel. Nu rijd je weer veilig rond zoals het hoort

Bovenaan Onderaan