Linkerbuiten spiegel eraf gereden door ?

En dan wordt je wakker en zie de linkerbuitenspiegel met allerlei onderdelen op de grond liggen. Naar wat ik vermoedt is er een onverlaat tegen aangereden. De buitenste kap (in kleur) lijkt nog heel. Inmiddels de buitenkap en binnenkap weer terug gemonteerd.

Zo op het eerste gezicht heb ik dus een spiegel, ronde zwarte ring welke achter de spiegel zit en het ovale onderdeel op de foto nodig.

Weet iemand of deze onderdelen los besteld kunnen worden. Of dien je een complete unit te bestellen?
Iemand een idee van de financiële schade?

ik kwam op http://www.mister-auto.nl/fl/buitenspiegel/skoda-fabia-combi-1-2-tsi-86pk_v33312_g50.html
een complete unit tegen voor 76,85 euro.

Auto is allrisk verzekerd, maar gezien duikeling in no-claim overweeg ik het buiten de verzekering te houden.

Bijlagen

• P1050748.JPG
    P1050748.JPG
    604,9 KB · Weergaven: 92
  • P1050749.JPG
    P1050749.JPG
    601,8 KB · Weergaven: 80
  • P1050750.JPG
    P1050750.JPG
    676,9 KB · Weergaven: 78

ertromp

Forumguru
Dat is balen!
Ik vrees dat je een complete spiegel nodig hebt. Die "zwarte ring" die volgens jou stuk is dat is de elektrische motor voor je spiegelverstelling.

Ga morgen maar even naar Hegeman Arnhem om navraag te doen. Die plastic zwarte ring die je aan de achterzijde van de spiegel dient te klikken is op meerdere plekken afgebroken.

heb even wat zitten googlen op auto onderdelen en kwam op diverse websites tegen dat ik voor een complete unit minimaal €100,- lichter ben. kom wel vaak het merk ALKAR tegen. Is dat een kwalitatief goed merk?

Laatst bewerkt:

Zwapp

Forumguru
Misschien op winparts punt nl?
Heb daar toen eens voot mn ibiza voor weinig eentje gekocht in zwart en toen het gespoten gedeelte daarop gemonteerd...

skodaboy

Forumguru
zoals @ertromp aangeeft vrees ik ook dat je een hele spiegel moet plaatsen.
die zwarte ring dient om het spiegelglas op te monteren en deze zit op de stelmotor van de spiegelverstelling.

wat ik overigens een beetje vreemd vind is dat het "onderste" zwarte gedeelte nog heel is.
ook ziet de bevestiging op de deur er ook nog goed uit.

vermoedelijk werd de spiegel dus in de 'juiste' richting dicht geklapt of geslagen tijdens de aanrijding,als dit gebeurd is, bestaat de kans dat er ook nog schade aan de voorste zijruit is?

moest de spiegel in de andere richting zijn dicht gereden dan was het zwarte gedeelte het zij van de spiegel of aan de deur wel beschadigd.
wat ik wel niet goed begrijp is dat die ring van de stelmotor is afgebroken,de kans lijkt mij klein dat dit het gevolg is van een aanrijding.

De spiegel stond in de achterste stand/uitgeklapt naar buiten. (M.a.w. niet ingeklapt) Het zou natuurlijk altijd een vernieling kunnen zijn.

Ik heb me er inmiddels al bij neergelegd dat het een hele nieuwe spiegel gaat worden. Gelukkig is de buitenkap, op kleur, nog intact zoals ik het nu kan zien. En zou ik deze gewoon op de nieuwe spiegel moeten kunnen plaatsen lijkt mij.

skodaboy

Forumguru
dus de spiegel stond in de andere richting volledig uitgeklapt en verder géén schade aan de wagen?
spiegelkappen kunnen over het algemeen wel wat hebben,en voor jou een geluk da ze nog heel is..;)

heb juist de foto nog eens bekeken van het spiegelglas..vreemde verbarsting van het glas,
volgens mij is dit niet van een aanrijding,maar heeft er iemand aan zitten prutsen..:mad:

Cordoba

Forumguru
Ik gok op de naweeën van een 'voetbalfeestje' oftewel de spiegel is er bijvoorbeeld door een fietser afgetrapt.
Het spiegelglas is bij een goede automaterialenzaak gewoon los te bestellen (prijs typisch 20-30 euro). Wat de ring op de stelmotor en de rand die op de rand van het spiegelhuis hoort (ik neem tenminste aan dat dat de 'ovale ring' is die je bedoelt, misschien goedkoop op de sloop te scoren, je hebt niet eens een buitenspiegel nodig die intact is, als die onderdelen maar goed zijn. (spiegel met kapot glas, zou een mooie donor zijn: kan niet veel kosten, omdat ie los bijna niet te verkopen is, zonder heel spiegelglas, en een los spiegelglas mag geen probleem zijn)

Op schadeauto's vind ik bijvoorbeeld dit brandslachtoffer in Ede:
wm.php

Linkje naar deze auto.

Een zilvergrijze in Hoevelaken. (Daar staat nog een 2e zilvergrijze, maar daar is de linker buitenspiegel fijn geperst bij een botsing)

Een zilvergrijze in Schaijk (daar staat ook nog een blauwgrijze)

Een zilvergrijze in Nijmegen en nog een met ongespoten buitenspiegels.

Het lijkt me dat je aardig wat mogelijkheden hebt, om een nette spiegel op de sloop te scoren (en eventueel reservedelen/spiegelkap achter de hand te houden als je ooit nog een incident hebt).

Laatst bewerkt:
Bij een grote sloper/demontagebedrijf uit Groenlo een li.buitenspiegel gescoord. Deze zit er inmiddels op. Kosten waren 60,-

• Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Sorry, ik had je reactie niet eerder gezien @supercop1973 . Als je een @ voor de forumnaam zet, krijgt de genoemde persoon een melding, en krijg je veel eerder reactie. Overigens is een wel of niet verwarmde spiegel niet interessant: spiegelverwarming zit op de achterkant van het glas verlijmd. Heb je een 2e hands spiegel zonder verwarming gescoord, kun je gewoon een los glas met verwarming bestellen bij een automaterialenzaak (veel goedkoper dan dealer), glas overzetten en stekkertje inpluggen en klaar. Overigens is een verwarmde spiegel in de praktijk altijd ook een electrisch verstelbare spiegel, en aangezien spiegelverstelling op handkracht zeldzaam wordt, geldt dat dus ook voor onverwarmde buitenspiegels.

Met de andere spiegel heb je in elk geval ook nog wat reservedelen (zoals spiegelkap) achter de hand voor het geval 'dat'.

Het is een vijf polige (vijf draadjes) spiegelunit. Afkomstig van een zwarte fabia diesel die 15.000 km had gereden. Ik ga er vanuit dat die verwarmd is. Alleen een beetje lastig testen met dit weer.

Rallye

Forumguru
's Avonds als het wat afgekoeld is een beetje water erop spuiten en dan de verwarming aanzetten?

Bovenaan Onderaan