Locatie koppelingsschakelaar?

het gaat om een 1.4 TDI 80pk uit 2007 (één van de eerste fabia 2s)

probleem, tijdens het rijden... als ik wil schakelen van 4 naar 5, bij ingetrapte koppelingspedaal, schiet de toeren omhoog (alsof ik gas geef), zodra in versnelling en ik laat het koppelingspedaal los dan is de toerenteller weer normaal, ik dacht eerst slippende koppeling, maar daar schijnen de symptomen omgekeerd te zijn

ik heb gehoord dat het koppelingsschakelaar kan zijn, dus die wil ik even checken, in iedergeval of het nog goed contact maakt
 

Ronnie

Forumguru
Even rijden met de CC erop, koppeling iets intrappen, wanneer dan de CC eraf gaat is de schakelaar in orde.
De koppelingschakelaar heeft echter niets te maken met het toerental van de motor, of het schakelen.
Het is puur voor de veiligheid tijdens het gebruik van de cruisecontrol.
 

Antera

Donateur
zoals ronnie zegt idd dit omdat de koppeling hydraulisch is en dit niet electronisch geregeld is.. Je lijkt dus nog iets te laat zijn met gas los laten. Trap je koppeling eens in zonder gas te geven is het dan ook?
 
zoals ronnie zegt idd dit omdat de koppeling hydraulisch is en dit niet electronisch geregeld is.. Je lijkt dus nog iets te laat zijn met gas los laten. Trap je koppeling eens in zonder gas te geven is het dan ook?

bij stiltaan geen probleem
tijdens het rijden: als ik de koppeling intrap zonder gas geven (bij bijvoorbeeld 4de versnelling), dan gaan de toeren weer omhoog, gaspedaal raak ik niet aan,
ik ga straks even kijken of de CC nog werkt...
 

Antera

Donateur
denk dat het tijd word even je accu los te halen en deze na een half uur er weer op te zetten. Kijk eens of je problemen dan weg zijn. Kan zijn dat hij een beetje van het padje is. Anders toch eens uitlezen
 
even wat extra info, de winterbanden zijn 195 65 15 ipv 195 55 15, maakt dat wat uit?

ik heb net weer een rit gemaakt (half uurtje rond gecrossed) probleem doet zich onder de 60-70 km niet voor, en de cc werkt dan goed, boven de 60-70 km/h werkt cc niet meer en als ik het gas pedaal los laat dan voelt het alsof de cc ingeschakeld is... eerst wordt de snelheid vast gehouden vervolgens heel langzaam alsof hij zijn eigen zin volgt, wordt de snelheid minder

en als ik boven deze snelheden koppeling in trap dan vliegt de toerenteller richting 3000-4000 toeren, dus heeft niet met schakelen naar 4de of 5de te maken denk ik

o ja nog iets, ergens in het midden van mijn ritje was opeens alles goed, toen dacht aan een contact, even aan de kant gestaan om te stoppen en te starten, om te kijken of het probleem echt weg was, maar het kwam direct weer terug helaas...

iemand in amsterdam omgeving met vagcom?
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt een beetje op een defecte gasklep, dus de stappenmotor van de gasklep in het gasklephuis, of de klep is totaal versmeerd met roet.......
 

Ronnie

Forumguru
Alles kan uit elkaar........
Ik heb even een overzichtje opgezocht: Ik weet echter niet of ik de goede motorcode heb genomen.
 

Bijlagen

  • Fabia2 1.4 TDI Inbouwplaatsen.doc
    183 KB · Weergaven: 19
motorcode weet ik zo niet uit mijn hoofd het is 59KW versie BNM kan het zijn denk ik, foto komt aardig in de buurt, welke is het gasklep?
 
net even weer een ritje gemaakt, en de egr kabel vooraf los getrokken, nog steeds niet goed,
even door getrokken tot 70 km/h in zijn derde.... koppeling in getrapt, en ja hoor motor blijft op toeren

maarrrrr, ik heb nog iets ondekt, ik hoef maar eventjes de rempedaal aan te raken en hij valt direct terug naar stationair ....


edit: vanochtend tijdens het rijden gingen er wat lampjes aan, zoals abs en gloeispiraal... stop en start en verholpen

zou het in relatie kunnen zijn met de cc? of remlichtschakelaar?
 
opgelost... en hoe,
voor had ik winterbanden laten monteren en achter nog niet, en de winterbanden waren 195 65 15, en de achterbanden waren nog 195 55 15...
na de achterbanden wissel probleem verholpen...
 
Bovenaan Onderaan