Logica lichtassistent

Ron_2

Senior Member
Waarom brandt soms heel onlogisch toch het dimlicht als het helder weer is? Eergisteren moest ik zelfs mijn zonnebril ophebben :cool:, maar brandden wel de dimlichten i.p.v. de dagrijverlichting. De ruit was t.p.v. de lichtsensor nog wel nat door condens, voor de zekerheid heb ik dit drooggemaakt, maar dat maakte geen verschil (de regensensor is nog niet geactiveerd)

Ik laat de schakelaar altijd op "auto" staan, de lichten gaan immers vanzelf uit als ik de sleutel uit het contact haal.
Na een nachtje staan met de schakelaar op "uit" werkte de automatische stand weer zoals het hoort, maar nadat ik gisteravond met donker thuisgekomen ben werd daarnet gewoon weer het dimlicht ingeschakeld, het is wel wat grauw buiten maar niet echt donker.
De logica hiervan ontgaat me enigszins,een zoektochtje in de handleiding en via Google maakt me ook niet echt wijzer.

Als het goed is hoef ik die schakelaar toch nooit uit te zetten??? Daar is hij toch automatisch voor??

RobPG

Lid
Ook wel es meegemaakt, lijkt soms samen te hangen met het gebruik van de ruitenwissers. Of misschien werkt de software niet altijd even goed. Maar af en toe rij ik bij volop zon inderdaad ook wel es met de lichten aan. Na een korte stop en uitzetten van de motor gaan/blijven ze dan wel uit. Kennelijk een harde reset nodig geweest.

Wat ik weet is dat als je sneller rijdt als 130 tijdens een rit dat de lichten vanzelf aangaan, ongeacht de lichtsterkte van de dag.
Opgemerkt mit Fahrn, Fahrn, fahrn auf die Autobahn..

SweetRevenge

Actief lid
Geen idee of er een verschil op zit, maar de snelheid bij een Superb is 140km/h. Als je over de 140km/h gaat, gaan de lichten automatisch aan, en gaan pas weer uit als je langer dan twee minuten onder de 60km/h blijft.
Het hangt inderdaad ook af van de ruitenwissers, als die aan een bepaalde frequentie gaan, gaan ook de lichten aan.

Als het in de computer geactiveerd is ligt de grens inderdaad op 140 (teller, niet "echt") en gaat er een "lampje branden".

RobPG

Lid
@Ron_2; ja, staat vrijwel altijd op auto.
@Sweetrevenge; het aangaan door/met de ruitenwissers bedoelde ik niet. Als daardoor de lampen aangaan, blijven ze daarna ook branden als de ruitenwissers t niet meer doen.

SweetRevenge

Actief lid
@RobPG: bij mij gaan de lichten wel uit als de ruitenwissers lange tijd niet meer werken. Geen idee of jij een regensensor hebt, maar die zit er bij mij wel op en misschien dat dat weer het verschil maakt. Ik heb beide, licht en ruitenwissers altijd op auto staan en het werkt momenteel prima.

Witte Yeti

Actief lid
Waarom brandt soms heel onlogisch toch het dimlicht als het helder weer is?
Info uit instructieboekje van de Yeti:

Snelwegverlichting
Als de automatische rijlichtregeling is ingeschakeld en de snelheid minimaal
10 seconden boven de 140 km/h ligt, wordt automatisch het stads- en dimlicht ingeschakeld.
Als de snelheid minimaal 2 minuten lager is dan 65 km/uur, wordt de verlichting weer
uitgeschakeld.

Verlichting bij regen
Wanneer u de ruitenwisser in de stand regensensor* voor langer dan 10 seconden of
in de stand voortdurend wissen (stand 2 of 3) bladzijde 64 voor langer dan 15
seconden inschakeld, wordt het stads- en dimlicht automatisch ingeschakeld. De
verlichting schakelt uit, wanneer voor langer dan 4 minuten de ruitenwisser in het
gebruik regensensor* of in het gebruik voordurend wissen niet ingeschakeld is.

Het kan ook zijn dat je lichtsensor niet goed functioneert en/of de kleur van je voorruit verkeerd staat ingesteld.

Ron_2

Senior Member
Info uit instructieboekje van de Yeti:

Het kan ook zijn dat je lichtsensor niet goed functioneert en/of de kleur van je voorruit verkeerd staat ingesteld.

Een ding is zeker, het werkt niet volgens het instructieboekje :)

Voor zover ik weet zit de lichtsensor in de voet van de achteruitkijkspiegel, vandaag reed ik weg met de schakelaar op auto en aanvankelijk uitgeschakelde dimlichten die even later ineens weer wel aan waren. Oké, het werd een ietsje donkerder, zou dus kunnen. Na een paar minuten was het weer lichter maar de dimlichten bleven aan. Ik ben op een parkeerterrein even gestopt en heb een zaklamp gericht op de voet van de spiegel, de dimlichten bleven branden. Motor afzetten met schakelaar op uit, sleutel er uit, motor weer starten en schakelaar weer op auto, het maakt allemaal niets uit, als de dimlichten eenmaal aangegaan zijn gaan ze niet meer uit. Ruitenwissers zijn niet gebruikt.
Ik heb hem nu weer weggezet met alles uit en zal straks als ik hem weer nodig heb zien wat er dan gebeurt. De dealer zou een dezer dagen nog iets voor me monteren, ik zal het, als het vreemde gedrag blijft, er daar eens over hebben.
Misschien is de sensor gevoeliger dan ik denk en is het met dit grijze grauwe weer normaal gedrag?

Witte Yeti

Actief lid
Inderdaad zit de lichtsensor/regensensor in de voet van je binnenspiegel.
Het lijkt inderdaad op een niet goed functionerende lichtsensor. Het kan ook nog de instelling van de gevoeligheid zijn van de lichtsensor, maar dat zou de dealer kunnen uitlezen. Bij mij staat dat op 92 (uitgelezen met Vagcom)

Gompie

Lid
Wat ik weet is dat als je sneller rijdt als 130 tijdens een rit dat de lichten vanzelf aangaan, ongeacht de lichtsterkte van de dag.
Opgemerkt mit Fahrn, Fahrn, fahrn auf die Autobahn..

Staat ook gewoon in het boekje hoor, maar daar staat vanaf 140 km/u....

adjego

Actief lid
Inderdaad zit de lichtsensor/regensensor in de voet van je binnenspiegel.
Het lijkt inderdaad op een niet goed functionerende lichtsensor. Het kan ook nog de instelling van de gevoeligheid zijn van de lichtsensor, maar dat zou de dealer kunnen uitlezen. Bij mij staat dat op 92 (uitgelezen met Vagcom)

Eigenlijk zit de regen-lichtsensor net onder de voet van de binnenspiegel. Heel dat vierkante vlak is de regen-lichtsensor. Een lampje in de sensor schijnen heeft geen effect. Zo'n sensor registreert geen licht/donker, maar uv/ir licht. Hierdoor wordt bepaalt of het "donker" is om de lampen aan te zetten. En de ene keer is dit sneller als de andere keer.

Ron_2

Senior Member
Dat verklaart waarom de zaklamp niets uitmaakte :)
Twee dagen heeft hij het goed gedaan, vanmiddag ging ik weg met mooi weer, en na een kilometer of zo gingen ineens de dimlichten toch weer aan, geen wolkje voor de zon, gewoon onverklaarbaar.
Komt van de week wel te sprake bij de dealer.

Bovenaan Onderaan