Lokatie koppelingsschakelaar

Hallo mensen.

Weet iemand waar ik de koppelingsschakelaar kan vinden? Als de koppeling intrapt, schakelt het schakelaartje. Dat ding, je weet wel :)

Ik zie hem niet bij de pedalen zitten. Ik ben bang dat ie ergens ver weg in de motorruimte verstopt zit... Wie weet?

Dit plaatje laat wel een stekkerverbinding zien, maar ik kan niet herleiden waar ik dan moet zijn.
 

Bijlagen

  • koppelingscylinder.jpg
    koppelingscylinder.jpg
    8,7 KB · Weergaven: 38

Monteurtje

Forumguru
Dat is 1 van de koppelingcilinders wat op het plaatje staat. Dit is de commandocilinder. Deze zit aan het koppelingspedaal. Het gedeelte waar die 2 aansluitingen zitten voor een slang en leiding en waar de stekker op moet zit door het schutbord onder de motorkap. Hiervoor moet je even de accu en accubak en dus ook het luchtfilter uitbouween. En dan zit die schuin onder de hoofdremcilinder. Als je de koppelingcilinder wilt vervangen dan moet je het pedaal eruit halen.
 

Ronnie

Forumguru
Misschien handig dat je even het type auto ebij zet........

Onderstaand plaatje is van een koppeling van de O2, nr 12 is de schakelaar.
 

Bijlagen

  • koppeling Oct2.jpg
    koppeling Oct2.jpg
    14,4 KB · Weergaven: 93
Ahja, dat vermoeden had ik al. Best wat werk dus. Ik zal eens kijken op een rustige zaterdag! Dank in elk geval.
 

Rolle

Senior Member
Waarvoor dient de koppelingschakelaar juist? Als ik dit lees vermoed ik namelijk dat dit de oorzaak is van het klikkend geluid dat ik sinds kort hoor bij het intrappen van het koppelingspedaal.
 

Ronnie

Forumguru
Voor het uitschakelen van o.a de cruisecontrol. Ik denk trouwens niet dat dit de oorzaak is van het geluid.
 
@ Ronnie:

O2 GL BL 2010.

Waar trek jij trouwens dit soort mooie plaatjes vandaan? Dat zijn handige dingen om te hebben.
 

Br3cht

Actief lid
dat zal vanuit ETKA of ETOS (onderdelen programma's) of ELSAWIN (werkplaatshandleiding) zijn
 
Voor het uitschakelen van o.a de cruisecontrol. Ik denk trouwens niet dat dit de oorzaak is van het geluid.
En het stationair toerental iets op te krikken als je hem iets op laat komen en het starten: moet ook met de koppeling ingetrapt zijn...
 
Starten?

Dat moet ik morgen eens uitproberen!

Dat van dat toerental begrijp ik niet zo goed. Bij het laten opkomen van de koppeling, zonder gas te geven, valt ie onder stationair. De missie van de motronic is om hem op stationair te houden, dus pompt ie er wat peut bij. Heeft imo niet zoveel met de koppelingsschakelaar te maken.

Bij diesels doet ie af en toe BONK-uit als je geen gas geeft.
 

Ronnie

Forumguru
Bij het opkomen van de koppeling in z'n vrij zal het toerental door de wrijving van de bak iets willen zakken, evenals bij het inschakelen van b.v. de aircocompressor, de aanjager op stand 4, de koelfan, enz; de automatische stationair regeling (toerentalsensor) zal dan het toerental iets willen opkrikken zodat de toerenval gecompenseerd wordt.
 
Klopt, maar dat wordt niet beïnvloed door de schakelaar.

Weerstandsvermeerderingen zorgen voor een lager toerental, wat niet toegestaan wordt door de ECU. Deze moet minimaal op het stationair toerental worden gehouden.

D.m.v. het inspuiten van extra peut, gaat het t-tal weer omhoog.

Koppelingsschakelaar doet daar niets mee.

Trap maar eens heeeel zachtjes op je rem wanneer je met stationair toerental door de straat hobbelt. Of rijd een heuveltje op.

De ECU gaat dan meer inspuiten.

In principe eenzelfde soort werking als een cruisecontrol. Maar dan op toerental en niet op snelheid.
 
Toch weet ik het bijna zeker (eigenwijs geboren, sorry).
Of het zou moeten komen omdat ik een Golf VI heb?

Maar ga het nog een keer testen...
 

hemi24

Forumguru
vanaf productieweek 22 moet je voor zover ik weet de koppeling intrappen voordat je kunt starten, volgens mij heeft Tonka daar nog geen last van..?

Een van de weinige functies van de schakelaar is voor (het uitschakelen van) de CC lijkt mij, maar de stand ervan zal wellicht ook worden meegenomen als ingangsparameter voor o.a. de ESP.
 
Bovenaan Onderaan