Long life olie of niet?

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Ik heb een Fabia 1.4 74KW uit 2003. Zoals je wel vaker hoort vloeit de olie er lustig doorheen. Ik denk dat ik toch al gauw een flesje olie per 2000km kwijt ben.

Dat loopt langzamerhand aardig in de papieren. Ik begin me langzamerhand af te vragen of het eigenlijk wel zinvol is om longlife olie te gebruiken. In het 30000km onderhoudsinterval heb ik de gehele inhoud al twee keer nagevuld. Je zou dus denken dat de olie op die manier wel vers blijft.

Wat denken jullie? Kan ik er niet gewoon "short life" olie ingooien? En zou ik dan ook echt de 15000km intervallen moeten aanhouden?

Ik kan me zo voorstellen dat je na enige tijd te veel prut door de olie hebt drijven en dat er dan weereens iets nieuws in moet. Maar hoe lang duurt dat?
Ik zou niet denken dat de olie zijn smerende werking snel kwijtraakt, aangezien er toch steeds nieuwe bij komt.
 

Ronnie

Forumguru
Dit zal de motor met de "kantelzuigers" zijn.... Gewoon 10/15 W 40 erin en rijden maar, het is iets dikkere olie, hij zal er waarschijnlijk ook nog iets rustiger van lopen.....
Je kunt dan ook gewoon de 10-15 duizend kilometer interval aanhouden. (wel even bij de eerste keer het filter meevernieuwen)
 

Ronnie

Forumguru
Er was een serie 16 kleppers, dan moet ik het even nakijken, ik was toen in ieder geval blij dat de BKY motor er niet bij was.
(die heb ik zelf n.l.)
Even opgezocht: Ik kan de motorcode nog niet vinden, maar de 1.4 8V van Skoda was van de kantelzuigers,
De 1.4. 16V van VW hadden slechte olieschraapveren. (sorry, even vergist)
 

ronald_j

Actief lid
Ik heb de BBZ. Dat is de 74kW "opgevoerde" versie van de 54kW. Het schijnt wel een bekend probleem te zijn dat deze meer olie verliezen. Iets met een slecht onderblok geloof ik.

Voor 10W40 of zelfs 15W40 ben ik wat huiverig. Er zitten ook hydraulische klepstoters in. Die moeten wel blijven werken.

Een ander ding dat ik me afvraag is of dat niet eigenlijk wel goed is dat er wat meer olie in de cylinders kom, aangezien hij op LPG draait. Dan kun je in elk geval niet zeggen dat de smering slecht is vanwege de droge brandstof.

Ik vind het alleen een beetje onaangenaam dat je altijd genoeg olie bij je moet hebben en het peil in de gaten houden. Ik had hiervoor een Ford Escort 1.8. Daar hoefde ik nooit bij te vullen.
 

Ronnie

Forumguru
Je hoeft voor de olie niet huiverig te zijn, mijn vorige auto was een VW Passat 2.0 16V 136PK, deze heeft bij mij alleen noodzakelijk onderhoud gehad wanneer er iets stukging. Toen hij ingeruild werd(b.j. 1990, 318.000 Km) liep de motor nog feilloos op 10W40(mineraal) Ook deze had hydr. klepstoters en deze maakten minder lawaai door de dikkere olie dan de stoters in m'n huidige BKY motor.
 
Bovenaan Onderaan