Long Life olie.

Tja daar stond ik dan met 15k km op de klok. En hij piept voor een beurt. Nou is het de eerste dus het mag wat mij betreft wel.

Lekker langs onder de olie er uit en alle troep mee gespoeld.

Maar er zat zo'n mooie long life sticker op de dipstick. En ze stoppen er rustig long life in om weer maar 15k km te draaien? Denk ut nie.

Dus de optie was gewone olie met de zelfde kwaliteit alleen kortere levensduur. Of van die 15k af. En dat hebben we dus gedaan. Volgende beurt 30k kilometer. Of 2 jaar.
 

mikehotel

Actief lid
Long life olie in combinatie met verlengde intervallen. Ik begin er nooit meer aan. Door de interne vervuiling die toch ontstaat doordat de olie en filter langer mee moet gaan, heeft het mij een aantal jaren geleden geleid tot behoorlijk wat kosten. Dealer wuifde het weg als "gevalletje pech hebben", terwijl een avondje speuren op het www en een second opinion van een VAG-specialist een heel ander verhaal liet zien, namelijk dat er een duidelijk verband was tussen de storing in de auto en het toepassen van verlengde onderhoudsintervallen.
Groet, Marcel
 

Noord26

Forumguru
Olie moet met gemak 30Dkm aankunnen. Het zijn overige onderdelen en vloeistoffen waarbij, met een beperkt kilometrage, een keer extra checken geen enkel kwaad kan (hygroscopisch gehalte remvloeistof is daar een goed voorbeeld van). 2 jaar zonder beurt moet ik niet aan denken. €150,- voor die extra check per 30Dkm incl carosserie opname en verse olie is natuurlijk anders een verkeerde manier van bezuinigen?
 

mikehotel

Actief lid
@noord26: Het is ook in mijn beleving een verkeerde vorm van bezuinigen, maar waarom zijn er dan zoveel dealers die niet willen horen dat toepassen van verlengde onderhoudsintervallen aantoonbaar ook nadelen kan hebben?
 

Noord26

Forumguru
Omdat die verlengde intervallen zonder tussencontrole waarschijnlijk grotere reparaties (en dus meer werk voor de dealer) tot gevolg heeft?
 
Olie moet met gemak 30Dkm aankunnen. Het zijn overige onderdelen en vloeistoffen waarbij, met een beperkt kilometrage, een keer extra checken geen enkel kwaad kan (hygroscopisch gehalte remvloeistof is daar een goed voorbeeld van). 2 jaar zonder beurt moet ik niet aan denken. €150,- voor die extra check per 30Dkm incl carosserie opname en verse olie is natuurlijk anders een verkeerde manier van bezuinigen?

M.a.w., bij de 15.000 Km check controleren ze volgens jou het hygroscopisch gehalte van de remvloeistof binnen de 150 euro servicebeurt?
 

Hetzer

Forumguru
los van het feit dat long-life olie langer mee kan dan 15k kilometer, zou ik zelf nooit zomaar andere olie gaan toevoegen, De olie is zo´n beetje het belangrijkste voor de moderne motor en dan moet juist hier op bezuinigen? De vol synthetische 5w30 is niet voor niets voorgeschreven. Zo is het oliefilter / oliepomp ook aangepast op de long-life olie, waarom??
Omdat bij de long-life olie de viscositeit anders is, dan bij regulier 5w30 oliën
Het is dus daarom raadzaam, naar mijn mening om voor elk motortype de voorgeschreven olie te gebruiken, ondanks wat allerlei olie leveranciers beweren, je fabrieks garantie vervalt hoe dan ook, als je niet de voorgeschreven olie gebruikt
Mijn auto heeft standaard de door de fabriek geadviseerde 5w30 Castrol Edge motor olie
 
Maar bijmengen met andere vol-synthetische olie mag!
BVB de 505 spec olie mag je gewoon bij de 507 spec olie gooien (staat in het instructieboekje). We hebben het hier dus over bijvullen!
 

mikehotel

Actief lid
@Hetzer:Ik vraag me af of oliefilers en -pompen zijn aangepast. Bij mijn 1.8T blok wordt nu juist een groter oliefilter toegepast dan voorgeschreven en netjes om max 15k km (of 1 jaar) de longlife olie ververst. Waarom? Omdat het anders weer leidt tot een deels verstopte aanzuigmond in het carter.
 

Noord26

Forumguru
M.a.w., bij de 15.000 Km check controleren ze volgens jou het hygroscopisch gehalte van de remvloeistof binnen de 150 euro servicebeurt?

Sterker, de dealer specificeerd wat ze controleren tijdens een beurt op de factuur, althans mijn dealer wel. Volgens hun zeggen is het 2min werk op mijn voorbeeld te nemen. Dus ja dat zit bij de €150,- in. U doet alsof €150,- weinig is voor een kleine beurt, maar wetende wat mijn Suzuki kost in onderhoud is dat behoorlijk aan de prijs.
 
Bovenaan Onderaan