Longlife Olie en VOI onderhoudsbeurt

MDFO

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Een eerste draadje ...

Mijn Skoda Octavia II 1.6 FSI met VOI was recent op een VOI beurt.

Wat mij verbaasde was dat er op de factuur en onderhoudslijst slechts 3,2 liter synthetische Edge Longlife olie (Castrol Edge 5W-30) werd gespecificeerd en wel omschreven als "bijvullen".

De vorige twee VOI beurten betrof dit "motorolieverversing" en wel met 4,5 liter van de in mijn ogen onfatsoenlijke grote winstpakker.

Wie kan mij het verschil in volume en de wijze van beschrijving (verversen versus bijvullen) uitleggen?

Grt
MDFO

ertromp

Forumguru
Volgens de technische gegevens gaat er 3,2 liter motorolie in een BLF motorblok incl. filterhoeveelheid = 1.6FSI
Dit is ook niet "bijvullen" maar gewoon verversen.
De vorige keren ben je dus simpel gezegd: gena%$d!
Die 4,5 liter geldt voor een "normale" 1.6 motorcode BGU/BSE/BSF

Joske

Forumguru
En ter aanvulling: bij de dealer zie je castrol edge "professional" staan. Deze olie is identiek aan de "gewone" castrol edge. Gewoon marketing.. ;)

CDK

Forumguru
Ik weet niet hoeveel olie er voor de mijne in de boekjes staat, maar incl. het filter ging er ruim 6 liter in...

MDFO

Nieuw lid
Dank voor de feedback.

1e beurt (2010), m.b.t. olie: filterelement separaat op de factuur genoemd (€ 16,54 incl BTW) en LL olie 4,5 liter (à €19,64 incl BTW). En een schroef van € 1,86

Volgende beurt (2012) m.b.t. olie: filterelement separaat op de factuur genoemd (€ 24,10 incl BTW) en LL olie 4,5 liter (à €23,44 incl BTW). En een schroef van € 2,21

Laatste beurt (juni 2014): Fixed package price € 229,- incl BTW (voorkom transparantie zeg ik altijd maar) doch wel het volume van 3,2 liter LL olie gespecificeerd vermelden in de onderhoudslijst.

In een oliefilter lijkt mij het verschil niet te kunnen zitten.

Me dunkt dat SKODA CENTER UTRECHT B.V. niet "netjes" is geweest. Uit principe heb ik daar moeite mee! Doe dit met elke auto op beurt en neem ook het marge-aspect in ogenschouw (ik koop als consument/particulier LL olie incl BTW bij de oliehandel voor € 10,- per liter) en deze SKODA dealer is lekker omzetvehogend bezig.

Schiet me ook te binnen dat men mij bij beurt 2 vier bandjes (Conti 5, 225/R55 16) wilde aansmeren voor € 1000,- Nadat ik mij bijna had verslikt ben ik even gaan shoppen bij aanbieders als Kwikfit en Profile. Beste resultaat bij SKODA was na aan te hebben gegeven ze toch wel erg duur te vinden € 800. Behoeft geen betoog dat ik elders voor de bandjes ben geweest (Profile Tire center, €600).

Ik ben echt wel voor geld verdienen, maar voorgaande verdient niet de schoonheidsprijs en lijkt te pleiten voor een niet merkgebonden auto-onderhoudsbedrijf.

Ja, en dan loop je de mobiliteitsgarantie mis .... dan kan je altijd nog besluiten ANWB of Route Mobile lid te worden.

Tafkah

Forumguru
Bandjes wisselen bij een non-Skoda dealer heeft toch vast geen impact op de mobiliteitsgarantie??

MDFO

Nieuw lid
Nee, maar gang van zaken weegt wel mee in de beoordeling van deze Skoda dealer en of ik er nog toegevoegde waarde in zie mijn auto hier in het vervolg aan te bieden voor onderhoud, goed advies en eerlijke prijzen.

ertromp

Forumguru
Maar heb je nu zelf al contact opgenomen met die dealer om hen je case voor te leggen en hun reactie aan te horen?

• Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
de voorgeschreven 3,2 liter voor een BLF is inclusief vervangen oliefilter.

Deze wagen kan trouwens ook op halfsynthetische olie gezet worden (ter info).

@Corné de Kluijver :
voor jouw "blokje" schrijft men 5,5 liter voor (incl. vervangen oliefilter)

en algemeen:

waarom in hemelsnaam zou je olie wisselen zonder de filter te vervangen?!

• Leuk

ertromp

Forumguru
de voorgeschreven 3,2 liter voor een BLF is inclusief vervangen oliefilter.

Deze wagen kan trouwens ook op halfsynthetische olie gezet worden (ter info).

@Corné de Kluijver :
voor jouw "blokje" schrijft men 5,5 liter voor (incl. vervangen oliefilter)

en algemeen:

waarom in hemelsnaam zou je olie wisselen zonder de filter te vervangen?!

M'n MB 4,5 liter 8cyl blok doet 8 liter olie incl. filter. Die kleine hoeveelheden is de discussie toch niet waard :deuk:
Heb maar aandelen Shell genomen :D

En helemaal eens met je Joske pak altijd dat oliefilter mee als de kosten daarop vast zitten!?

• Leuk

louigi58

Senior Member
Octavia RS 2.0 TFSI FL 2012 VOI
Op 31 december een VOI beurt gehad, volgens mij voor 30.000 KM of 2 jaar.
Nu amper 14 dagen later geeft mijn display Servicebeurt in 16.500 km of 358 dagen.
Wat heeft een VOI beurt dan voor zin, wie heeft dit al eens meegemaakt? IMG_20150114_201817.jpg

BertjeB

Senior Member
@louigi krijg je die nou ook elke keer als je je contact aanzet te zien? Bij mij begon hij pas 1500 km voor de "eindstand" te verschijnen namelijk....
Ik heb ook net mijn 2e LL beurt gehad(62.000km). LL beurt €239 brandstoffilter €69 euries interieur filter €29. niets over olie gehoord of op de rekening gezien(ook niet bijgevuld blijkbaar). wel netjes mijn(helemaal lege) ruitensproeiertankje gevuld.

louigi58

Senior Member
@BertjeB nee ik krijg dit niet iedere keer te zien, alleen via mfd bij keuze Wagenstatus.
Maar ik zie dat jij een diesel hebt, daar was het bij mij tussen 26 en 28k km.

louigi58

Senior Member
Dealer en Skoda weten het niet, er is afgesproken dat ze over een jaar of 15.000 km de servicebeurt weer resetten.
Hij staat wel op longlife maar blijft toch max 1 jaar i.p.v. 2 jaar aangeven.

Bovenaan Onderaan