Loshalen stekker portierslot Fabia I

Cordoba

Forumguru
Beste forumleden, ik ben bezig om een raammechanisme te vervangen omdat het huidige mechanisme het na ruim 170k km voor gezien houd. Bij dit alles loop ik vast op één knullig maar essentieel ding: het loshalen van de kabelboomstekker van het portierslot. Zolang die kabel vast zit kan de binnenplaat er niet uit.

Ik weet dat het blauwe deel op het portierslot moet blijven zitten, en het zwarte deel los moet komen. Op de één of andere manier zit het vergrendeld, maar doordat het in het portier zit, en de binnenplaat er half voor zit, kan ik niet zien hoe ik 'm moet ontgrendelen om los te trekken. Is er iemand (@Monteurtje @Joske @Spierings ) die kunnen vertellen hoe de vergrendeling van deze stekker werkt en welke kant ik die op moet drukken om de vergrendeling vrij te krijgen.

Monteurtje

Forumguru
Stekker eerst goed aandrukken. Zodat de spanning van het borglipje afgaat. En dan het borglipje achterover duwen trekken, of hoe je het ook moet noemen. Rode pijl.

Als het niet lukt kun je eventueel met schroevendraaiertje het lipje weg drukken. Blauwe pijl.
Maar is wat lastiger omdat je veel op gevoel moet doen.

Monteurtje

Forumguru
Heb even een plaatje van zelfde type stekker. Misschien dat het wat duidelijker is.
Vorige bericht heb ik even aangepast zodat je weet wat de pijlen betekent.

Bijlagen

• sketch-1472659286054.png
    sketch-1472659286054.png
    174,2 KB · Weergaven: 66

milanseegers

Forumguru
Ik heb er ook mee lopen stoeien. Zoals @Monteurtje zegt moet hij er afgaan. Vooral de tip hem even terug te duwen om te ontspannen werkt goed bij dit soort stekkers! Ik heb overigens een mechanisme vervangen zonder de kabel los te halen. Beetje handigheid en je krijgt hem er beslist goed achter!

Cordoba

Forumguru
@milanseegers Ik kreeg op de sloop tot m'n verbazing een complete binnenplaat met het mechanisme erop, inclusief speaker. Volgens de sloper omdat alles gepopnageld is, doen zij het zo. Voor 35 euro en een maand garantie vind ik dat ik niet mag klagen.

@Monteurtje urtje bedankt voor de snelle reactie.:thumbsup: Wat de rode pijl betreft: ik twijfelde of ie deze richting op moest, of juist tegengesteld, en als je verkeerd kiest bij een stekker die al 13 jaar vast zit dan breekt het zelfs bij deze temperaturen.

Monteurtje

Forumguru
Nieuwe mechanieken zijn ook compleet met plaat. Dus moet die stekker ook echt los. Meeste halen het portierslot er ook uit. Maar laat die altijd zitten. Is iets meer prutsen met de bowdenkabel en stangetje

Cordoba

Forumguru
Bowden kabel heb ik een stuk tape aan geplakt, zodat ik 'm makkelijk door het gat in de bekleding kon trekken, en toch aardig speling had. Stangetje niet voor elkaar gekregen, maar dat heb ik maar even laten zitten, moet namelijk toch nog een keer los. Vanwege de tijd besloten om de binnenplaat nog niet af te kitten, ondanks dat ik wel speciale kit had gehaald. Achteraf maar goed: bij het paneel van de sloop waren de kabels afgeknipt, en ik had het raam, mechanisme en binnenplaat gemonteerd en wilde de stekkers inpluggen, toen kwam ik er achter dat dit de afgeknipte kabels waren en ik de stekker van het deurslot nog niet had ingeplugd. :mad:

Ik heb er ook een bloedhekel aan om dergelijke klussen onder tijdsdruk te doen: ik doe het te weinig en heb geen routine, dus voor je het weet ben je dubbel werk aan het doen. Nadat alle stekkers ingeplugd waren en alles (naar ik dacht) weer vast zat het raam geprobeerd, en dat was even schrikken: raam bewoog een paar cm en geratel. Was ik de 2e keer vergeten om de raammotor vast te zetten, en was dat het geratel dat ik hoorde. Voorlopig werken de portiersloten en de ramen, en de rubberrand moet komende dagen maar even eventueel water tegen houden. Ik denk dat ik het weekend alles even 100% in orde ga maken.

Bovenaan Onderaan