Losse kabel voorzijde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mika

Nieuw lid
Goedemiddag!

Recent heb ik een 2018 SuperB gekocht (dus pre-facelift) met schade aan de voorzijde als opknapprojectje. Nu we richting het einde van het herstel gaan hebben we echter een los kabeltje gevonden die wij zelf niet hebben losgekoppeld bij de demontage, zie foto's. Dit kabeltje zit aan dezelfde kabels vast als die van de claxon (de zwarte kabels die met tie-wraps vast zitten).
Zoals jullie vast wel vermoeden luidt mijn vraag: weet iemand waarvoor dit kabeltje dient en welk onderdeel hier aan verbonden moet worden? Zelf ben ik bang dat het iets met de airbags te maken heeft, aangezien die foutcode opeens op het dashboard is gekomen sinds demontage.

Alvast bedankt!

Bijlagen

• WhatsApp Image 2023-01-16 at 15.41.32.jpeg
    WhatsApp Image 2023-01-16 at 15.41.32.jpeg
    92,9 KB · Weergaven: 66
  • WhatsApp Image 2023-01-16 at 15.41.31.jpeg
    WhatsApp Image 2023-01-16 at 15.41.31.jpeg
    188 KB · Weergaven: 65

hemi24

Forumguru
Is dat niet de kabel voor de doormelding van een open motorkap?

Of mis je de tweede claxon van de dubbeltonige toeter?

Laatst bewerkt:

Mika

Nieuw lid
Is dat niet de kabel voor de doormelding van een open motorkap?

Of mis je de tweede claxon van de dubbeltonige toeter?
Bedankt voor de snelle suggesties. Beide toeters doen het beide en zijn ingestoken met (gele) kabels. De sensors van de motorkaphaken zitten ook aangesloten en die functioneren ook naar behoren.

Tees

Donateur
Airbag lijkt me zeer onwaarschijnlijk, die heeft voor zover ik weet geen stekkeraansluitingen helemaal aan de voorkant van de auto. Waarschijnlijk heb je de airbag los gehad met de accu er nog op, dan genereert ie een foutcode die gereset moet worden.

Gegeven de lengte van dat kabeltje, zijn er heel weinig mogelijkheden, en zou je een losse plug snel moeten zien. Wat heb je gedaan qua schadeherstel, kan het zijn dat je van een onderdeel een andere versie hebt geplaatst, of een onderdeel vergeten?

Mika

Nieuw lid
De airbags hebben het ongeluk overleefd dus die hebben wij niet aangeraakt. De melding van airbagstoring kwam pas na demontage/vervangen accu (weet ik even niet zeker), vandaar de gedachte.

Zelf vermoed ik dat ergens een onderdeel ontbreekt aan de voorzijde, maar ik kan mij niet herinneren waar/of ik de stekker uit heb getrokken. Als ik op vergelijkbare foto's en mijn eigen beelden kijk, lijkt het alsof de stekker ergens door het bovenstuk van het front/radiatoromhuizing heen moet en daar ingeplugd moet worden. Een onderdeel van een andere versie lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, vooral op dat stuk.

SuperBeeb

Forumguru
Leuk voor een nieuw topic: "Raad waar de stekker ingaat" ;)
Ben wel benieuwd naar de uitkomst. Helaas zelf geen techneut. Er moet toch wel ergens in etka (zo heet dat toch?) een aanwijzing te vinden zijn? Of in een werkplaatshandboek?

Tees

Donateur
Het enige wat ik nog kan bedenken is de buitenluchttemperatuursensor. Bij n'n O2 zit die direct achter de grille, is een klein zwart busje. Maar ik denk eigenlijk dat die geïntegreerd is met de kabel, en geen stekker heeft.

Mika

Nieuw lid
Het enige wat ik nog kan bedenken is de buitenluchttemperatuursensor. Bij n'n O2 zit die direct achter de grille, is een klein zwart busje. Maar ik denk eigenlijk dat die geïntegreerd is met de kabel, en geen stekker heeft.
De temperatuursensor lijkt het gewoon te doen, dus dat zal inderdaad niet dit stekkertje zijn. Het klopt inderdaad wel dat dit soort stekkertje bij oudere VW's en Audi's gebruikt werd hiervor.

Het lijkt iets van een sensorstekkertje. Oliekoeler? Staat er een onderdeelnummer op? Misschien kom je via een nummer en google ergens uit.
Het kabeltje is op de 2e foto op zijn langst, dus ik verwacht niet dat deze van de oliekoeler kan zijn. Het artikelnummer (1J0973702) er op biedt ook geen uitkomst, aangezien deze op meerdere plaatsen in auto's gebruikt lijkt te worden.

Niveausensor of temperatuursensor voor koelvloeistofreservoir, stroomvoorziening voor koelvin?
Zo lang reikt de kabel helaas niet, dus dat kunnen ook geen opties zijn.

Al met al lijkt mijn zoektocht lastiger dan ik mij had voorgesteld haha

Tees

Donateur
Ik kom meerdere keren het remvloeistof reservoir tegen. Weet niet waar die in de Sup zit, maar heb je die al gecheckt?

Mika

Nieuw lid
Tijdens het afmaken van de SuperB dit weekend zijn wij er in geslaagd om de locatie van de kabel te achterhalen. Zoals ik al vermoedde in mijn originele post was de kabel inderdaad van de airbags, althans, een soort van. De kabel hoorde namelijk thuis in de crashsensor die zich in het voorfront begeeft. Na het insteken ging direct het airbag-lampje uit.

Iedereen die heeft meegedaan aan ronde 1 van "Raad waar de stekker ingaat", bedankt voor de deelname!

Cordoba

Forumguru
Crashsensor zit dus bij deze auto voor in de neus, je ziet tegenwoordig steeds meer dat die ergens midden in de auto zit weggestopt. Bij een crashsensor meer naar achteren zul je die niet zo snel moeten vervangen, maar als het wel nodig is (en de auto nog te redden is) is dat een uitdaging op zich.

• Leuk
Waarderingen: Tees

ertromp

Forumguru
Crashsensoren om je airbags te sturen zitten overal.
In de deuren, op de voorschermen op de neus/voorkant van de auto etc

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan