Losse knop stuurwielbediening audio

Henko

Lid
Beste medeforum-leden,

Helaas ervaar ik sinds kort dat de audiobediening-knoppen op het stuur los zit; het is het in één deel zwarte plastic met de volgende en vorige knop en source knop erop. Het onderdeel komt niet volledig los en blijft redelijk op zijn plek, maar is ook niet los te krijgen zo op het oog. Zie ook foto (rood gemarkeerd)

Foto knop.jpg

Bij de dealer vandaag gevraagd of dit simpel op te lossen was. Dat was het niet. Het onderdeel kost € 240,- exclusief montage. En dat voor een wat loszittende knop.

Hebben jullie nog andere ideeën hoe ik dit kan oplossen?

Dank alvast voor het meedenken!

Ps: ik kon op het forum zo snel geen topic vinden waarin dit werd besproken. Als ik ze gemist heb hoor ik het graag.

JeSko

Forumguru
Laatst bewerkt:

Henko

Lid
Dank tot zover! Dit is al een eind goedkoper. Super fijn dat jullie meedenken :)

De knoppen werken volledig goed en dan vind ik het nogal zonde om het geheel te vervangen. Enkel het plastic deel zit los (zeg maar het plastic plaatje).

Hebben jullie enig idee hoe dat kan en of enkel dat op te lossen is?

EdK

Forumguru
Kijk of je het geheel kunt losnemen, en als het een klem constructie is dan misschien de klemmen voorzichtig uitbuigen
En mochten dit afgebroken zijn dan eventueel vastzetten met een garagekit die flexibel blijft en waardoor het met wat moeite altijd nog uitneembaar blijft

Henko

Lid
@EdK: dank voor het meedenken. Ik denk dat dan de 'claxon' er af moet en waarschijnlijk ook de airbag. Het plastic frontje is niet los te krijgen zonder de 'claxon' te verwijderen.

Ik ga het nog wel bij een ander garagebedrijf proberen. Misschien dat die wat meer kunnen meedenken en inderdaad vast kunnen maken met wat kit o.i.d.. Dank in elk geval voor de suggesties en meedenken!

• Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Mocht je in zuiden van nederland leven dan is misschien een VAG Techniek te Nuenen een optie
En anders even verder kijken naar VAG garage ( dus niet dealers ) in NL

Cordoba

Forumguru
Als ik de foto bekijk, ziet het stuur er precies eender uit als in mijn Fabia III, ik vermoed dus dat dit onderdeel in diverse modellen Skoda's, Seats, Audi's en VW's is terug te vinden. Ik vermoed dat er één of meer clipjes zijn afgebroken waarmee het in het stuur geklikt zit.

Andere optie om goedkoop aan het onderdeel te komen, is als je zoekt bij sloperijen op een auto met hetzelfde stuur waar de airbag is afgegaan.
Bijvoorbeeld het stuur van onderstaande Rapid op een sloperij in De Lutte:
f30bd2890dfbfd8bac16583390240005.jpg

EdK

Forumguru
Weet niet zeker maar was @SteGo niet degene die met stuur vervangen en misschien ook de modules bezig is geweest ?
Zou hij hierin het beslissende antwoord kunnen geven hoe deze te vervangen / los te nemen ?

SteGo

Donateur
Ik heb inderdaad mijn stuur vervangen, maar ik heb verder niks met modules gedaan aangezien mijn Citigo geen stuurwielbediening heeft.

Maar als je de airbag demonteert zou je inderdaad makkelijk even kunnen kijken of er gewoon iets afgebroken is ofzo. Ik zou dan denk ik ook kiezen voor de optie die @EdK al noemde; vastkitten. Lijkt me verreweg de goedkoopste optie. Of je moet geluk hebben dat je zo'n lijst inclusief stuurwielbediening (of compleet stuur) ergens relatief goedkoop bij een sloperij op de kop kunt tikken.
airbag gedemonteerd.jpg

Airbag demonteren is overigens niet zo heel erg ingewikkeld.

Henko

Lid
Dank ook voor jouw reactie @SteGo! Ik neem de oplossing mee naar de garage. Wellicht hoeft het dan niet duur uit te vallen.

Laatst bewerkt:

Niello

Nieuw lid
Dank ook voor jouw reactie @SteGo! Ik neem de oplossing mee naar de garage. Wellicht hoeft het dan niet duur uit te vallen.

Hallo Henko, al enig nieuws over deze topic? ik zit namelijk met identiek hetzelfde probleem. (linkse stuurknop). Garage is nog 2 weken in vakantie. :pieker:

vriendelijke groeten!

mwhite

Forumguru
Niello,

ik heb ook een los plastic knop plaatje.
airbag moet eruit en de hele trim van het stuur moet los.
bij mij ging hij in de vakantie los.
ter plaatse geprobeerd maar om het te demonteren niet het juiste gereedschap voor handen.
stuur eraf halen werkt het makkelijkst de trim zit erg vast.

ps stel je even voor...

Niello

Nieuw lid
beste, dank je voor je reactie!
Heb jij deze knop dan vervangen en wat was dan ongeveer kostprijs?
of kan je deze gewoon terug vastzetten?

mvg,

Niels

Laatst bewerkt door een moderator:

Henko

Lid
@mwhite
Dat klinkt als een arbeidsintensieve opgave. Zo te lezen heb je er goed zicht op hoe het op te lossen! :)
Ik ben ook erg benieuwd wat zulk werk zou kosten. Ik mag hopen toch minder dan circa € 240,- (excl. arbeid). En zou het vast te kitten zijn? Of werken de functies dan niet meer?

@Niello
Bij mij is het nog ongewijzigd; het went vanzelf...

Hallo allen , zonet een leuke Octavia gekocht,
Jammergenoeg ook net opgemerkt dat mijn rechtse stuurbediening ook los zit.

Iemand die dit al hersteld heeft ? Of een manier weet om dit zelf op te lossen ?

Groeten , Hans

Heb vandaag mijn stuur bediening even gedemonteerd om de correcte nummers te achterhalen , en de defecte knop te bekijken. Deze is volgens mij niet te herstellen , zit normaal met een klein wit haakje ingeklikt , welk bij mij is afgebroken. Ondertussen een tweedehands stuur online besteld met identieke nummers voor 65€ !
Benieuwd of de knoppen nog intact zijn. Ik ga ervanuit van wel. Als ik alles ga vervangen maak ik hier graag een topic van voor de mensen die nog met dit probleem zitten. Is namelijk vrij makkelijk zelf te herstellen.

Groeten , Hans

Bijlagen

• IMG_7084.jpeg
    IMG_7084.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 34
  • IMG_7082.jpeg
    IMG_7082.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 30
Bovenaan Onderaan