Losse navigatie (in Yeti)

Ron_2

Senior Member
In de Yeti welke begin januari geleverd wordt, wil ik mijn losse TomTom blijven gebruiken. In de vorige auto zat deze met een Brodit houder die hem tevens van stroom voorziet naast de radio (continu aangesloten met originele adapter in sigarettenaansteker), qua gebruiksgemak een prima oplossing, met 1 klik er op of er af.
Misschien wat verder weg en je moet je ogen even van de weg afhalen, maar dat geldt ook voor de originele navi.
Alleen die grote adapter in de sigarettenaansteker met een bundel snoer is erg storend.

In de Yeti denk ik het op dezelfde plek te doen, een Brodit adapter is daarvoor te koop, maar ik wil van die snoerentroep af.
Zijn er anderen die een handiger oplossing hebben, qua plaats maar ook wat betreft dus de stroomvoorziening? In dit topic over inbouw van handsfree wordt de 12 volt aansluiting met een overbruggende zekering vanuit de zekeringkast opgelost, maar dan heb je de 12/5v. adapter nog die je ergens kwijt moet.
In dit topic wordt er een constructie gemaakt met een losse sigarettenaansteker en adapter in de holte achter het bedieningspaneel van de airco, daar heb ik eigenlijk niets te zoeken omdat ik geen handsfree module in ga bouwen.
Misschien is er een plek onder het dashboard(kastje) waarvoor ik niets (of niet veel) los hoef te halen waar de adapter verborgen kan worden? Natuurlijk zie ik dat ook vanzelf als de auto er is, maar een beetje vooruitdenken is nu eenmaal echt iets voor mij, voor ik een klusje aanpak heb ik het in gedachten al 100 keer op allerlei manieren gedaan. :confused::confused: (en dan vaak 's nachts)

Dus zoals gevraagd: zijn er mensen die hier een handige en nette oplossing voor bedacht hebben in hun Yeti of ander type?
Een andere plek zou ook kunnen zolang het maar rechts van het stuur is zodat we er beiden bij kunnen.

Een volledige "shot in the dark" maar als je de MDI als optie bijvraagt, dan heb je een USB poort, deze levert hoogstwaarschijnlijk 5V...

Hoi Ron,

zoals gemeld heeft Monster in zijn Yeti door de dealer (onze dealer...) een USB kabel laten leggen (was overigens links tussen stuur en deur, boven de zekeringskast). Die USB kwan dan tussen dashboard en ruit "naar boven" . De lengte is een cm of 10-15, dus mooi genoeg voor het koppelen aan de TomTom zuignap (hij heeft een 750 live).

Ik weet trouwens niet of hij de orginele kabel heeft opgeofferd om de spanningsverschillen 12-5v te overbruggen. Ik zal hem eens vragen... Maar misschien reageert hij zelf wel op je vraag.

Ron_2

Senior Member
Een volledige "shot in the dark" maar als je de MDI als optie bijvraagt, dan heb je een USB poort, deze levert hoogstwaarschijnlijk 5V...
Op zich een goed idee maar wel wat prijzig.
De auto wordt wordt op dit moment in elkaar gezet, voor mee bestellen ben ik sowieso te laat.

Ron_2

Senior Member
Hoi Ron,

zoals gemeld heeft Monster in zijn Yeti door de dealer (onze dealer...) een USB kabel laten leggen (was overigens links tussen stuur en deur, boven de zekeringskast). Die USB kwan dan tussen dashboard en ruit "naar boven" . De lengte is een cm of 10-15, dus mooi genoeg voor het koppelen aan de TomTom zuignap (hij heeft een 750 live).

Ik weet trouwens niet of hij de orginele kabel heeft opgeofferd om de spanningsverschillen 12-5v te overbruggen. Ik zal hem eens vragen... Maar misschien reageert hij zelf wel op je vraag.
Dat is hetzelfde model wat ik heb.
Ik wil hem alleen niet links hebben, als we samen op pad zijn kunnen we hem beiden bedienen/aflezen, maar met een wat langere kabel kom ik waarschijnlijk wel onder het dashboard door die kant op waar ik hem wil.

Ron_2

Senior Member
Je kan een actieve Brodit houder kopen en de voeding van achter de radio halen, zoals ik gedaan heb bij mijn vorige O2's:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?6411-Mio-Moov-mooi-ingebouwd

Is een klein uurtje werk, helemaal niet moeilijk.

Dat is ook een oplossing, en aan een verlengsnoer voor een aansteker had ik nog niet eens gedacht.

Ik kreeg ook een tip over een topic op het forum van Briskoda waar iemand het in het opbergvakje op het dashboard had ingebouwd, ik denk dat de houder van mijn GO750 daar te dik voor is, maar de foto's brachten me wel op een idee.
Dat bakje kan er heel simpel uit, er onder zit een redelijk grote holte met een metalen versteviging waar de massa op kan, een schroefgaatje zit er al, aansteker-verlengsnoer met daarin de TT adapter passen zo te zien prima in die holte en de plus kan van de zekeringkast komen.
Iin die holte lopen ook de ventilatiekokers naar de openingen in het dashboard, waar ze in elkaar geschoven zitten kan de kabel met het stekkertje er tussendoor gestoken worden tussen de lamellen van het rooster door.
Met een Brodit steun of misschien een Kuda console die voor dat rooster komt zie je maar een paar cm kabel. en alles kan weer zonder beschadigingen weggehaald worden als ik de lease auto weer inlever.

E.e.a. bedenk ik nu wel aan de hand van foto's, nu nog even afwachten of het in de praktijk zo kan werken :)
Ik heb alleen nog een kleine twijfel of de steun met daarop de houder en TT niet te ver de cabine in komen, ik denk dat dit samen een cm of 10 wordt, het dashboard zelf steekt daar ook al redelijk naar binnen.

Ik denk dat ik er dan, als het allemaal lukt, ook maar foto's van maak en hier plaats.

Witte Yeti

Actief lid
Op de site van Briskoda (UK skodaforum) ben ik deze oplossing voor de Yeti tegengekomen, maar dan moet er een opbergvak met deksel op je dashboard zitten. Een aantal deeloplossingen zijn misschien wel bruikbaar, als je dashboard een open vak heeft.

Bovenaan Onderaan