Lucht ondersteunende Veren

Antera

Donateur
Ik heb een vraag van iemand gekregen waar ik het antwoord helaas niet van wist. Deze man rijd een Superb 2 2014 model met Lucht ondersteunende veren zoals men dat blijkbaar noemt. Hij kan met een ventieltje wat achter de benzine klep zou zitten die dingen op kunnen pompen waardoor door dit meer ondersteund een soort van hulpveer.

Nu is mijn vraag heeft iemand hier die eronder zitten en kan men mij laten zien hoe dat precies onder de auto zit. Want de grote vraag is kan je de auto dan nog verlagen ,met dit systeem of is dit simpel demontabel?

Als iemand daar meer info over heeft hoor ik dit graag

Antera

Donateur
Ik denk dat het iets extra's is wat is toegevoegd want kon met lucht aangepast worden maar zit dit dan in de dempers? Volgens mij zijn dit dan toch gewone losse balgjes ofzo?

Antera

Donateur
Is het als zoiets:

Balg_rood.jpg

ertromp

Forumguru
Bij @andrehj zijn het losse balgen in de veren die je middels een autoventiel kunt oppompen. @andrehj heeft zo'n klein mobiel compressortje in de Superb liggen die hij daarvoor gebruikt

andrehj

Forumguru
Ben je een dagje weg, heb je gelijk drie meldingen van @ertromp ...

@Antera: Het gaat idd om de balgen die jij in post #7 hierboven afbeeldt. Deze balgen zijn van MAD (heb nog geen andere leveranciers gevonden) en kun je idd oppompen met een ergens ingebouwd ventieltje. Bij mij zit die in de kofferbak, maar achter het benzineklepje vind ik ook nog niet zo gek. Dat is vooral handig voor mensen die naar een benzinepomp rijden om daar het zaakje op te pompen. Die van mij pomp ik op met een eveneens ingebouwd compressortje, waardoor een ventiel binnen handiger is.
Over het verlagen: Volgens mij zijn ze volgens MAD niet eens geschikt voor een greenline, met een slechts licht verlaagd ondersteld, dus voor een nog verder verlaagd onderstel zullen ze wel niet voldoen.

Over demontage: Jij bent handig met veren, dan zal het wel lukken. Bij mij zijn ze gemonteerd zonder de veren of schokdempers los te halen. Dat lukte mij zelf niet, ben ervoor naar MAD in Veenendaal geweest, waar ik overigens prima (en kosteloos!) ben geholpen.
Loshalen (en monteren) gaat het makkelijkst als veer en schokdemper even helemaal los zijn.

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Dank je wel voor de info. Nu weet ik in ieder geval wat er precies onder zit en kan ik die man van een juist advies gaan voorzien

Antera

Donateur
Kleine aanvulling. verlagen met deze balgjes is blijkbaar niet mogelijk en zal problemen opleveren. Mocht iemand met dit systeem toevallig dit willen doen.

Bovenaan Onderaan