Luchtmassameter (LMM) - welke

Highway

Forumguru
Superb 1.8 tsi chiptuned, uit 2010 (motorcode CDAA) Auto heeft nu bijna 190 000km gelopen.

Ik wil de luchtmassameter vervangen. Origineel zit er een in van Hitachi (06J 906 461D). Via de dealer kopen wil ik niet, gezien de hoge kosten.

Heeft er iemand ervaringen met een LLM voor de 1.8tsi? Het gaat er mij vooral om welke (qua merk) ik het beste kan nemen - qua betrouwbaarheid en werking.
 

Highway

Forumguru
Tussen ong. 80 en 140 euro.

Ikzelf heb de lmm nog niet vervangen gehad, onbekend of deze is vevangen bij de vorige eigenaar.

Betreffende mijn vraag: alvorens iets te vervangen bekijk ik altijd wat de altenatieven zijn. Niet perse om goedkoper uit te zijn, maar wel een zo goed mogelijk onderdeel te plaatsen (qua betrouwbaarheid).

Over de LMM vind ik wisselende verhalen, vandaar mijn vraag hier op het forum.
 

Highway

Forumguru
@hemi24 bedankt voor de koppeling, maar het gaat mij juist om de betrouwbaarheid. Ik acht een onbekend merkvoorwerp van ome Alie niet erg betrouwbaar.
 

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 bedankt voor de koppeling, maar het gaat mij juist om de betrouwbaarheid. Ik acht een onbekend merkvoorwerp van ome Alie niet erg betrouwbaar.

Ik durf te betwisten of de kwaliteit anders is. Sterker nog, er is een redelijke kans dat de LMM van de dealer van dezelfde band rolt als die van Aliexpress, maar dat er alleen een ander stickertje opzit.

Maar om op je vraag terug te komen, er zijn sensoren van Pierburg waarbij je alleen de sensor vervangt en niet het hele kunststof huis.

Edit ik zie net dat @turboturbo de pierburg al genoemd heeft :dankje:
 

hemi24

Forumguru
Je schrijft dat je de LMM wilt vervangen, mogen we dan aannemen dat deze defect is..?
 

Highway

Forumguru
@hemi24 auto heft bij licht gas geven een dip, waarden meten met vcds zijn niet helemaal zoals ze moeten zijn. Gezien de lmm slijt, lijkt mijn lmm niet kapot, maar wel versleten te zijn.

@Bakkertje Het zou kunnen dat zo een onderdeel van dezelfde band rolt. Echter weet je dat nooit zeker, gezien betrouwbaarheid hier belangrijk is betaal ik liever wat meer en weet ik zeker welk merk ik heb.
 

hemi24

Forumguru
Versleten of vervuild?

Hoe dan ook, ik zou prijzen eens opvragen bij verschillende dealers, desnoods Seat, Skoda en VW, en daar een origineel exemplaar halen.

Twee keer tanken kost je meer dan een nieuwe sensor, dus waar hebben we het eigenlijk helemaal over?
 

turboturbo

Forumguru
Ook Bosch LMM kun je alleen het interne gedeelte vervangen (dus zonder het stuk meegeleverde buis)
Daarvoor heb je wel een moeilijk te verkrijgen tamper-proof torx schroevendraaier voor nodig. Op het interne gedeelte staat dan een ander part nr dan van die op de behuizing. Als je daarop zoekt, vind je een veel goedkopere variant van in dit geval exact hetzelfde merk.

'Oude' LMM kan je reinigen maar de moderne met een film technologie kan je niet reinigen. En ze slijten idd na verloop van jaren.
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Toevallig dat ik het juiste bitje heb (wist niet dat deze moeilijk te verkrijgen is).

Op de sensor zelf staat HTC AFH60-37 en 06J 906 461D.

Reinigen heb ik al gedaan (met speciaal hiervoor bedoele cleaner. Waarden zijn wel iets beter geworden, maar niet zoals hoort. Vandaar de vervanging.

De keuze is nu (voor mij ieder geval) een Hitachi of Pierburg. Kan helaas niet vinden of de Pierburg ook beter is voor een tsi 1.8 (wel voor de 1.8T, de vorige generatie).
 

turboturbo

Forumguru
Indien je onzeker bent voor OEM gaan, dat zou grote kans Bosch zijn. Maar misschien even met het part nr zoeken op onderdelen sites.
 

Agent327

Forumguru
Ik zou gewoon voor ome Ali gaan, heb destijds een stoelverwarming relais vervangen door een Ali exemplaar, zit er al bijna 2 jaar in zonder makke. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Daar komt ook nog bij dat tegenwoordig heel veel electonische merkspullen gewoon uit China vandaan komen.
 

Highway

Forumguru
Even ee nupdate. Het is een Hitachi geworden. Reden: hetzelfde merk zat er al in, dus geen problemen met vervanging.

Via ebay gevonden in Duitsland. VAG nummer is eraf gefreest, is dus gewoon OEM onderdeel.

Probleem met de dip is nu gelukkig weg :D
 
Bovenaan Onderaan