Luchtmassameter

Goedendag medeforumgebruikers. Wie kan mij vertellen waar de luchtmassameter zit van een Skoda Octavia Combi 1.6i uit 2006. Motorcode BSE. Ik dacht dat hij in de aanvoerslang van de luchtfilter zat, maar kan hem niet vinden. Ik heb de laatste tijd een beetje problemen met de stationaire loop. Ook voel ik hem af en toe tijdens het rijden inhouden. Maar er zijn ook momenten waarbij hij weer hartstikke goed is en strak stationair loopt. Vandaar de vraag van de luchtmassameter. Krijg geen foutmelding op Vag-com. Wie o wie. Vr.Gr.Henk.
 

Ronnie

Forumguru
Volgens mij zit er geen LMM in.....
Bijgaand een overzicht:
 

Bijlagen

  • Octavia2 1.6 Overzicht inbouwplaatsen.doc
    167,5 KB · Weergaven: 48
Daarom kon ik hem dus niet vinden. Ronnie,bedankt voor het document. Heb hem gelijk opgeslagen want het kan altijd van pas komen. Was toevallig ook nog van een Lpg auto. Top.
 

aiva tco adoks

Forumguru
even Off-topic Er zijn toch 2 soorten LMM heb ik gehoord?? Van bosch en Pierbrug?? De pierbrugs zijn beter zegt men? Waarom??
 

VEEJAY

Forumguru
http://wiki.tdiclub.nl/LMM

ergens halverwege het artikel, jouw motorcode staat er helaas niet bij.

*edit*
Als het goed is moet deze er bij de jouwe op:
8004-ADN SKODA OCTAVIA (1Z3) - 1.9 TDI Schrägheck Motorcode BKC Motorcode BJB Motorcode BLS Motorcode BXE 06/04 77 105 1896

Duur grapje bij een dealer, maar een VAGspecialist kan het goedkoper leveren met inruil van je defecte lmm.
 

aiva tco adoks

Forumguru
die van mij is niet kapot hoor..
Ik was even benieuwd wat het verschil was

intressant stukje moter code stond er wel bij is bxe
 

VEEJAY

Forumguru
Ow waar staat de motorcode dan op de tdi wiki? De mijne is ook niet stuk, dat vermoeden was er alleen even. Vandaar dat ik het toen alvast uitgezocht had.
 

Adoks

Senior Member
even Off-topic Er zijn toch 2 soorten LMM heb ik gehoord?? Van bosch en Pierbrug?? De pierbrugs zijn beter zegt men? Waarom??
Leuke naam heb je, maar ik was eerder ;)

De pierburgs/brugs zijn niet altijd de betere oplossing, dat hangt ook af van het design van het inlaattraject. Hier is ervaring voor nodig.

De Pierburgs schijnen minder gevoelig voor vervuiling te zijn. Dus als je motor er goed loopt, is het OK. Verder zitten er weinig voordelen aan. Je motor gaat niet ineens meer lucht aanzuigen oid hoewel een versie zonder rooster wel minder lucht tegenhoudt. Wellicht is hij goedkoper dan de Bosch versie.
 

Bakkertje

Forumguru
LMM zijn inderdaad een dure grap bij de dealer. Daar krijg je niet alleen het element dat kapot is maar een compleet stuk buis. Het losse element is ook te koop (bij Mercedes bijvoorbeeld). Informeer eens bij JB-autoservice, die kunnen je er alles over vertellen ;)
 

Adoks

Senior Member
Je kan het meten in VAG-COM --> 1 engine module --> Measuring blocks --> en scroll daarna door de groepen (000 - xxx). Je vindt deze sensor onder de term MAP of Boost Pressure. Je moet nu de specified en actuals uitlezen voor de MAP. Let wel dat een afwijking tussen beide niet beslist een foute MAP hoeft aan te duiden. Maak deze log tijdens het rijden en meet van stationair tot vlak voor rode gedeelte toerenteller en dat in een versnelling.

Voor jou probleem moet je eigenlijk wat meer data verzamelen. Er zijn meer oorzaken mogelijk. Een autoscan om mee te beginnen, is ook op z'n plaats.
Oh ja ik heb ook zo'n prachtige kabel van Ross Tech thuis ;) Heb al mooie grafieken van m'n eigen auto geproduceerd. Dan is het wel de kunst om ze juist te interpreteren.
 

Cordoba

Forumguru
Bedankt,Monteurtje. Kan ik ergens in Vag-com meten of deze inlaatspruitstukdruk sensor goed is ? En geeft hij dezelfde symptomen als hij stuk is wat ik beschreef ? Gr.Henk.

Principe is totaal anders: een LMM werkt met een verhitte draad die afkoelt door de luchtstroming die er langs gaat (en daarbij verandert ook de weerstand van de draad). Een druksensor meet de druk, via bijvoorbeeld een rekstrookje op een membraan. Bij stilstaande motor meet ie gewoon de luchtdruk van de buitenlucht (zeg maar de barometerstanden zoals je die in het weerbericht tegen komt), als de motor draait (en er dus luchtstroming in het spruitstuk is) verandert de druk, en dat is dus de maat voor de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt.
 

Adoks

Senior Member
Hij vraagt toch alleen maar of een druksensor fout meetbaar is? Verder klopt je verhaal wel zo'n beetje hoewel er ook LMM/MAF zijn die enigszins anders werken.

Oh ja en wat betreft meten in VCDS, je kan ook kiezen voor Advanced Measuring Values in de 01 engine control module. Je moet dan wel over de 'label' file voor de betreffende module beschikken. Hier zie je een overzicht van de waardes die je kunt meten en kun je ook aanvinken wat je wilt loggen. Wel zo handig.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt Adoks, ik probeer alleen gelijk (eenvoudig) uit te leggen waarom je dit moeilijk kunt meten, en wat de beperkingen van een 'nulmeting' zijn.
 
Een autoscan heb ik gedaan en de enigste melding die ik steeds krijg is van de Lambdasonde. Die melding heb ik al vanaf het begin. Toen liep hij stationair wel goed. Zal eens kijken of ik er wijs uit word om bij Advanced Measuring Values de waarden te meten. Bedankt in ieder geval. Vr.Gr.Henk.
 
Bovenaan Onderaan