Luide 1.6TDi dempen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Net terug van een dubbeltje Turnhout, ook wat autostrade gedaan en zowel ik als mijn vrouw zeiden tegen elkaar, wat een heerlijke reisauto is het toch ook he!

Maar, nu komt de maar, hoewel de auto stil, comfortabel en solide is, erger ik me aan het geluid van de 1.6 tdi bij hogere belasting, bij het vlot vertrekken uit stilstand vind ik het zelfs ronduit schrijnend. Rijgeluiden, windgeruis en afrolgeluid zijn amper aanwezig bij onze S2, zelfs op 19 inch 225 banden, en dit geld ook op snelheden rond 120km/uur, de motor wil ik best horen maar vroeg me toch af of er hier mensen zijn die hun 1.6tdi stiller hebben weten te maken, althans, minder indringend? Er loopt hier een topic over het soundproof maken van een Octavia, maar niet echt met concrete resultaten en een Octavia is ook geen SuperB, de ene vind het beter na aanpassing aan de motorbaai isolatie, de andere merkte er niks van. Mijn auto is al stil maar de motor dempen zou de icing on the cake zijn, zou dit zelf willen doen.

Grts Jefrey :)

MaxN

Donateur
Heb je dempend materiaal onder de motorkap zitten? Die dempt al behoorlijk. Deze is volgens mij te bestellen via diverse sites.

JeSko

Forumguru
Die heb ik ja, althans, denk toch dat het degene op deze foto is.. is net zichtbaar aan de bovenkant, deze mat zit over heel de motorkap.

Ps, hier was de motor nog vuil, nu is hij kraaknet :D

Screenshot_20200614-183503_Samsung Internet.jpg

brepus13

Forumguru
Er is een hele simpele oplossing: rustig optrekken!

bij hogere belasting maakt dit blok nou eenmaal geluid, is niks aan te doen in beginsel.

JeSko

Forumguru
@brepus13

Doe ik doorgaans hoor, echter aan de rode lichten op de ringweg moet je wel even doorduwen en dan merk ik het echt wel fel. Het is dus echt bij het doortrekken dat ik het merk en me eraan irriteer.

MaxN

Donateur
Dat is idd de demping die ik bedoel. Dan zit er verder vrij weinig op vrees is. Misschien dat er nog een mogelijkheid is tussen het motorruim en het interieur, maar dat zal wel complex worden denk ik. De 1.6 staat ook bekend als wat luid/trillend, nadeel van het downsizing. Vandaar dat merken nu weer met grote motor gaan komen. De deellast is dan laag en het verbruik ook.

Cordoba

Forumguru
De vraag is hoe het geluid binnendringt, en welk geluid je dan hoort. Is het bijvoorbeeld van de uitlaat (onder de auto) afkomstig, of dringt het via het schutbord door in de cabine, of is het door geleiding van het geluid via het chassis dat het hoorbaar is in de cabine. Ik denk dat je eerst moet bepalen waar het probleem zit, en dan kijken of er een geschikte oplossing is. Je kunt bijvoorbeeld extra isolatiemateriaal aanbrengen op het schutbord, maar dat heeft weinig zin als het geluid van de uitlaat onder de auto komt.

JeSko

Forumguru
@MaxN

Inderdaad dat word wel heel omslachtig... Best jammer.

@Cordoba

Geluid komt echt van de motor, specifieker van het schutbord, dit geluid is zo aanwezig dat ik het onder hoge belasting zelfs voel trillen in mijn koppelingspedaal. Dit is iets wat ik eerder al heb beschreven hier, waarvan ik dacht dat het weg was. Een soort doorhalen tussen het schakelen.

Cordoba

Forumguru
@JeSko Misschien even kijken hoever je zelf de bekleding (voorste deel van het tapijt) los kan halen, en hoever je dempingsmatten onder het tapijt (en verder naar boven kunt plaatsen). het zal misschien niet alles oplossen maar kan wel flink schelen. Ik zou geen dempingsmateriaal aan de motorzijde van het schutbord aanbrengen.

JeSko

Forumguru
@Duijzer

Ik heb een tijd terug een JD box overgenomen van een lid hier, deze geeft de auto 140 pk en 320 nm, maar ik lees over boxen nu allemaal slechte verhalen, ( ben daar naar beginnen zoeken door een kameraad )

@Ericw hier heeft er zelf goede ervaringen met gehad, maar toen ik hem wilde installeren bij mijn kameraad raadde die dat sterk af, die had zoiets van neen niet doen! Zo'n box bedot je auto ecu en stuurt andere waardes door, hij zei me gewoon laten chippen en die box proberen verkopen :pieker: dus nu twijfel ik. Eric heeft er goede ervaringen mee op zijn 1.6tdi S2 gehad, maar mijn maat kent veel meer van auto's dan ikzelf en schreeuwde net geen moord en brand.:pieker:

JeSko

Forumguru
Nee denk dat de box nog wel erin komt, zal wel goed gaan, JD is ook geen prul natuurlijk. En de verzameling lampjes zal ik hier binnenkort gratuit aanbieden, dus jullie zijn nog gebaat bij mijn onkunde :)

brepus13

Forumguru
@brepus13

Doe ik doorgaans hoor, echter aan de rode lichten op de ringweg moet je wel even doorduwen en dan merk ik het echt wel fel. Het is dus echt bij het doortrekken dat ik het merk en me eraan irriteer.

Ik heb dezelfde auto en uitvoering gereden ( maar dan wel getuned ) maar bij doortrekken ( vlot accelereren) maakt dot blok gewoon geluid. Dat kun je niet onderdrukken met wat demping in je auto. Mijn huidige 1.2 tsi is het net zo. Bij normaal rijden hoor je niks. Ga je doortrekken dan hoor je hem behoorlijk goed. Product eigenschap is het magische woord.

JeSko

Forumguru
Oké dan jammer, mijn 1.6hdi in de 308 deed dit veel minder, maar ja die auto weegt ook een pak minder.

Cordoba

Forumguru
@JeSko Als het een echte JD-box is, voor dezelfde motorcode, zou ik er niet zo bang voor zijn. Er zijn veel goedkope allround chiptuners met boxjes met twijfelachtige inhoud, maar dat is echt iets anders dan wat een gerenommeerde Vag-tuner zoals JD-engineering levert. Jeroen Diks (JD) heeft een periode voor bepaalde auto's waar het flashen van de ECU toen niet mogelijk was, deze auto's toch getuned door middel van een box.

Als een box niet of maar beperkte tijd zou werken (zoals bij veel algemene tuners) dan zou JD daar zijn goede naam als tuner niet aan verbinden. JD is samen met TVS en Vagtechniek en nog enkele tuners die daar net onder zitten echt de top in Nederland om Vagauto's te tunen.

JeSko

Forumguru
Is dus normaal voor deze motor, kan de tip van extra isolatie eens proberen , maar dan houd het ook wel op.

Topic mag dicht wat mij betreft @Peter-036 , alvast bedankt :)

Timmer

Forumguru
Motorkapisolatie, tdi afdekking onderaan (maar die heb je al denk ik), en dan bestaat er nog een katalysator afschermplaat, maar die gaat niet veel geluid meer tegenhouden van de motor.

ik zet altijd men radio aan, en dan hoor ik ook niet veel meer van de motor :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan