luidspreker achter

ik wil graag in de hoedenplank van mijn o1 wat extra speakers plaatsten, alleen heb ik tot nu toe nog geen bedrading gevonden. ik neem dus maar aan dat ik die zelf moet trekken.
nu ben ik behoorlijk goed met dingen uit elkaar trekken. het later weer passend in elkaar zetten gaat wat minder:crazy:

heeft iemand tips over hoe ik dit het best kan doen?
(zonder onherstelbabe schade aan van alles en nog wat)

bedankt
:smirk:

I3art

Nieuw lid
Het makkelijkst gaat het via de dorpels naar voren. Je kunt de deur-rubbers (niet die aan de deur, maar die aan de carrosserie) vrij makkelijk los halen, en later ook weer netjes terug duwen. :D
Als je die los hebt kun je de vloerbedekking optillen en daar kun je dan de kabels onder duwen. Daar liggen ook al kabels in een soort van gootje. Aan de bestuurderskant kun je een klepje losschroeven boven de pedalen. Daar kun je met de kabels naar de achterkant van de radio.

zo, het was wat gefriemel, maar de rubbers aan beide kanten los- en vastgemaakt:)
kabel getrokken en de boel werkt!
nu achterin de auto net zo'n slecht geluid als voorin :laugh:

dank dank dank

EdK

Forumguru
hahaha

had je iets betere speakers moeten kopen ...

:crazy:

Of dikkere bekabeling !!
Menig mens denkt dat je goed geluid hebt met een 2x0,75mm² kabeltje ( of nog dunner )
Maar ik adviseer altijd een kabel te leggen van minimaal 2x 1,5mm² of dikker !!

Bakkertje

Forumguru
Van een dikkere kabel wordt het geluid niet per definitie beter. Gezien de afstanden die overbrugd moeten worden en uitgaande van een standaard radio 4 x 50w piek (ca 4 x 22w RMS) is 2 x 0,75 mm2 meer dan voldoende.

Voor een berekening van de benodigde kabeldikte (even los van de gebruikte materialen, koper / zilver / ....) staat op deze site een rekenhulp:

http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_spanning_stroom.htm

Nog even een tip on-topic: Heb je goed in de gaten gehouden dat je alle fases goed hebt zitten? Dus overal plus op plus en min op min?
Dit is overigens heel makkelijk te controleren door je fader even helemaal naar voren of achteren te doen en dan met de balans op 1 luidspreker te zetten. Klinkt dit voller dan met de balans in het midden dan heb je ze in tegen fase zitten en werken de luidsprekers elkaar tegen. Hetzelfde geldt tussen voor en achter. Heb je met je fader helemaal naar voren of naar achteren een voller geluid dan in het midden dan heb je voor ten op zichte van achteer in tegenfase staan.

klopt, d'r zitten nu kleine, oude 3 weg pioneertjes in, hebben vroeger nog in mijn renaultje 5 gezeten. Niettemin, het is nog steeds een hele verbetering tov alleen de speakertjes voor

Van een dikkere kabel wordt het geluid niet per definitie beter. Gezien de afstanden die overbrugd moeten worden en uitgaande van een standaard radio 4 x 50w piek (ca 4 x 22w RMS) is 2 x 0,75 mm2 meer dan voldoende.
.

Ow,, dus 2 x 2.5mm2 verzilverd + 2 x 3mm2 monstercable + 2 x 2,5mm2 koper naar mijn deur en a-style had ik net zo goed 2 x 0.75 kunnen nemen.........

had een hoop geld gescheeld

Gieliovd

Forumguru
Bij een normale, low budget installatie is 2x0,75mm² echt wel voldoende ja.

Jij hebt het over een installatie waar net wat meer stroom uit vloeit.

Iets met appels en peren?

Bakkertje

Forumguru
Ow,, dus 2 x 2.5mm2 verzilverd + 2 x 3mm2 monstercable + 2 x 2,5mm2 koper naar mijn deur en a-style had ik net zo goed 2 x 0.75 kunnen nemen.........

had een hoop geld gescheeld

De kwaliteit van een kabel is niet afhankelijk van de dikte, dat is wat ik bedoel. Daarnaast bepaald het type kabel voor een belangrijk deel hoe je luidsprekers klinken.
Je kunt door die kabels die je noemt in ieder geval genoeg vermogen duwen :xyxthumbs:

Maar voor alle duidelijkheid, als je een normale radio aansluit met een iso blok zit er een stukje snoer van 2x0,7 mm2 in de verbinding van eindtrap tot aan je luidsprekers. Dus hele dikke kabels zullen weinig verschil maken. Volgens mij heeft de poster geen setup met een losse eindversterker (die wellicht wel genoeg vermogen naar je speakers stuurt om een dikkere kabel nodig te hebben..) en zullen dikke kabels weinig verschil uitmaken.

Bovenaan Onderaan