Maakt veldbreedte uit voor maat wielkappen?

KWc

Lid
Beste leden,

voor een S2C heb ik winterbanden op stalen velgen met velgmaat 6Jx16 (origineel VAG).

De originele skoda wieldoppen die ik op het oog heb zijn geschikt voor 7J x 16.
Echter zie ik niet in wat de velgbreedte te maken heeft met de wielkappen.

Passen wieldoppen voor 7Jx16 dus op een stalen velg 6Jx16 of niet?

Veel dank!

kansberg

Forumguru
De velgbreedte kan het monteren van een wieldop in de weg staan, alleen denk ik niet dat het bij bovenstaande wielen een probleem geeft. Het zijn beide VAG velgen en de vorm van het hart is in ieder geval gelijk.
Bij een smallere velg zit het hart dichter bij de buitenzijde van de velg. Hierdoor kan de wieldop in sommige gevallen niet gemonteerd worden omdat het hart te ver naar buiten steekt.

De enige manier om het zeker te weten is om te proberen of de wieldop past.

KWc

Lid
De enige manier om het zeker te weten is om te proberen of de wieldop past.

Moet ze jammer genoeg bestellen. Eenmaal geopend wordt ruilen ook moeilijk.

Vreemd dat alleen skoda de velgbreedte meeneemt in de maatvoering voor wieldoppen. Bij de universele wieldoppen heb ik dit nooit gezien.

kansberg

Forumguru
@KWc : Klopt wat je schrijft, maar het 'universele' in universele wieldoppen zit hem in de 'bolling.' Daardoor passen ze op 99% van de velgen die er in omloop zijn.

OE Wieldoppen is maatwerk en zijn niet altijd uitwisselbaar op de diverse merken/type velgen. Ik heb dat onlangs ondervonden door een setje originele Peugeot 206 wieldoppen te proberen monteren op de Peugeot 107 van ma femme. Doordat deze auto technisch gezien een Toyota is, ging het niet passen en universeel was click and go. Maar die vond madame niet mooi dus tja, dan maar zonder.

KWc

Lid
ok bedankt Kansberg.
Die gok ga ik dus niet nemen voor 98 €. Dan worden het maar 6JX16 wieldoppen (model Nordic 68€).

auto heeft me al genoeg gekost :nailbiting:...maar rijdt wel weer stukje beter dan mijn vorige O2C

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat Kansberg het goed heeft uitgelegd, waarbij opgemerkt dat de ET-waarde ook een aanwijzing is: een lagere ET-waarde betekent dat het velgbed verder naar buiten komt, dus kan er bij een normale vorm van het velghart een vlakkere wieldop geplaatst worden. Bij wieldoppen en velgen van verschillende merken, kan ook de vorm van het velgbed nog last geven. (waardoor een wieldop soms niet goed klemt/klikt op de velg).

Bovenaan Onderaan