maat van banden

TwanDI

Nieuw lid
Op mijn auto liggen 17 inch 7J velgen met Dunlop 225/45/17 banden erop. Na 2 keer uit gebalanceerd te hebben heeft hij toch nog af en toe trillingen (zit 95 gram lood op de velgen) en is vrij stug. Ik wil gaan kijken voor 205/50/17 Michelin banden, of wat denken jullie....? Octavia 2.0 tdi.

Door een minder brede band zal de auto minder stug worden of hij dan geen trillingen gaat geven weet ik niet. Ik heb zelf ook de 17 inch velgen met 225/45/17 banden en ze zijn inderdaad stoterig en heel gevoelig voor spoorvorming. Maar ze staan wel erg mooi onder de O2.

Noord26

Forumguru
Stug aanvoelen van een band wordt bepaald door de stugheid van de wang en de hoogte van de wang; icm de luchtdruk in de band. Nu is de hoogte van een 225/45 en 205/50 vrijwel identiek, in 17". Over het algemeen zijn Michelins aangenamer door zachtere wangen. Bridgestone Turanza's heb ik ook als zeer aangenaam ervaren itt Continentals welke wel lekker lang mee gingen en goede grip hadden, maar wel hard aanvoelden (terwijl de bardruk hetzelfde: 2,2 bar was) en lawaaiig waren. Daarom zou ik idd Michelins proberen of anders Turanza's. Eventueel Dunlops?

hemi24

Forumguru
Turanza's: véél grip, maar...:
  • bij de O2 extreem gevoelig voor cuppen;
  • lawaaiig;
  • gevoelig voor "cold-spot" (vervorming door afkoelen bij stilstand/parkeren: hobbelt 's morgens de eerste 4 a 5 km);
  • rubbersamenstelling wordt na verloop van tijd hard;
Momenteel heb ik de Michelin Primacy HP en die bevalt stukken beter, maar met 60k+ per jaar was ik beter stukken beter te spreken over mijn vorige O2 met 15"..!
De O2 is domweg te licht voor de bredere banden met grotere velgdiameters!

Onderstaande banden staan bekend vanwege hun comfort en stilte. Hbe het ervaren onder mijn A6 in de maat 205/55/16 en het klopt precies.

Heb nu onder mijn eigen Octavia Combi 225/45/17 van Michelin Premacy (voor) en Continental Sportcontact3 achter en die bevallen allebei super en zijn stil!!!

www.autobandenmarkt.nl
Vredestein ULTRAC CENTO
225/45 ZR17 94Y XL met wangbescherming **
Prijslijst*: € 141,50
€ 113,70
aftrekbaar 5% "Zomervakantie"- korting: € 108,02

Ik heb ook 225/45/17 banden van continantal en 225/45/17 winterbanden van goodyear beide sets op de pegasusvelgen.
Eerste kilometers hobbelen ze maar daarna geen problemen.

Spaced

Senior Member
Turanza's: véél grip, maar...:

Ligt dat lawaaiig niet aan de (of het ontbreken van) geluidsisolatie? Mijn winterbanden waren een stuk stiller, maar gaven nog erg veel afrolgeluid (zeker in vergelijking met mijn vorige auto...). Ik moet binnenkort nieuwe sloffen, dus ben me aan het orienteren welke band ik graag gemonteerd zou willen hebben.

(overigens vroeg ik me in het begin altijd af waar de "gebobbel" de eerste paar km vandaan kwam :tongue: )

Ik heb gisteren GoodYears Vector 4 Seasons laten monteren in de maat 195 65 R15 91V.
Ik ben uit Friesland gekomen over de A6 en ze lekker kunnen uitproberen.
Super tot nu toe ook bij wat hogere snelheid (170) oeps:smirk:

adjego

Actief lid
Als er zoveel lood nodig is, zou ik eerst eens gaan kijken of de velg niet gewoon krom is, voordat je gaat kijken naar andere banden.

Bovenaan Onderaan