Maat veelkant dop

golfgti2009

Senior Member
Ik ben bezig met het verlagen van mijn auto. Gisterenavond toch er achter gekomen dat mijn aandrijfas los moet om de demper te kunnen demonteren. Wie weet wat voor maat de veelkant bouten zijn waar de aandrijfas mee los gemaakt kan worden? Ik denk dat het een M6 is maar de maataanduiding is mij onbekend.
 

Bakkertje

Forumguru
Kun je de naaf niet losdraaien van de veerpoot?
Vroeger (bij mijn Golf II) zat de veerpoot onderaan vast met 2 bouten (gewoon 6 kant). Die kun je eruit draaien en vervolgens de naaf met as en al kantelen waardoor de poot vrijkomt..
 

golfgti2009

Senior Member
Kun je de naaf niet losdraaien van de veerpoot?
Vroeger (bij mijn Golf II) zat de veerpoot onderaan vast met 2 bouten (gewoon 6 kant). Die kun je eruit draaien en vervolgens de naaf met as en al kantelen waardoor de poot vrijkomt..
Dat klopt, was bij mijn Corrado (onderstel Golf 2) ook zo. Bij deze is het anders, de veerpoot zit geklemd in een bus. En deze zit zo ver in de bus dat er geen ruimte is als je alles laat zakken. De stabilisatiestang zit in de weg.
 

s-line

Forumguru
@golfgti2009. Je kan ook eventueel een veerklem op je veer zetten zodat ie los komt en dan kun je de demper indrukken en krijg je hem er gewoon tussen uit pakken!
 

Huibert

Forumguru
Methode S-line heb ik toen ook toegepast bij de Fabia2 bij het vervangen van de schokbrekers. Is niet de snelste manier maar werkt wel.
 

Monteurtje

Forumguru
De bout van aandrijfas eruit. Dop 24 12-kant. 3 moeren van fuseekogel. Dan kun je de veerpoot naar buiten trekken en de aandrijfas uit het lager trekken.

Als je een los boutje hebt. M8 Slijp dan 2 vlakke eraan, tegenovergesteld van elkaar. op plek van schroefdraad.
Zodat die in gleuf van fuseelichaam past waar de schokbreker bevestigd is.
Dan kun je dat boutje een kwart slag draaien en spreidt je het fuseelichaam en pak je de schokbreker er zo uit.
Dan hoef je stuurkogel niet los te halen.
 

golfgti2009

Senior Member
De bout van aandrijfas eruit. Dop 24 12-kant. 3 moeren van fuseekogel. Dan kun je de veerpoot naar buiten trekken en de aandrijfas uit het lager trekken.

Als je een los boutje hebt. M8 Slijp dan 2 vlakke eraan, tegenovergesteld van elkaar. op plek van schroefdraad.
Zodat die in gleuf van fuseelichaam past waar de schokbreker bevestigd is.
Dan kun je dat boutje een kwart slag draaien en spreidt je het fuseelichaam en pak je de schokbreker er zo uit.
Dan hoef je stuurkogel niet los te halen.
@Monteurtje Naar wat ik begrepen heb is het idd de 6 veeltand boutjes (M6?) van de aandrijfas demonteren en de 3 moeren loshalen (van de onderzijde) en de boel opvangen. Voor de klem van de veerpoot eerst WD40 rondom gespoten en met een stift de klem open gedrukt, dat is wel gelukt.
 
Bovenaan Onderaan