Mag de Greenline START hulp zijn?

Wik

Lid
Hallo.

Mag je met de Fabia Greenline iemand anders helpen met startkabels?
Dus een andere auto laten starten (helpen) dmv startkabels.

Ik meen me te herinneren dat dat niet kan/mag ivm de extra elektronica van het extra opladen accu tijdens uitloop.
(Wat toch al wel een vaag verhaal is)

Maar voordat ik iets stuk maak, even deze vraag.

Dank.
Wik
 

Erik_NL

Forumguru
Mag je met de Fabia Greenline iemand anders helpen met startkabels?
Dus een andere auto laten starten (helpen) dmv startkabels.

Ik meen me te herinneren dat dat niet kan/mag ivm de extra elektronica van het extra opladen accu tijdens uitloop.
je mag dan toch erwachten dat zoiets in het voertuiginstructieboekje staat?
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb dan wel geen volbloed Greenline, maar heb wel dezelfde 1.2 TDI in het vooronder liggen en meermaals de oude Fabia Combi van mijn broer helpen starten met startkabels. Er zal wel een verschillende software in zitten, maar dat opladen van de accu tijdens het uitrollen heb ik ook.
 

Noord26

Forumguru
Bij verkoop is ons ook verteld dat wij dit niet moeten doen. Kan iemand er duidelijkheid over geven waarom exact wel of niet?
 

woozie

Actief lid
zelf heb ik eens mijn harley willen starten via de startkabels... maar dat lukte gewoonweg niet...
 

Cordoba

Forumguru
Misschien bang voor kortsluiting, door slordig met de 'tangen' van een startkabelset om te gaan? Een kortsluiting gedurende een ogenblik, kan de electronica van een moderne auto behoorlijk van slag maken.
 

Antera

Donateur
zou dus zo zijn dat je je auto nooit mag opstarten als je met een platte accu staat??? hoe gaan ze dat dan doen? eerst andere accu erin plaatsen? Ik denk dat je het wel kan doen als je maar zorgt dat je contact uitstaat en je zorgt dat de + en - goed zit en dan starten.

Maar goed als het niet zou mogen zou dit in het instructieboekje moeten staan. Zou zeggen neus er eens in
 
Stond toch gewoon in het boekje dat de min pool op het blok moet links en de plus op de accu als je startkabels gebruikt.
 

wanderer

Senior Member
instructieboekje:
blz. 181, 198 en volgend oa:
"Bij wagens met start-stop systeem mag de start hulpkabel niet direct op de min-pool van de accu worden aangesloten, maar moet worden aangesloten op de motormassa......"
een beetje lezen en je had het zelf gevonden...

aanvulling:
de accu is een speciale, met electronica, dit ivm het start-stop systeem...
als de accu versleten is kun je er niet een willekeurige accu van de bouwmarkt inzetten, maar ben je verplicht een hele dure speciale accu aan te schaffen....
 

Antera

Donateur
dus starten of iemand helpen starten kan dus wel. Ik ga ervanuit dat er en gel/startaccu in zit die inderdaad meer kan hebben omdat bij veel stads verkeer deze veel te lijden krijgt
 

turboturbo

Forumguru
Als ik het zo bekijk, snap ik nu ook dat een buurman in de straat mij geen starthulp durfde te geven, een tijd geleden (was niet met mijn Skoda, die had ik toen nog niet) Ik las bijvoorbeeld elders op internet over een gevalletje uitlaatgasstoring, storing ABS, en zelfs een gewiste ECU, bij de donor auto na het geven van starthulp. Bij de jongere auto's is het blijkbaar niet zo simpel meer als 'vroegah'.

Nog een tip die ik las is; zet vlak voor het loskoppelen van de auto's (startkabels) de achterruit verwarming en/of het dimlicht aan van de donor auto. Dit zou electronica storingen kunnen voorkomen (blijkbaar kan een plotsling piekverschil funest zijn)

Edit: linkje met meer info (AMT)
http://www.amt.nl/Vraag-en-antwoord/Startkabels-een-gevaar-voor-de-elektronica-20081.htm
 

Mark

Banned
Ik mag zelfs met mijn Dacia geen starthulp geven!
Ivm elektronica is het eenvoud troef op deze wagen maar er zit wel een boordcomputer in die zich bezig houd met het motormanagement en al wat daar bij hoort en dat ding kan niet tegen piekspanningen dat je soms kunt krijgen als je met startkabels werkt. In noodgevallen heb ik steeds een opgeladen jumpstarter klaar staan al moet je daar ook mee oppassen!
 

Antera

Donateur
een jumpstarter geeft juist en piek en lijkt me dan helemaal geen optie. Daarom is het ook een jumpstarter
 

Max5

Senior Member
Zit er misschien een shunt oid. tussen accu min en massa? Zodat de boardcompu kan bijhouden hoeveel stroom er in en uit de accu gaat. Stroom pakken vóór de shunt zou dan niet gemeten worden...

Heeft iemand de electrieke schema's van dit apparaat?
 

FabiaGL

Actief lid
Ik heb meerdere keren andere auto's op gang geholpen met de Greenline, je moet de plus kabel op de accu aansluiten en de min kabel op het blok. een nissan terrano 2.7 Td start moeiteloos op deze accu. wat wel opviel is dat het start/stopsysteem wel 500/600 km uit kan blijven met de melding ''Engine must run'', dit komt doordat de accu niet volgeladen is.
 

Noord26

Forumguru
Waar zet je dan exact de min-kabel op je blok vast? Want er zitten de nodige plastic kappen overheen.
 
Bovenaan Onderaan