Mapcare los verkrijgbaar

Bastiaan

Nieuw lid
Bij de huidige auto's die met navigatie geleverd worden zit 3 jaar Mapcare. Een mooie service, maar weet iemand wat er na die 3 jaar gebeurd? Kun je dan een verlenging kopen?

We overwegen een O3 uit Duitsland te halen en daar zit Mapcare niet bij het navigatiesysteem, maar is het een losse optie van 120 euro (de systemen zijn daar ook goedkoper). Ze geven daarbij niet aan hoe lang je Mapcare krijgt. In geval de auto die we kopen geen mapcare heeft zouden we het er graag bij kopen, maar kan dat?

Ik heb deze vragen inmiddels ook via de dealer en de Skoda.nl website gesteld. Het antwoord vinden kost daar inmiddels een paar weken. Aangezien het internet nog wel eens meer weet dan het officiële kanaal heb ik goede hoop dat één van jullie wellicht meer weet.

AndreM

Forumguru
Wat is "mapcare" eigenlijk? :pieker:

Ik denk de kaarten Joris, die wij gratis en voor niets mogen downloaden gedurende 3 jaar.

Maar ik ben bang dat niemand antwoord weet op zijn vraag, omdat zelfs de dealers de prijzen nog niet weten voor de kaarten van de O3.
Het zal pas in 2016 bekend worden als de eerste auto's dan 3 jaar oud zijn geworden.

Bastiaan

Nieuw lid
Juist die kaartupdates die je zelf kunt doen gedurende de eerste drie jaar. Toch raar dat ze iets verkopen waarvan de koper niet weet wat er over drie jaar staat te gebeuren? Of rijdt iedereen z'n nieuwe auto maar 3 jaar of minder?
Voor de fabriek is het blijkbaar een losse optie, want anders zouden ze dat in Duitsland niet zo kunnen leveren.

AndreM

Forumguru
@Bastiaan ik heb voor jou de volgende vragen c.q. oplossingen.

Je koopt de auto in Duitsland, maar heb je dan ook de garantie in Duitsland of kan je ook in Nederland terecht?
Zo ja, dan heb je recht op de navi updates volgens het Nederlands garantie systeem.
Mocht dit echter niet zo zijn, dan heb je nog de volgende optie.

Om de software van de kaarten te downloaden moet je het VIN nummer van je auto invullen op deze website http://updateportal.skoda-auto.com/nl-NL (staat links onderin onder je voorruit).
Het zou wel bizar zijn als heel Europa hier gebruik van kan maken, behalve als je een auto in Duitsland koopt!
Zou het dan nog niet werken, is er nog een optie!

Zo heeft Skoda de Amundsen en de Columbus als navi.
Seat en VW hebben deze ook maar dan in een ander jasje en een ander naampje.
Zo heet de Amundsen bij VW Discover Media en de Columbus Discover Pro.
De kaart software is allemaal hetzelfde en zelfs de logo van ieder merk zit ook in de data verwerkt.
Voor o.a. VW heb je geen VIN nummer nodig en kan je het kaartmateriaal zo van de website afhalen zolang VW geen gebruik maakt van VIN nummers.
Dit was bij Skoda in juni 2014 ook het geval, maar sinds nov. 2014 werkt het met een VIN nummer.
Op deze website (is legaal) kan je de data vanaf plukken http://www.volkswagen.nl/navigatie-update.

En anders, als dit allemaal niet gaat maar je wel de garantie in Nederland mag claimen.
Dan kan je voor € 25,- bij de dealer de update uit kunnen laten voeren.
Dit laatste kreeg ik pas geleden via een mail van Skoda, ook al weet ik zeker (ik heb er zelf geen problemen met downloaden) dat zij niets berekenen gedurende de 3 jaar bij vaste klanten.

Mocht je t.z.t. nog willen weten hoe je de software op het SD kaartje van een Amundsen moet zetten, kan je zowel voor de oude manier (zonder VIN) als de nieuwe manier (met VIN) het hier terug vinden.
http://www.skodaforum.nl/forum/i/navigatie-amundsen-mib-o3.23792/
http://www.skodaforum.nl/forum/i/navigatie-amundsen-mib-o3.23792/#post-471690

En geloof mij, zelfs de Skoda dealer weet niet alles!
Zo moesten ze van mij horen dat er in de versie 45 voor de Amundsen een bestand ontbrak waardoor de voice control niet werkte.
En de handleiding van hierboven, ja die was toch wel duidelijker als die zij gekregen hebben van Skoda.
Dus krijgen de klanten die het zelf willen doen een kopie van mij mee. ;)

suc6 met het bestellen. :thumbsup:

Laatst bewerkt:

Frank C

Forumguru
Bij VW kriig je bij Discovery navi (=Columbus bij Skoda) een auto levenslang kaart updates. Geldt volgens mij ook voor Skoda Columbus.

AndreM

Forumguru
Bij VW kriig je bij Discovery navi (=Columbus bij Skoda) een auto levenslang kaart updates. Geldt volgens mij ook voor Skoda Columbus.

Is nog niet bekend bij Skoda!

P.s. Bij VW is het 5 jaar en geen levenslang.
Ik was vorige week voor mijn werk nog bij een VW dealer waar ik het hier over heb gehad.

Rallye

Forumguru
Ik heb ergens anders een link gepost waarin VW aangeeft gratis kaarten te updaten tot vijf jaar na het uit produktie nemen van je type navi. Dat kan ook verrassend zijn natuurlijk (is een upgrade een ander type)....

Frank C

Forumguru
Ik heb ergens anders een link gepost waarin VW aangeeft gratis kaarten te updaten tot vijf jaar na het uit produktie nemen van je type navi. Dat kan ook verrassend zijn natuurlijk (is een upgrade een ander type)....

Merci. Dat verklaard eea tav 5 jaar en levenslang. In ieder geval naar verwachting een hele lange periode. Nu moet Skoda nog volgen.

AndreM

Forumguru
Merci. Dat verklaard eea tav 5 jaar en levenslang. In ieder geval naar verwachting een hele lange periode. Nu moet Skoda nog volgen.

Waarom zou Skoda nog moeten volgen?
Zolang VW geen gebruik maakt van het VIN nummer kan je de software ook van VW gebruiken, dit is dezelfde data als van Skoda.

Bovenaan Onderaan